۲۵ دی ۱۳۹۸ - ۱۴:۰۴
راه اندازی ده ها پروژه راکد و نیمه تعطیل در جزیره کیش
معاون اقتصادی سازمان منطقه آزاد کیش اعلام کرد

راه اندازی ده ها پروژه راکد و نیمه تعطیل در جزیره کیش

کیش- معاون اقتصادی و سرمایه گذاری سازمان منطقه آزاد کیش گفت: ده ها پروژه راکد تجاری و مسکونی و صنعتی مجددا وارد چرخه ساخت و تولید شدند.

به گزارش خبرنگار تحلیل بازار، ناصر آخوندی معاون اقتصادی و سرمایه گذاری سازمان منطقه آزاد کیش در نشست ویژه خبری با اصحاب رسانه کیش گفت: سیاست خروج سازمان منطقه آزاد کیش از خام فروشی زمین موجب شد تا ضمن اجرای پروژه های مشارکتی با بخش خصوصی، ارزش افزوده قابل تاملی متوجه سازمان شود.

وی سهم سازمان از پروژه های مشارکتی را بیش از ۴ هزار میلیارد تومان اعلام کرد و افزود: سیاست گذاری های سازمان در تسهیل فعالیت حوزه های صنعتی، مساعدت در فعال سازی واحد های تولیدی غیر فعال و تامین مالی پروژه های زیر ساختی و عمرانی نیمه تمام جزیره کیش از سایر اقدامات صورت گرفته طی یک سال گذشته است.

آخوندی همچنین از اصلاح شیوه نامه ها، بازنگری قراردادها و دستور العمل ها و همچنین چگونگی تامین مالی از بازار سرمایه و تسهیل فعالیت صنوف و تجار جزیره کیش خبر داد.

افتتاح حساب مشترک فی مابین سازمان و مالکین پروژهای تعطیل و رها شده کیش

معاون اقتصادی و سرمایه گذاری سازمان منطقه آزاد کیش بیان داشت با هدف شفاف سازی و  نظارت سازمان بر فرایند ورود و خروج منابع اقدام به افتتاح حساب مشترک ۳ امضائی نمودیم که ۲ امضای آن را سازمان برعهده خواهد داشت وی تاکید کرد: در این فرایند نظارت بر ورودی منابع و پیش فروش هایی که از این پروژه ها شده، مطالبات و همه منافع با نظارت سازمان از طریق شرکت سرمایه گذاری و توسعه کیش نظارت و انجام خواهد شد تا پروژه ها در زمانبندی تعریف شده و به دون مشکل حقوقی و مالی در زمان مشخص شده به اتمام برسند.

 وی با اشاره به پروژه های دامون ساحلی ۲، سارینا،پردیس ۳، دامون دریا ۱ و ۲، دهکده ساحلی، شهر آفتاب، کیش رویای زندگی، مهستان، لاریسا، مرکوری ،کارینا مال، هایلند و نیک ترابر گفت: مشکلات این پروژه ها حل شده است بطوری که برخی از همین پروزه ها شروع به فعالیت مجدد کردند و ما شاهد پیشرفت و تحرک قابل ملاحظه آنها هستیم.

 معاون اقتصادی و سرمایه گذاری سازمان اظهار داشت: پروژه هایی که به مردم پیش فروش شده بود  با حساب مشترک حل شد و پروژه هایی که پیش فروش نشده بود با روش های دیگر فعال خواهند شد یا در حال نهایی شدن هستند.

حل و فصل یکی از پیچیده ترین معادلات یک پروژه بزرگ

آخوندی با اشاره به اینکه مشکل پروژه شهرآفتاب یکی از پیچیده ترین معادله ها در صنعت ساختمان در ابعاد مختلف از نحوه واگزاری و پیش فروش و مثال حقوقی در عقد قراردادها بود، گفت این پروژه بانک پارسیان و یکی از شرکت های زیرمجموعه بانک آینده به بن بست خورده بودند و از طرفی واحدهای بی شماری به مردم پیش فروش شده بود به سازمان نیز بدهکار بودند.

وی افزود: خوشبختانه این معادله چند مجهولی با همکاری کارشناسان حوزه اقتصادی و سازمان منطقه آزاد کیش و همراهی سرمایه گذار حل شد.

آخوندی گفت، حل شدن این معضلات آثار بسیار خوبی از جمله ایجاد شغل و رونق اقتصادی و بازگشت پروژه ها به چرخه تولید و از همه مهم تر تعیین تکلیف و امیدواری بسیاری از هموطنان که پس انداز خود را به صورت پیش خرید در چنین پروژه ها صرف کرده و با مشکل مواجه بودند به همراه داشت.

بازگشت مجدد ۱۸ واحد صنعتی به چرخه تولید طی یک سال گذشته

وی در رابطه با مشکلات شرکتهای صنعتی مستقر در کیش گفت: با توجه به افزایش ناگهانی نرخ ارز مشکل نقدینگی برای فعالان اقتصادی و تولیدکنندگان ایجاد شده بود، به همین جهت تعداد زیادی از واحد های فعال صنعتی در کیش غیر فعال شده بودندکه در یک سال گذشته ۱۸ واحد غیر فعال با سرمایه گذاری ۷۹۸ میلیارد تومان و سرمایه گذاری ارزی ۲ میلیون و ۵۰۹ هزار دلار به چرخه تولید بازگشته اند.

معاون اقتصادی و سرمایه گذاری سازمان منطقه آزاد کیش افزود: در این بین برای ۲۷۵ نفر به صورت مستقیم شغل ایجاد شده است همچنین تا خرداد سال آینده ۱۲ واحد صنعتی دیگر با حجم سرمایه گذاری ۲۵۳ میلیارد تومان فعالیت مجدد خود را از سر می گیرند و بیش از ۵۰۰ نفر در این واحد های صنعتی مشغول به کار خواهند شد.

وی افزود در همین راستا مشکلات تامین اجتماعی پرسنل شرکت سورینت کیش که متاسفانه بیکار شده بودند بررسی و رفع گردید.

ورود خودرو به ۳ منطقه آزاد کیش و قشم و چابهار منتظر تایید نهایی است

این مقام مسوول درباره واردات خودر و به منطقه آزاد کیش نیز گفت: تامین خودرو مورد نیاز کیش و قشم و چابهار در دبیرخانه مناطق آزاد کشور مصوب شده و کارگروهی در حال پیگیری جدی این موضوع در وزارت صمت هستند از طریق ما و مسئولین دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد پیشنهاداتی در خصوص محل تامین منابع ارزی برای واردات خودروها از جمله از محل تولید ارزهای دیجیتالی ارائه شده است.

معاونت اقتصادی سازمان منطقه آزاد کیش به همکاری و تعاملات صورت گرفته با کارگروه تسهیل تولید استان هرمزگان اشاره کرد و گفت: برای شرکتهای تولیدی و صنعتی کیش معرفی نامه هایی صادر و ابلاغ شد تا شرکتهای تولیدی بتوانند از مزایا و امکانات این کارگروه بهره مند شوند،

وی افزود مشکلات پایان کار، انشعاب آب و برق و مجوز های صنعتی بیش از ۹ واحد صنعتی بزرگ بر طرف شد که در دهه مبارک فجر این ۹ واحد افتتاح را می کنیم.

آخوندی با بیان اینکه برای تامین سرمایه در گردش واحد های تولیدی جزیره کیش برای اولین بار توانستیم از بند (ب) تبصره  ۱۸ قانون بودجه ۹۷  برای واحد ها سهمیه بگیریم گفت: نخستین بار از این طریق یک شرکت در کیش ۳۰ میلیارد تومان تسهیلات ارزان قیمت دریافت کرد و واحد های دیگر نیز که درخواست داشتند معرفی شدند تا از محل بند (الف) بودجه در اختیار آنها قرار داده شود.

تغییر رویکردها و شیوه های واگذاری زمین در جزیره کیش

ناصر آخوندی در ادامه به تغییر رویکرد واگذاری ۱۰۰ درصدی زمین مسکونی ، به شیوه مشارکت با بخش خصوصی اشاره کرد و گفت: قبلا زمین ها به صورت ۱۰۰ درصد واگذار می شد اما در حال حاضر ما زمین های مسکونی را تنها از طریق مزایده و ازکانال شرکت سرمایه گذاری و توسعه کیش و به شیوه مشارکت واگذار می کنیم که ۹ زمین بسیار خوب را فراخوان دادیم و حدود ۵۰ شرکت در حوزه ساخت و ساز ارزیابی شدند تا مشارکت صورت گیرد.

در دوره گذشته نیز پروژه های مشارکتی داشتیم که ارزش افزوده خوبی برای سازمان به همراه داشته است مانند کیش رویای زندگی که ۵۰ درصد از آن را سازمان مشارکت کرده و متوسط قیمت کل پروژه های مشارکتی بیش از ۱۰ هزار میلیارد محاسبه شده است.

عرضه فرآوردهای نفتی در تالار بورس کیش و راه اندازی پنجره واحد

ناصر آخوندی از امضا تفاهم نامه ای با بورس انرژی برای عرضه فراورده های نفتی و پتروشیمی در تالار بورس کیش در دهه فجر امسال خبر داد. و افزود راه اندازی پنجره واحد برای جلوگیری از بحث قاچاق کالا و نظارت بیشتر بر فعالیت های فرامرزی که در کیش و راه اندازی سامانه جامع امور گمرکی از دیگر اتفاقات مهم در ماه آینده خواهد بود.

معاونت اقتصادی سازمان منطقه آزاد کیش از ایجاد کد گروه کالایی ۴ برای استفاده اصناف و تجار که کد گروه کالایی مجاز برای آنها تعریف نشده است خبر داد و گفت: لیست کالاها تهیه شده و به امضا دکتر مظفری رسیده است و در حال بررسی این موضوع هستیم.

ناصر آخوندی اظهار داشت: کتاب معرفی بسته های سرمایه گذاری با معرفی ۴۱ بسته سرمایه گذاری به ارزش ۴ هزار میلیارد تومان در کیش و ۱۳ بسته سرمایه گذاری در جزیره هندورابی به ارزش ۸ هزار میلیارد تومان تدوین و در نمایشگاه اینوکس امسال رونمایی شد.

کد خبر: ۲٬۴۸۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha