۱ تیر ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۸
روزگار تلخ پسته‌های خندان؛ آجیل فروش‌ها زمین‌گیر شدند
گفتگو با رئیس اتحادیه فروشندگان خشکبار

روزگار تلخ پسته‌های خندان؛ آجیل فروش‌ها زمین‌گیر شدند

رئیس اتحادیه فروشندگان آجیل و خشکبار گفت: دو ویروس «خود تحریمی» و «کرونا» صنف فروشندگان آجیل و خشکبار را زمین گیر کرد.

ملیحه خورده پا؛ بازار: ویروس کرونا اقتصاد تمامی کشورهای جهان را با رکود شدیدی مواجه کرده است تا جایی که برخی کارشناسان اقتصادی این رکود را در ۹۰ سال اخیر بی سابقه می دانند. در چنین شرایطی وضعیت کسب و کارهای خرد از جمله صنوف توزیعی به دلیل تعطیلی واحدهای صنفی بسیار سخت تر است.

با توجه به تحریم ایران از سوی آمریکا و متحدانش اقتصاد ما پیش از کرونا نیز رکود را تجربه می کرد که با شیوع ویروس کرونا این امر تشدید شد.

رئیس اتحادیه فروشندگان آجیل و خشکبار بر این باور است که فعالان این صنف نسبت به سایر صنوف ضرر و زیان های بیشتری را متحمل شده اند و برای عبور از این روزهای سخت نیاز به حمایت دولت دارند.

کمپین «نه به خرید پسته و آجیل» طوری فعالان این صنف را به زمین زد که عبور از تبعات آن برای فعالان این صنف سالها زمان نیاز داشت اما در همین شرایط با شیوع ویروس کرونا و تبعات اقتصادی آن نیز مواجه شدیم.

مصطفی احمدی در گفتگو با خبرنگار بازار می گوید: صنف فروشندگان آجیل و خشکبار با دو ویروس خودتحریمی و کرونا کاملا زمینگیر شد.

وی می افزاید: در زمستان سال ۹۷ کمپین «نه به خرید پسته و آجیل» به راه افتاد و حمایت های رسانه ای که از این کمپین انجام شد صنف فروشندگان آجیل و خشکبار را به زمین زد.

رئیس اتحادیه فروشندگان آجیل و خشکبار ادامه می دهد: بلایی که این کمپین بر سر فروشندگان آجیل و خشکبار آورد را حتی اگر تمام قدرتها جمع می شدند نمی توانستند بر سر این صنف بیاورند.

احمدی تصریح می کند: کمپین «نه به خرید پسته و آجیل» طوری فعالان این صنف را به زمین زد که عبور از تبعات آن برای فعالان این صنف سالها زمان نیاز داشت اما در همین شرایط با شیوع ویروس کرونا و تبعات اقتصادی آن نیز مواجه شدیم.

طرح های حمایتی دولت به درد همه اصناف نمی خورد
این فعال صنفی با اشاره به تبعات شیوع ویروس کرونا بر فعالیت های اقتصادی خرد و کلان می گوید: تبعات اقتصادی شیوع ویروس کرونا بر کسی پوشیده نیست اما مساله اساسی این است که از مشاغل آسیب دیده به درستی حمایت نمی شود.

احمدی می افزاید: در فعالیت های خرد ۱۱ صنف بیشترین آسیب را متحمل شده اند و فروشندگان آجیل و خشکبار نیز جزو همین گروه هستند.

رئیس اتحادیه فروشندگان آجیل و خشکبار با گلایه از عدم حمایت دولت از اصناف ادامه می دهد: ماهها از شیوع ویروس کرونا گذشته ولی مساله اساسی این است که دولت برنامه مدونی برای حمایت از صنوف ندارد و طرح های حمایتی که مطرح کرده نیز یا به مرحله اجرا در نیامده و یا اینکه به درد تمامی صنوف نمی خورد.

این فعال صنفی ادامه می دهد: طرح حمایتی دولت برای صنوف آسیب دیده این است که به ازای هر کارگر بیمه شده بین ۱۱ تا ۱۶ میلیون تومان وام به صاحب واحد صنفی اعطا کند که در قبال این طرح حمایتی دولت این سوالها مطرح می شود که اگر در یک واحد صنفی پدر و فرزندی مشغول به فعالیت بودند آیا می توانند از این تسهیلات استفاده کنند یا خیر؟

این مسئول صنفی خاطرنشان می کند: سوال اصلی تر نیز این است که با پرداخت وام ۱۱ تا ۱۶ میلیون تومانی به ازای هر کارگر بیمه شده به فرض اینکه در یک واحد صنفی دو کارگر بیمه شده نیز فعالیت می کرد، آیا با پرداخت ۳۲ میلیون تومان می توان ضرر و زیان یک واحد صنفی را جبران کرد.

رئیس اتحادیه فروشندگان آجیل و خشکبار تصریح می کند: اقدامات حمایتی دولت از اصناف باید برمبنای تفکیک مشاغل باشد و میزان خسارت هر صنف نیز دقیقا مشخص شود.

احمدی اظهارمی کند: میزان سرمایه یک واحد فروش پوشاک بین ۲۰ تا ۳۰ میلیون تومان است اما حداقل سرمایه در یک واحد کوچک عرضه آجیل و  خشکبار ۴۰۰ تا ۵۰۰ میلیون تومان است بنابراین نمی توان از این دو شغل به صورت یکسان حمایت کرد. البته عمده فروشان و تولیدکنندگان پوشاک به دلیل میزان بالای خرید مواد اولیه و از مد افتادن پارچه و لباس زیان زیادی را متحمل می شوند.

اگر دولت پولی ندارد تا برای تامین نقدینگی از اصناف حمایت کند حداقل درخواست صنف ما از مسئولان دولتی این است که صنف فروشندگان آجیل و خشکبار را از مالیات ۹۸ معاف کنند.

دولت از اصناف حمایت مالیاتی کند
رئیس اتحادیه فروشندگان آجیل و خشکبار می گوید: برای عبور فعالان این صنف از تبعات مشکلات اقتصادی کرونا و خودتحریمی از تاریخ ۱۲ اسفند ماه سال گذشته با وزارت اموراقتصادی و دارایی، بانک مرکزی، معاون اول رئیس جمهوری، اتاق اصناف ایران و اتاق اصناف تهران مکاتباتی را انجام داده ایم اما تا کنون به نتیجه ای نرسیده ایم.

وی می افزاید: اگر دولت پولی ندارد تا برای تامین نقدینگی از اصناف حمایت کند حداقل درخواست صنف ما از مسئولان دولتی این است که صنف فروشندگان آجیل و خشکبار را از مالیات ۹۸ معاف کنند.

احمدی ادامه می دهد: یکی دیگر از درخواست های ما این است که میزان مالیات را ملاک پرداخت تسهیلات قرار بدهند، نمی توان از یک شغل مالیات سنگین و از یکی دیگر مالیات سبک گرفت وبه تمامی آنها وام یکسان داد، این مساوات است اما عدالت نیست.

رئیس صنف فروشندگان آجیل و خشکبار اظهار می کند: مشکلات این صنف فراتر از عدم کسب درآمد و اجاره بها و مالیات است زیرا در این صنف به دلیل فسادپذیری کالا بخش عمده ای از سرمایه فعالان این رسته صنفی از میان می رود.

این فعال صنفی تصریح می کند: در زمستان و در فروردین ماه قیمت انواع آجیل و خشکبار ارزان می شود زیرا آجیل و خشکبار فرآوری شده بیش از سه ماه نمی ماند و به همین دلیل فعالان این صنف تلاش می کنند تا کالای خود را پیش از آغاز فصل گرما به فروش برسانند و حتی حاضر می شوند کمتر از قیمت خرید نیز کالای خود را عرضه کنند.

احمدی تصریح می کند: آن بخش از آجیل و خشکباری که فرآوری نشده قابلیت نگهداری در سردخانه را دارد که این امر هزینه هایی را به فعالان صنف تحمیل می کند ولی تبعات آن با از میان رفتن تمامی سرمایه یک تاجر قابل قیاس نیست.

حداکثر فروش به ۳۰ درصد رسید
رئیس اتحادیه فروشندگان آجیل و خشکبار با اشاره به مشکلات فعالان این صنف می گوید: در سال جاری میزان فروش در صنف آجیل و خشکبار به ۲۰ تا ۳۰ درصد رسیده است و بدون تردید تبعات این امر خود را در ماههای آتی نشان خواهد داد.

احمدی خاطرنشان می کند: در حال حاضر شاهد ارائه شکایت های متعدد از فعالان صنف آجیل و خشکبار از سوی باغداران و تولیدکنندگان این محصولات هستیم زیرا عرضه کنندگان کالا را به صورت چکی خریداری کرده اند ولی با توجه به شرایط موجود قادر به پرداخت مبالغ این چک ها نیستند.

این مسئول صنفی تاکید می کند که بدون تردید ظرف سه تا چهار ماه آینده تعداد این قبیل شکایت ها بیشتر نیز خواهد شد که تبعات مالی آن در نهایت بر دوش دولت حمل خواهد شد و البته فعالان صنفی که از گردونه تولید و اشتغالزایی خارج می شوند و نیروی بیکار را به جامعه تحویل می دهند.

۹۵ درصد تعطیل کردند
رئیس اتحادیه فروشندگان آجیل و خشکبار با اشاره به تبعات اقتصادی شیوع ویروس کرونا و خود تحریمی بر روی این صنف می گوید: تبعات خود تحریمی باعث شد تا در خرداد سال گذشته بیش از ۸۰ پروانه کسب در این صنف باطل شود.

احمدی می افزاید: بیشترین فعالیت صنف آجیل و خشکبار در راسته بازار آهنگران تهران انجام می شد که ۱۰۰ واحد صنفی در این راسته فعال بودند اما در حال حاضر فقط پنج واحد صنفی در این راسته فعال در زمینه آجیل و خشکبار فعالیت می کنند و سایر آنها واحد خود را به صنوف دیگر اجاره داده اند زیرا بر این باور هستند که درآمد اجاره واحد صنفی به مراتب بیشتر از سود تجارت در صنف آجیل و خشکبار است.

وی با تاکید بر ضرورت حمایت از صنف فروشندگان آجیل و خشکبار بر بخشودگی مالیات سال ۹۸ این صنف تاکید داشته و ادامه می دهد: در سالی که به عنوان جهش تولید از سوی رهبر معظم انقلاب نامگذاری شده است امیدواریم دولت به نحوی برنامه های حمایتی از کسبه را مدون کند که حداقل مشاغل موجود بتوانند سر پا بمانند و به فعالیت خود ادامه دهند.

کد خبر: ۲۵٬۲۳۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha