۲۷ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۷:۴۸
 احتمال ریزش قیمت مسکن با اجرای مالیات بر خانه های خالی
اخذ مالیات از خانه های خالی از سکنه به تابستان امسال می رسد؟

احتمال ریزش قیمت مسکن با اجرای مالیات بر خانه های خالی

در حالیکه سامانه ملی املاک هنوز به سازمان امور مالیاتی تحویل نشده مسئولان ارشد وزارت راه و شهرسازی از بارگذاری اطلاعات خبر داده و تاکید دارند که اخذ مالیات از خانه های خالی تابستان امسال اجرا می شود.

بازار؛ گروه راه و مسکن: از اصرار تا انکار اجرایی شدن اخذ مالیات از خانه های خالی از سکنه از سوی وزارت راه و شهرسازی و سازمان امور مالیاتی ظاهرا تمامی ندارد. بعد از اینکه هفته گذشته محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد که از تاریخی که قانون مالیات‌های مستقیم تصویب شده مالیات بر خانه‌های خالی قابل وصول است و از تابستان سازمان امور مالیاتی باید صدور برگه‌های مالیاتی را آغاز کند. علیزاده معاون سازمان امور مالیاتی گفت که سامانه ملی املاک و اسکان کشور هنوز به سازمان امور مالیاتی تحویل نشده است. اما با توجه به برگزاری نشست وزیر راهو شهرسازی با مشاوران املاک و نشست اخیر شورای اقتصاد و تصمیمات مسکنی اتخاذ شده به نظر می رسد که راه اندازی سامانه املاک و اسکان به مرحله اجرای خود نزدیک شده است.

علیزاده با اشاره به اینکه آماده سازی سامانه املاک به موجب تبصره ۷ ماده ۱۶۹ قانون مالیات‌های مستقیم بر عهده وزارت راه و شهرسازی است تا آن را آماده کند و در اختیار سازمان امور مالیاتی قرار دهد گفته بود که سازمان امور مالیاتی نیز در این خصوص از همه امکانات خود برای تکمیل این سامانه استفاده می‌کند.

هنوز سامانه املاک در مرحله پاسکاری میان وزارت راه و شهرسازی و سازمان امور مالیاتی قرار دارد
اما تاکید محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی مبنی بر اینکه با این اقدام صاحبان واحدهای خالی تحرکی خواهند داشت که یا واحدهای خود را به فروش برسانند یا اجاره بدهند اما به نظر می رسد هنوز سامانه املاک در مرحله پاسکاری میان وزارت راه و شهرسازی و سازمان امور مالیاتی قرار دارد.

۲، ۵ میلیون واحد مسکونی خالی از سکنه داریم که اگر این سامانه بتواند ۳۰ درصد این واحدهای مسکونی را شناسایی و وارد بازار مسکن کند عدد قابل توجهی خواهد شد

البته محمود محمودزاده معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی فراتر رفته و اعلام کرده است وزارت راه و سازمان امور مالیاتی همکاری بسیار نزدیکی دارند و تا هفته آینده اطلاعات در سامانه املاک به طور کامل بارگذاری می‌شود.

معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی معتقد است که ۲، ۵ میلیون واحد مسکونی خالی از سکنه داریم که اگر این سامانه بتواند ۳۰ درصد این واحدهای مسکونی را شناسایی و وارد بازار مسکن کند عدد قابل توجهی خواهد شد.  

اما اکثر فعالان بازار مسکن نیز معتقد هستند که ساخت واحدهای مسکونی در بیشتر مناطق کشور بر اساس نیاز نبوده و همین مشکل اساسی باعث شده تا اغلب واحدهای مسکونی در مناطق بالای شهر و شمالی تهران باشند.

بیشتر خانه‌های خالی در مناطق بالای شهرها هستند بنابراین این کار، مشکل اقشار محروم و فقیر جامعه را حل نمی‌کند

صدیف بدری نماینده مجلس شورای اسلامی با اشاره به راهکار دولت مبنی بر گرفتن مالیات از خانه‌های خالی گفت: بیشتر خانه‌های خالی در مناطق بالای شهرها هستند بنابراین این کار، مشکل اقشار محروم و فقیر جامعه را حل نمی‌کند.

وی اضافه کرد: حتماً باید مبنای کنترلی برای اجاره بها داشته باشیم و باید بر اساس ارزش منطقه‌ای یا قیمت تمام شده، نرخی در نظر گرفته شود.

از واحدهای مسکونی ۱۵۰ متر به بالا، در صورت بیش از یک سال خالی ماندن، ۲۰ درصد مالیات بر اجاره دریافت می‌شود

خبرها حاکی از این است که اگر این سامانه آغاز به کار کند قرار است از شهریور ماه سال جاری از واحدهایی که خالی از سکنه هستند مالیات دریافت شود.  از واحدهای مسکونی ۱۵۰ متر به بالا، در صورت بیش از یک سال خالی ماندن، ۲۰ درصد مالیات بر اجاره دریافت می‌شود.

قانون اخذ مالیات از خانه‌های خالی براساس قانون اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم در سال ۹۴ در دستور کار قرار گرفت و از سال ۹۵ لازم الاجرا بود. اما برای اخذ این مالیات نیاز به تهیه سامانه اسکان و املاک برای شناسایی خانه‌های خالی بود که این سامانه را وزارت راه و شهرسازی بهمن ماه سال گذشته پس از تاخیر چند ساله رونمایی کرد. حال به نظر می رسد زمان اجرایی شدن این سامانه به این باز می گردد که بارگذاری اطلاعات در سامانه املاک انجام شود. این سامانه براساس دیتاها و اطلاعاتی که در آن قرار داده شده، به شناسایی خانه‌های خالی از سکنه می‌پردازد و براساس ماده ۵۴ مکرر قانون مالیات‌های مستقیم، در صورتی که واحد مسکونی بیش از یک سال خالی از سکنه باشد، مشمول این مالیات قرار می‌گیرد.

علاوه بر خانه‌های خالی از سکنه در سامانه اسکان و املاک،  سازمان امور مالیاتی به بررسی فیزیکی و میدانی واحدهای نامبرده شده در این سامانه می‌پردازد و پس از شناسایی واحدهای خالی، در صورتی که بیش از یک سال خالی مانده باشد به آن مالیات تعلق می‌گیرد.

کد خبر: ۲۴٬۴۸۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • دهقانی IR ۱۳:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۶
      2 0
      سلام،مالیات بر خانه های خالی ،باعث ریزش قیمت خانه می شود، چون همیشه قیمت ها در مناطق بالای شهر صعودی می شود که به دنبال ان نرخ زمین در پایین شهر هم بالا می رود