۲۸ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۷:۳۶
ساختارهای دولتی مانع اصلی رشد و توسعه ارز دیجیتال/ برخورد چکشی با تولیدکنندگان بیت‌کوین منصفانه نیست
کارشناس حوزه اقتصاد دیجیتال در گفتگو با بازار عنوان کرد:

ساختارهای دولتی مانع اصلی رشد و توسعه ارز دیجیتال/ برخورد چکشی با تولیدکنندگان بیت‌کوین منصفانه نیست

قربانی، کارشناس حوزه اقتصاد دیجیتال گفت: زیرمجموعه‌های دولت به قدری زیاد است که یک مسئول سطح پایین می‌تواند کار را متوقف کند. دنیا گام‌ به‌ گام در تولید بیت کوین به سرعت پیشرفت کرده ولی ما هنوز اندر خم یک کوچه‌ایم.

احمدرضا صباغی؛ بازار: خریدوفروش ارز دیجیتال همچون بیت‌کوین چندسالی است که از سوی افراد مختلف در نقاط متعدد دنیا مورد استقبال قرار گرفته است.اما با وجود موج اول استخراج این  نوع ارز و شرایط تحریم در کشور ما همچنان موانع برای توسعه آن بیشتر بوده وکارشناسان بر این باورندکه  بعضی مسئولان با طرح تئوری‌های توطئه و سنگ اندازی در این حوزه  به اقتصاد مملکت خیانت می‌کنند.

استخراج بیت کوین یک صنعت است نه قمار و یا اسباب‌بازی
رضا قربانی؛ تحلیل‌گر کسب‌وکارهای فناوری با بیان اینکه رمزارز یک پدیده دیجیتالی است، به بازار گفت: موضوع ارز رمزی  از ۱۲ سال گذشته تاکنون در دنیا جدی شده است، ولی این مفهوم بسیار قدیمی‌تر است. اینکه نمونه‌ای از پول یا ارزی که هیچ دولتی آن را تولید و کنترل نمی‌کند بیش از ۴۰ سال است که در دنیا مطرح است. پس از گذشت زمان، فناوری این فضا را خلق کرد و کسانی که دولتی نیستند توانستند ارزی را ایجاد کنند که تمام ویژگی‌های پول را دارد ولی با این تفاوت که هیچ دولتی پشتش نیست. 

وی افزود:  همان‌گونه که دولت‌ها برای چاپ اسکناس، هزینه می‌کنند و  چاپخانه دارند، در این فضا نیز برای تولید پول‌هایی که هیچ مالکی نداشته و هیچ خطایی هم متوجه آن نیست، باید انرژی مصرف شود و این مصرف انرژی را اصطلاحا «ماینینگ» یا به فارسی استخراج گذاشتند.«ماینینگ» یکی از بخش‌های اکوسیستم بلاکچین و به طور خاص در مورد بیت‌کوین است.

این تحلیل‌گر کسب‌وکارهای فناوری تصریح‌کرد: «ماینینگ» عملی است که مصرف انرژی دارد و به طور تصادفی افرادی که در«ماینینگ» هستند و انرژی مصرف می‌کنند تا این سیستم سرپا بماند. در حال حاضر هر بیت کوین حدود ۲۰۰ میلیون تومان قیمت دارد. این موضوع جذابیت خاص خود را دارد، زیرا کسانی که انرژی بیشتری مصرف کنند شانس برنده شدنشان بالاتر است. 

قربانی با تاکید بر اینکه ما با یک صنعت مواجه هستیم نه اسباب بازی و قمار، افزود: با توجه به اینکه انرژی در ایران نسبت به سایر کشورها ارزان‌تر است و ما دسترسی خوبی به انرژی داریم و به راحتی می‌توانیم برق تولید کنیم و از سوی دیگر محدودیت‌های مالی برای برقراری ارتباط با سایر کشورها داریم، بیت‌کوین ابزار مناسبی برای حل این مشکل بود که متاسفانه با بی‌خردی از آن استفاده کردیم و با ایجاد محدودیت‌های بی‌معنی برای کسانی که سعی داشتند این نوع ارز را تولید کنند، حداقل 3 تا 4، فرصت را از دست دادیم. با گذشت زمان، دولت و مجلس به اهمیت این موضوع پی بردند ولی متاسفانه زمان و فرصت را از دست رفته بود.

 بعضی مسئولان با طرح تئوری‌های توطئه، به اقتصاد مملکت خیانت می‌کنند
وی عنوان کرد: موضوع بیت کوین و بلاکچین نباید به بحث تحریم‌ها ربط داد. افرادی برای اینکه جذابیت ایجاد کنند این موضوع را به تحریم‌ها ربط دادند، ولی این ادعا درست نیست. در بحث تحریم‌ها مشکل اینجاست که ایران در تعامل با سایر کشورها دچار مشکل شده و کمتر کشور و کمپانی بین‌المللی با ما کار می‌کند.به طور مثال دولت‌هایی که نفت ما را خریداری کردند می‌گویند پول شما در کره یا هند یا هر کشور دیگری است، زمانی‌ که این پول نه به دلار تبدیل می‌شود و نه انتقال داده می‌شود، در واقع دست و پای ما در این خصوص بسته است و بحث تحریم‌ها به اشتباه با بیت کوین مطرح می‌شود.

قربانی ادامه‌ داد: از سوی دیگر به طور مثال در تعاملات چین و ایران با توجه به اینکه محدودیت دسترسی به اسکناس دلار داریم، می‌توانستیم از ظرفیت بیت کوین در این خصوص استفاده کنیم، یعنی به جای اینکه خود را درگیر سیستم‌های مالی بین‌المللی کنیم، با تولید این رمزارزها در داخل و فروش آن به چین می‌توانستیم این موضوع را حل کنیم. در این مثال نکته مهم اینجاست که چین آماده همکاری با ماست. زمانی‌که در تحریم‌ها کشوری حاضر به همکاری با ما نیست حال چه با بیت‌کوین چه با سایر ارزها با ما کار نمی‌کند.

قربانی با بیان اینکه مفهوم بیت کوین در سیستم دولتی ما هنوز جا نیفتاده، افزود: به دلیل رشد و پیچیدگی ساختارهای اداری، انواع نهادهای مختلف در دولت داریم که هیچ هماهنگی با هم ندارند. به طور مثال وزارت نیرو با این استدلال که ماینرها برق کشور را زیاد مصرف می‌کنند مانع از تولید آن شد در حالی‌که ما این موضوع را اثبات کردیم که مصرف برق ماینرها به قدری کم است که در مقایسه با میزان مصرف انرژی کشور عدد ناچیزی است و با این استدلال مانع از فعالیت کارگاه‌ها شده و با انگ قاچاق جلو تولید بیت کوین را می‌گیرد. از سوی دیگر وزارت صمت جلو واردات این دستگاه ها را می‌گیرد و یا بانک مرکزی با این استدلال که بیت کوین مصداق پول‌شویی است، مانع از  فعالیت این رمز ارزها می‌شود.

این کارشناس حوزه اقتصاد دیجیتال تصریح‌کرد: ما یورو، دلار ، لیر و یا سایر ارزها را به رسمیت می‌شناسیم. مگر آمریکا دشمن ما نیست؟ پس چرا دلار آمریکا را به رسمیت می‌شناسیم ولی بیت‌کوین که هیچ دولتی پشت آن نیست را قمار یا قاچاق و بی‌اعتبار می‌دانیم.گاهی مسئولان با طرح تئوری‌های توطئه، به اقتصاد این مملکت خیانت می‌کنند.

قربانی گفت: با توجه به گزارشات موجود، آمریکا طی چند سال اخیر نگران این بود که ما از فرصت بوجود آمده برای تولید بیت‌کوین استفاده کنیم و به شدت نگران بود تا مبادا ایران علی‌رغم تحریم‌ها اقتصاد خود را سرپا نگه ‌دارد ولی متاسفانه مسئولان در داخل تیشه بر ریشه اقتصاد می‌زنند.

وی اظهارکرد: زیرمجموعه‌های دولت به قدری زیاد است که یک مسئول سطح پایین می‌تواند کار را متوقف کند. دنیا گام ‌به ‌گام در تولید بیت کوین به شدت پیشرفت کرده ولی ما هنوز اندرخم یک کوچه‌ایم. برخوردهای چکشی با تولیدکنندگان این عرصه بی‌انصافی است.

این کارشناس حوزه کسب و کارهای فناوری در خصوص تاثیر مجلس یازدهم برای تصویب قوانینی در راستای تسهیل تولید رمز ارز در کشور گفت: بنده بسیار امیدوار هستم که فضای مجلس سیاسی نبوده و تمرکزش بر مسائل سیاسی کمتر باشد. زمان مهم‌ترین فاکتور است و نباید برای تسهیل امورات زمان را از دست داد. کاری که مجلس می‌تواند انجام دهد این است که تعامل با کسب و کارها و کسانی که در این فضا فعالیت می‌کنند را به طور جدی انجام دهد و در تصمیم ‌گیری‌ها حتما از نظرات فعالان حوزه‌های مربوطه در کمیسیون‌ها استفاده کند. 

کد خبر: ۲۴٬۶۴۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha