۱ تیر ۱۳۹۹ - ۱۷:۵۵
افزایش ۲۰ درصدی ارزش دلار در تابستان ۹۹/تاثیرگذاری منفی کرونا بر معاملات بازار ارز آزاد
یک کارشناس اقتصادی پیش بینی کرد:

افزایش ۲۰ درصدی ارزش دلار در تابستان ۹۹/تاثیرگذاری منفی کرونا بر معاملات بازار ارز آزاد

اصفهان - یک کارشناس اقتصادی گفت: با توجه به سوابق بازار ارز در ایران و روند نوسانی ارزش ارزهای شاخص بازار در تابستان پرنوسان و پرهیاهوی سال‌های گذشته می‌توان انتظار داشت که ارزش هر دلار آمریکا نسبت به ارزش ریال در روند معاملات بازار در بازه زمانی فصل تابستان سال جاری بیش از ۲۰ درصد افزایش را تجربه کند.

مهدی ابوطالبی در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به نوسانات نرخ دلار در بازار آزاد در بازه زمانی روزهای اخیر، اظهار کرد: عبور دلار از نرخ ۱۸ هزار تومان موجب برهم ریختن مجدد بازار و دلهره و نگرانی بسیاری از فعالان اقتصادی شد که روند کاری آنها ارتباط مستقیمی با نرخ دلار دارد.

وی افزود: بسیاری از فعالان بازار ارزهای شاخص معتقدند این نوسانات به صورت موقتی در روند فعالیت بازار وجود داشته و بازار در بلند مدت حباب به وجود آمده در نرخ دلار و دیگر ارزهای شاخص را جبران می‌کند؛ این در حالی است که بی‌شک بخش های مختلف صنعتی و تولیدی کشور تاثیر قابل توجهی از این نوسانات به اعتقاد فعالان بازار کوتاه مدت، خواهند پذیرفت.

نوسانات مقطعی دلار و مشکلات و چالش های نظام اقتصادی بیمار ایران

این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه اگر این نوسانات مقطعی و کوتاه مدت هم باشد، نظام اقتصادی بیمار ایران را با مشکلات و چالش هایی بزرگی مواجه خواهد کرد، تصریح کرد: اعمال تحریم های اقتصادی جدید از سوی ایالات متحده و شیوع گسترده ویروس کرونا در اقصی نقاط کشور، عوامل مهمی است که بی‌شک در ایجاد این نوسانات نقش مهمی دارند و در صورتی که آثار مخرب آنها بر روند فعالیت بازار کنترل نشود، مشکلات جدید و پایداری در اقتصاد ایران پدیدار خواهد شد.

ابوطالبی با اشاره به نرخ دلار در ابتدای معاملات سال ۹۷، اضافه کرد: نرخ کنونی دلار نسبت به ارزش این ارزشاخص در ابتدای معاملات بازار در بازه زمانی فصل بهار سال ۹۷، بیش از چهار برابر افزایش را تجربه کرده و به رغم ۱۹ هزارتومانی شدن نرخ این ارز در تابستان ۹۷، روند رشد و نوسان ارزش آن در روزهای اخیر سرعت بیشتری داشته است.

بهبود روند معاملات از هفته ابتدایی تیرماه

وی با بیان اینکه گزارشات میدانی حاکی از اعتقاد فعالان بازار در خصوص بهبود روند معاملات از هفته ابتدایی تیرماه است، ادامه داد: اغلب فعالان بازار معتقدند بازار ارز از هفته ابتدایی تیرماه ۹۹، رنگ آرامش به خود خواهد دید؛ این در حالی است که بخشی از نوسانات ارز به دلیل افزایش تقاضای دلار برای مسافرت یا مهاجرت به وجود آمده و قطعا در تابستان سال جاری شاهد افزایش قابل توجه تقاضا برای خرید ارز در بازار خواهیم بود.

این کارشناس اقتصادی خاطر نشان کرد: در حقیقت با توجه به شرایط خاص و استراتژیک کشور و همزمانی تحریم های اقتصادی ایالات متحده و گمانه‌زنی ها درباره تحریم های جدید شورای امنیت سازمان ملل متحده و شیوع گسترده ویروس کرونا و بحران اقتصادی ناشی از گسترش آن، نرخ فعلی دلار در روند معاملات کنونی بازار منطقی و علمی بوده و قطعا با استفاده از راهبردهای مدیریتی صحیح تری از سوی بانک مرکزی می‌توان آن را تعدیل کرد.

تاثیرگذاری منفی کرونا بر روند معاملات در بازار ارز آزاد

ابوطالبی افزود: اگر بخواهیم شرایط کنونی روند معاملات ارز در بازار آزاد را با توجه به تاثیرات بحران اقتصادی ناشی از شیوع ویروس کرونا بر آن بررسی کنیم، متوجه می‌شویم که این ویروس پیامدهای مثبت و منفی فراوانی برای نظام اقتصادی ایران داشته و یکی از منفی ترین پیامدهای آن، تاثیرگذاری منفی بر روند معاملات در بازار ارز آزاد است.

وی یادآور شد: با توجه به سوابق بازار ارز در ایران و روند نوسانی ارزش ارزهای شاخص بازار در تابستان پرنوسان و پرهیاهوی سال‌های گذشته می‌توان انتظار داشت که ارزش هر دلار آمریکا نسبت به ارزش ریال در روند معاملات بازار در بازه زمانی فصل تابستان سال جاری بیش از ۲۰ درصد افزایش را تجربه کند.

کد خبر: ۲۵٬۳۶۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha