۲۵ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۶
 سامانه ملی املاک و اسکان هنوز تحویل نشده است
معاون سازمان امور مالیاتی:

سامانه ملی املاک و اسکان هنوز تحویل نشده است

خانی، معاون سازمان امور مالیاتی گفت: سامانه ملی املاک و اسکان کشور هنوز به سازمان امور مالیاتی تحویل نشده است.

به گزارش بازار به نقل از صداوسیما، «هادی خانی» در برنامه رهیافت رادیو اقتصاد گفت: اصلاحات قانون مالیات‌های مستقیم در سال ۱۳۹۵ به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده است.

وی اظهارداشت: برابر ماده ۵۴ مکرر این قانون سازمان تکلیف دارد از همان سال ۱۳۹۵ به بعد برابر یک تعریف مشخص از خانه‌های خالی مطالبه مالیات کند.

معاون سازمان امور مالیاتی کشور گفت: در همین ماده قانونی هم به صراحت قید شده که استناد سازمان برای اینکه یک واحد را خالی فرض و مطالبه مالیات کند، سامانه ملی املاک و اسکان است.

وی افزود: بر اساس تبصره هفت ماده ۱۶۹ مکرر قانون مالیات‌های مستقیم وزارت راه و شهرسازی مکلف به راه اندازی این سامانه است.

خانی اظهارداشت: متاسفانه راه اندازی این سامانه تاکنون با کش و قوس های فراوان رو به رو بوده است.

وی ادامه داد: در بهمن ماه سال گذشته از سوی وزارت راه و شهرسازی رسانه ای شد مبنی بر اینکه سامانه ملی املاک و اسکان تحویل نظام مالیاتی کشور شده است.

معاون سازمان امور مالیاتی کشور گفت: متاسفانه این سامانه همچنان در دسترس نظام مالیاتی نیست.

وی افزود: هرچه سریعتر این سامانه باید در اختیار نظام مالیاتی قرار گیرند تا متناسب با اطلاعات هویتی ملک و مالک مطالبه مالیات و برگه تشخیص از سوی سازمان صادر شود.

خانی بیان داشت: به صراحت در ماده ۵۴ مکرر قانون مالیات‌های مستقیم بیان شده از سال دوم ۵۰ درصد مالیات بر اجاره ارزش ملک یا مالیات متعلقه، سال سوم ۱۰۰ درصد و سال چهارم به بعد ۱,۵ برابر مالیات بر اجاره ارزش ملک باید از خانه‌های خالی مطالبه شود.

وی ادامه داد: آمادگی وصول مالیات از خانه‌های خالی از سمت سازمان مالیاتی بصورت کامل وجود دارد و مبالغ مالیات خانه‌های خالی هم به صراحت در قانون بیان شده است از اینرو پیچیدگی خاصی از سمت نظام مالیاتی برای مطالبه مالیات و صدور برگه تشخیص وجود ندارد.

معاون سازمان امور مالیاتی گفت: سامانه ملی املاک و اسکان کشور هنوز به سازمان امور مالیاتی تحویل نشده است.

وی افزود: خوشبختانه در چند ماهه اخیر تعاملی که بین سازمان امور مالیاتی و وزارت راه و شهرسازی برقرار شده یک تعامل رو به جلویی بوده و نیازهایی که دو طرف داشته اند در جلسات متعدد کارشناسی به جمع بندی‌های مناسبی رسیده است که به محض تحویل سامانه از آن مقطع نظام مالیاتی می‌تواند برابر قانون مطالبه مالیات از خانه‌های خالی کند.

خانی ادامه داد: هنوز برای نظام مالیاتی محرز نیست کدام خانه خالی محسوب می‌شود طبق قانون وزارت راه و شهرسازی باید برای سازمان امور مالیاتی خانه خالی را تعریف کند.

نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی نیز در این برنامه ضمن پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه حضرتعالی در حوزه مسکن به دولت تدبیر و امید چه نمره ای خواهید داد، گفت: دولت در این زمینه نمره قابل قبولی نخواهد گرفت.

«احمد علیرضا بیگی» افزود: کما اینکه دولت هم در این زمینه ادعای ندارد چون افتخار «عباس آخوندی» وزیر سابق وزارت راه و شهرسازی این بود که هیچ خانه ای را به افتتاح نرسانده و در این خصوص گامی بر نداشته است.

وی اظهارداشت: نرم افزاری های که در این زمینه طراحی کرده نرم افزارهای موفقی نبوده که نتیجه آن شرایط موجود مسکن برای مردم شده است.

نماینده مردم تبریز در مجلس یازدهم گفت: دولت در این خصوص نتوانسته سیاست مشخصی داشته باشد و صرفاً به واسطه اجرای اصل ۴۴ از ورود به بازار تولید مسکن خودداری کرده است در حالی که قانون اساسی به تصریح از دولت خواسته بصورت ویژه برای تامین مسکن مردم به طور خاص نیازمندان ورود پیدا کند.

وی افزود: دولت فاقد یک راهبرد اساسی در حوزه تولید مسکن بوده و نتوانسته در این زمینه به نحو بایسته و شایسته ورود پیدا کند و اقدامی انجام دهد و بیشتر به بلاتکلیفی روزگارگذرانده است.

علیرضا بیگی بیان داشت: مردم برای اینکه صاحب مسکن شوند بدون حمایت و پشتیبانی دولت به هیچ عنوان نمی توانند به این نیازمندی خود دست یابند.

وی ادامه داد: واگذاری این مقوله به بازار عرضه و تقاضا که مدیریت آن در اختیار دیگران است اجحاف در حق مردم به شمار می رود.

نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی گفت: دولت باید تمام تلاش خود را معطوف به این قضیه کند که بتواند بخش قابل توجهی از متقاضیان مسکن را از بازار تقاضا خارج کند وخودبصورت ورود مستقیم و حمایت و پشتیبانی که انجام می دهد به صاحب خانه شدن مردم کمک کند.

وی افزود: موضوع مسکن مهر با همین هدف اتفاق افتاد و تلاش دولت بر این بود که قیمت زمین را از ارزش مسکن خارج کند تا خانوار ایرانی به یک حداقل مسکنی دست پیدا کنند و حتی از این رهگذر بقیه بخش های اقتصادی کشور فعال شود.

علیرضا بیگی اظهارداشت: خوشبختانه با اجرای طرح مسکن مهر تعداد قابل توجهی از مردم به خصوص نیازمندان جامعه صاحب خانه شدند.

وی ادامه داد: دریافت مالیات از خانه‌های خالی موضوعی که دولت روی آن تاکید دارد و به عنوان یک مالیات تنظیمی در نظر گرفته است یعنی با دریافت مالیات از ۲,۶ میلیون مسکنی که ادعا می‌شود در کشور خالی است بوسیله اعمال مالیات عرضه این واحدها در بازار تقاضا برای فروش و اجاره امکان پذیر شود.

نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی یادآورشد: مالیات برخانه های خالی اهمیت چندانی ندارد آن چه اصل است مالیات بر عایدی سرمایه است چون نرخی که تعیین شده رقم کوچکی است همینطور پایه اطلاعاتی لازم در این خصوص وجود ندارد.

کد خبر: ۲۴٬۲۰۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha