۳۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۶:۲۹
نوسازی ناوگان حمل‌ و نقل برای توسعه صادرات مورد توجه قرار گیرد
معاون امور بین‌الملل اتاق ایران:

نوسازی ناوگان حمل‌ و نقل برای توسعه صادرات مورد توجه قرار گیرد

کرباسی، معاون امور بین‌الملل اتاق ایران، برخی از روسای کمیسیون‌های تخصصی اتاق ایران و تشکل‌های بخش خصوصی با سفیر ایران در آذربایجان به‌صورت ویدئو کنفرانس دیدار و گفت‌وگو کردند.

به گزارش بازار به نقل از اتاق ایران، در نشست مشترک محمدرضا کرباسی معاون امور بین‌الملل اتاق ایران با جواد جهانگیرزاده سفیر ایران در آذربایجان، ضمن بررسی و پیگیری آخرین وضعیت تبادلات تجاری و مرزی دو کشور ایران و آذربایجان پس از شیوع بیماری کرونا، نکات و پیشنهادهایی برای توسعه تجارت و کاهش محدودیت‌ها به‌ویژه در بخش ترانزیت دو کشور ارائه شد.

در این نشست که با حضور روسا و نمایندگانی از اتاق مشترک بازرگانی ایران و آذربایجان و برخی از تشکل‌ها و کمیسیون‌های تخصصی اتاق ایران و همچنین سازمان‌های راهداری و گمرک ایران حضور داشتند، جهانگیرزاده سفیر ایران در آذربایجان ضمن تشریح آخرین وضعیت تبادلات تجاری با کشور آذربایجان اذعان داشت: مرز ایران و آذربایجان در شرایط شیوع کرونا بدون وقفه جهت تجارت کالا فعال بود. قابل‌توجه آنکه در شرایطی که عمده مرزهای ایران پس از شیوع بیماری دچار تعطیلی‌های چندین هفته یا چندماهه شدند، ترانزیت کالا با کشور آذربایجان حتی با افزایش توان و ظرفیت‌ها به کار خود ادامه داد.

به گفته او، در حال حاضر ترانزیت کالا با مقصد آذربایجان از آذربایجان به ایران کماکان به شکل ترانسشیپمنت در جریان است و کامیون‌های ترانزیتی به مقاصد کشورهای روسیه و گرجستان که از مسیر کشور آذربایجان عبور می‌کنند، با مشایعت به مرزهای موردنظر هدایت می‌شوند. همچنین ترانزیت در هر سه مسیر دریایی، ریلی و جاده‌ای با آذربایجان در حال انجام است.

سفیر ایران در آذربایجان در خصوص امضای توافق ترجیحی با کشور آذربایجان ابراز امیدواری کرد تا این توافق ترجیحی که در سفر رئیس جمهوری به آذربایجان مورد مذاکره قرار گرفته بود به زودی به نتیجه برسد.

جهانگیرزاده همچنین به اقدامات انجام شده در خصوص احداث شهرک صنعتی مشترک دو کشور در مرزهای ایران و آذربایجان منطقه پارس آباد اشاره کرد که مقدمات آن انجام شده و قرار است کالاهای تولیدی آن با تعرفه های بسیار پایین در کشورها ارسال شوند.

ظرفیت های بالای حمل و نقل ایران و آذربایجان
در ادامه، محمدرضا کرباسی معاون امور بین‌الملل اتاق ایران ضمن برشمردن ظرفیت‌های تجاری بالغ ‌بر ۲.۵ میلیارد دلاری دو کشور ایران و آذربایجان، بازار این کشور را برای جهش صادرات و تولید ایران بسیار بااهمیت خواند و بر لزوم داشتن نگاه بلندمدت برای تجارت با این کشور تأکید کرد.

کرباسی با ابراز خرسندی از تداوم همکاری های دو کشور از طریق مرزهای دریایی، ریلی و جاده‌ای در شرایط محدودیت‌های اخیر که نتیجه همکاری و تلاش دو کشور بوده است، یکی از الزامات توسعه ترانزیت با کشور آذربایجان را نوسازی ناوگان حمل‌ونقل برشمرد.

معاون امور بین‌الملل اتاق ایران در همین ارتباط، دو پروژه اتصال مسیر ریلی آستارا به راه‌آهن سراسری کشور و همچنین اتصال اردبیل به راه‌آهن سراسری آذربایجان در شهر بیله سوار که از خواسته‌های دو کشور نیز هست را اولویت‌های اصلی ترانزیت به آذربایجان و دیگر کشورهای همسایه شمالی عنوان کرد.

کرباسی در خصوص حمل‌ونقل با کشور آذربایجان نیز تأکید کرد: خوشبختانه در خصوص آذربایجان ما محدود به مسیرهای جاده‌ای نیستیم و در بخش ریلی و به‌ویژه در بخش دریایی، ظرفیت خوبی برای بهره‌گیری در این شرایط داریم و سرمایه‌گذاری در این بخش‌ها انجام‌شده است. در بخش دریایی برای به توسعه تبادلات از مسیر دریای خزر اگر بتوانیم به جمع‌بندی مناسبی با طرف آذری برسیم، بخش حمل‌ونقل ما می‌تواند برنامه‌ریزی مناسبی برای توسعه مناسبات اقتصادی داشته باشد.

معاون امور بین‌الملل اتاق ایران تصریح کرد: توافق ترجیحی با کشور آذربایجان موردنیاز تجار کشور است چراکه بدین شکل فعالان اقتصادی می‌توانند قدرت رقابت بیشتری در بازار آذربایجان پیدا کنند.

بهروز پورسلیمان، نایب‌رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و آذربایجان نیز در این جلسه ضمن استقبال از اقدامات صورت گرفته دو کشور برای توسعه تجارت، به بررسی مشکلات صادرکنندگان ازجمله در خصوص الزام بازگشت ارز صادراتی و همچنین نحوه نقل‌وانتقال ارز برگشتی پرداخت و پیشنهاد ایجاد مکانیسم جدیدی برای گره‌گشایی از مشکلات را ارائه کرد.

تأکید بر استفاده از حمل و نقل چندوجهی جاده‌ای، ریلی و دریایی با کشور آذربایجان، اشاره به افزایش هزیته های حمل و نقل کالا و کمبودهای کانتینر یخچال‌دار و لزوم توسعه این بخش با همکاری شرکت‌های خارجی، پیشنهاد همکاری مشترک شرکت‌های ترانزیت ایران و آذربایجان، تأکید بر مشکلات نقل‌وانتقال بانکی و مشکلات ایجادشده در خصوص بازگشت ارز صادراتی، بررسی ورود کامیون‌های خارجی به مرزهای ایران، مشکلات مربوط به گمرکات دو کشور، ایجاد کارگروه رفع مشکلات تجارت دو کشور، امضای پروتکل بهداشتی در آینده نزدیک و همکاری‌ها درزمینهٔ شیلات و صادرات محصولات کشاورزی از دیگر موضوعاتی بود که از سوی حاضران در این نشست مجازی مطرح شد.

کد خبر: ۲۵٬۱۰۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha