۱ تیر ۱۳۹۹ - ۱۴:۵۸
بازار داغ قیمت ارز در نخستین روز تابستان/ دلار ۱۹ هزار ۳۲۰، یورو ۲۱ هزار ۳۰۰
«بازار» گزارش می دهد؛

بازار داغ قیمت ارز در نخستین روز تابستان/ دلار ۱۹ هزار ۳۲۰، یورو ۲۱ هزار ۳۰۰

بازار ارز نخستین روز کاری خود را در فصل تابستان درحالی آغاز کرد که دمای قیمت ها در این بازار سریعتر از فصل گرما بالا می رود.

اسدالله خسروی؛ بازار: تابلو قیمت انواع ارز در صرافی ها همچنان در حال تغییر بوده چرا که نرخ ها در این بازار پر التهاب همواره با روند رو به رشدی همراه است. بازاری که افسار آن برای تعیین قیمت ها اکنون به دست فعالان ارز و دلالان سودجو افتاده است و خبری از نظارت بر رشد قیمت ها به چشم نمی خورد.

بانک مرکزی نیز که هر از چند گاهی  به سرمایه گذاران در این بازار هشدار می دهد؛ «ارز نخرید و در این بازار سرمایه گذاری نکنید»، اکنون خود بانی افزایش قیمت ارز در صرافی های بانکی شده و قیمت ها را در این بازار  روز به روز افزایش می دهد، جالب اینجاست که رئیس کل بانک مرکزی می گوید؛ «نرخ اعلامی صرافی‌ها برای جلوگیری از سفته‌بازی است».

قیمت ها همچنان صعودی است
در چنین شرایطی نبود سیاست گذاری های بازدارنده برای جلوگیری از افزایش نرخ ارز در بازار توسط بانک مرکزی و عدم نظارت و کنترل قیمت ها در این بازار باعث شده تا قیمت ها  همواره صعودی شود. صعود قیمتی که دلار را  امروز ۱۹ هزار ۳۲۰  و یورو را ۲۱ هزار و ۳۰۰ تومان کرده است.

خیلی از سرمایه گذاران ارز موقعیت کنونی بازار را مناسب دانسته تا در این روزهایی که قیمت ها در حال افزایش است دلارها و انواع ارز خانگی را برای فروش با هدف کسب سود مناسب به این بازار بیاورند. این در حالی است که قیمت های خرید و فروش ارز طی امروز نسبت به روز کاری قبل با افزایش همراه است.   هم‌اکنون قیمت دلار در بازار آزاد ۱۹ هزار و ۳۲۰ تومان و یورو ۲۱ هزار و ۳۰۰ تومان و درهم امارات ۵ هزار و ۳۸۰ تومان اعلام شده است.

صرافی بانک ها هم گران کردند
اکنون و در شرایطی که قیمتها در بازار آزاد ارز صعودی است صرافی بانک ها نیز دست به کار شده و قیمت ها را در این بازار افزایش داده است.

به طور مثال قیمت دلار امروز در صرافی بانک ها برای فروش به مردم با ۲۰۰ تومان افزایش نسبت به روز کاری قبل ۱۸ هزار و ۸۰۰ تومان اعلام کرده اند. این صرافی‌ها دلار را از مردم با قیمت ۱۸ هزار و ۵۰۰ تومان خریداری می کنند. همچنین قیمت فروش یورو در صرافی‌های بانک‌ها با ۳۰۰ تومان افزایش نسبت به روز کاری قبل ۲۰ هزار و ۹۰۰ تومان اعلام شده است؛ قیمت خرید یورو نیز در این صرافی‌ها ۲۰ هزار و ۶۰۰ تومان است.

بازار طلا و سکه نیز که از نوسان قیمت ارز در بازار تبعیت می کنند نیز امروز با افزایش قیمت همراه بودند.

قیمت طلای ۱۸ عیار امروز در بازار آزاد هرگرم ۷۹۱ هزار تومان و قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید ۷میلیون و ۹۷۰ هزار تومان است.

همچنین در بازار آزاد قیمت طلای ۱۸ عیار هر گرم ۷۹۱ هزار و ۹۰۰ تومان و قیمت سکه طرح قدیم ۷ میلیون و ۸۵۰ هزار تومان نرخ گذاری شده است.

قیمت نیم‌سکه بهار آزادی نیز اکنون ۳ میلیون و ۹۸۰ هزار تومان، ربع‌سکه بهار آزادی ۲ میلیون و ۱۸۰ هزار تومان و سکه گرمی یک میلیون و ۱۶۰ هزار تومان تعیین شده است و به فروش می‌رسد.

بهای هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز اکنون ۷۹۱ هزار و ۹۰۰ تومان، هر گرم طلای ۲۴ عیار یک میلیون و ۵۲ هزار تومان و هر مثقال طلا ۳ میلیون و ۴۲۵ هزار تومان ارزش‌گذاری شده است، ضمن آنکه هر اونس طلا در بازارهای جهانی با قیمت ۱۷۴۴ دلار معامله می‌شود.

سرنوشت نامعلوم نرخ ارز در روزهای آینده
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در باره آینده نرخ ارز در بازار، گفت: تا زمانی که نرخ ارز تک نرخی نشود همچنان شاهد افزایش قیمت ها در این بازار هستیم و معلوم نیست قیمت ها در این بازار به کجا برود.

محسن علیزاده درگفتگو با «بازار»  با بیان اینکه بانک مرکزی اکنون بازار ارز را به حال خود را رها کرده است و هیچ تصمیم و یا سیاست گذاری درستی برای ساماندهی این بازار اتخاذ نمی کند، گفت: هفته گذشته فعالان بخش خصوصی در شورای گفتگو تصمیم گرفتند برای جلوگیری از آشفتگی بازار ارز «ارز ترجیحی» را جایگزین سه نوع ارز موجود(ارز نیمایی، آزاد و سنایی) کنند. چرا که می دانند ارز چند نرخی فساد زاست.

وی افزود: وقتی ارز تک نرخی باشد فعالان اقتصادی به راحتی می توانند برنامه ریزی های اقتصادی خود را از سرگیرند. این نماینده مجلس به فساد زا بودن ارز چند نرخی اشاره کرد و افزود: به طور مثال خیلی از سرمایه گذاران، ارز ارزان دولتی را برای خرید شکر می گیرند و آن را به نبات تبدیل کرده و با ارز آزاد به کشورهای همجوار عربی  با قیمت بالا می فروشند.

وی افزود: اگر بازار ارز طی روزهای آینده سر و سامان نگیرد، قیمت ها در این بازار افزایشی خواهد شد و دود آن به چشم مردم می رود.

ثبات قیمتی نرخ رسمی ارز
اکنون که قیمت ها در بازار روندی افزایشی را در پیش گرفته اسا اما بانک مرکزی نرخ رسمی ۴۷ ارز را برای امروز اعلام کرد که بر اساس آن نرخ تمام ارزها نسبت به روز گذشته ثابت ماند. براساس اعلام بانک مرکزی هر دلار آمریکا برای امروز «یکشنبه یکم تیرماه ۹۹» بدون تغییر نسبت به روز گذشته، ۴۲ هزار ریال قیمت خورد. همچنین هر پوند انگلیس بدون تغییر به قیمت ۵۱ هزار و ۸۶۹ ریال و هر یورو بدون تغییر  به قیمت ۴۶ هزار ۹۵۰ ریال اعلام شد.

کد خبر: ۲۵٬۲۹۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha