۲۷ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۵:۵۶
همه چیز بستگی به ساخت واکسن کرونا دارد
استاد دانشگاه کالیفرنیا در گفتگو با بازار :

همه چیز بستگی به ساخت واکسن کرونا دارد

«رابرت شاپیرو» گفت: اینکه چه زمانی همه مشکلات ناشی از ویروس تمام می شود بستگی به ساخت واکسن کرونا و توان کشورها جهت مقابله با اثرات نامطلوب اقتصادی کرونا دارد.

فاطمه محمدی پور؛ بازار- روزهای سال ۲۰۲۰ به سرعت طی می شود و ما شرایطی را تجربه می کنیم که در طول تاریخ بی سابقه بوده است. بحران کرونا، رعایت فاصله اجتماعی، منع سفر، رعایت پروتکل های بهداشتی، تعطیلی برخی مشاغل و کسب و کارها و....  اما این روزهای متفاوت چه زمانی پایان می یابد و  چه زمانی وضعیت اقتصادی کشورها و اقتصاد جهانی به حالت عادی باز می گردد؟

این سوالات و سوالاتی از این قبیل ذهن اکثر دولتمردان در سراسر دنیا را مشوش کرده است. در این راستا خبرنگار بازار گفتگویی با «رابرت شاپیرو» استاد دانشگاه کلمبیا آمریکا تنظیم نموده که در ادامه می آید.

*به نظر شما اقتصاد کشورها و اقتصاد جهانی چه زمانی به حالت عادی باز می گردد؟
ویروس تمام نشده اما روند بازسازی اقتصادی آغاز شده و کشورها تلاش می کنند شرایط را به حالت عادی بازگردانند. اینکه چه زمانی همه مشکلات ناشی از ویروس تمام می شود بستگی به ساخت واکسن کرونا و توان کشورها جهت مقابله با اثرات نامطلوب اقتصادی کرونا دارد. امیدواریم واکسن هر چه زودتر ساخته شده و شرایط عادی شود.

* صندوق بین المللی پول  به تازگی اعلام کرد روند بازسازی اقتصاد دنیا کندتر از چیزی است که قبلا انتظار می رفت و دلیل آن ابعاد وسیع این بحران و عدم کنترل آن در بسیاری از کشورهای دنیا است. نظر شما در این ارتباط چیست؟
من با این نظر موافقم. تاثیرات بحران چه از لحاظ اقتصادی و چه از لحاظ اجتماعی بسیار وسیع بوده است. اینکه فعالیت های اقتصادی و اجتماعی تا چه زمانی به حالت عادی باز می گردند و اینکه آیا روند بازسازی سریعتر خواهد شد یا خیر هنوز مشخص نیست و همانطور که در سوال قبل گفتم همه چیز به ساخت واکسن و توان کشورها دارد.

* کارشناسان معتقدند تسهیلاتی که کشورها به ویژه کشورهای پیشرفته جهت حمایت از اقتصاد و مشاغل ارائه دادند باعث افزایش بدهی آنها می شود و باید در آینده ای نزدیک یا از طریق مالیات یا درآمد اضافی این بدهی ها کاهش یابد. به نظر شما آیا کشورها قادر خواهند بود در آینده ای نزدیک مشکلات بدهی خود را حل نموده یا کاهش دهند؟
نه! مشکلات اقتصادی کشورها فراتر از آن است. آنها هم اکنون با مشکلات اقتصادی زیادی مواجه هستند زیرا حداقل دو ماه در قرنطینه کامل بوده و فعالیت های اقتصادی عملا متوقف شده بود. درست است که این تسهیلات تا حدودی به کشورها جهت بازسازی و رشد اقتصادی کمک کرده است اما با توجه به روند کند بازسازی اقتصادی و شوکی که به اقتصاد جهانی و اقتصادهای داخلی وارد شده است، بازپرداخت بدهی ها در آینده ای نزدیک امکان پذیر نیست.

کد خبر: ۲۴٬۶۶۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha