۲۲ خرداد ۱۳۹۹ - ۲۰:۴۷
اجرایی کردن مالیات بر عایدی سرمایه در بورس خطرناک است
عضو شورای عالی بورس در گفتگو بازار:

اجرایی کردن مالیات بر عایدی سرمایه در بورس خطرناک است

قاسم محسنی معتقد است در صورت اجرایی شدن مالیات بر عایدی سرمایه، معامله‌گران باید ۱۱ برابر بیشتر مالیات پرداخت کنند.

بازار، گروه بورس؛ اخیرا یکی از نمایندگان تازه وارد کمیسیون اقتصادی در اظهار نظر ناپخته بحث مالیات بر عایدی سرمایه در بازار بورس را مطرح کرد که البته بعد از گذشت یک روز این نماینده نظرش را پس گرفت و نمایندگان دیگر مجلس هم در اظهار نظری صریح گفتند این قانون به هیچ وجه در بازار سرمایه اجرا نخواهد شد و این مالیات در بازارهای موازی بورس اعم از خودرو، مسکن و ارز قطعا در آینده ای نزدیک اجرایی شده تا جلوی سفته بازی در بازارهای غیرمولد را بگیرد با اجرای طرح مالیات بر عایدی سرمایه میزان پرداختی مالیات سرمایه گذاران با رشد ۱۱.۵ برابری مواجه خواهد شد که قطعا خروج نقدینگی از این بازار را به همراه خواهد داشت. این سخنان قاسم محسنی است در گفتگو با بازار است که اجرای این طرح در شرایط کنونی را فاقد توجیه دانسته و معتقد است باید با استفاده از ابزارهای مالی همچون صندوق پروژه و اوراق در راستای استفاده از نقدینگی های بورس برای تامین مای پروژه های موجود بهره گیری کرد. این گفتگو را بخوانید:

رشد ۱۱.۵ برابری مالیات در انتظار سرمایه گذاران 
عضو شورای عالی بورس در گفتگو با بازار در رابطه با تاثیر طرح دریافت مالیت بر عایدی سرمایه می گوید: آنچه مسلم است اجرای این طرح اثر مثبتی را در بورس به همراه نخواهد داشت، چرا که بر اساس این قانون میزان مالیات دریافتی بسیار بیشتر از مالیاتی است که هم اکنون سرمایه گذار از عایدی خود پرداخت می کند . قطعا نقدینگی از بورس خارج شده و به سمت بازارهایی موازی و یا سپرده های بانکی هدایت خواهد شد.

وی در این رابطه تصریح کرد: در صورتیکه فردی به طور معمول ۳۰ درصدی عایدی از سرمایه خود داشته باشد بر اساس این قانون باید حداکثر ۲۵ درصدی از مجموع عایدی خود را مالیات پرداخت کند که به معنای مالیت ۷.۵ درصدی از کل سرمایه است . این در حالیست که هم اکنون میزان مالیات ۰.۵ درصد محاسبه می شود که با این احتساب افزایش حدود ۱۱.۵ برابری پرداختی مالیات در شرایط معمول را برای سرمایه گذار رقم خواهد زد.

محسنی با تاکید بر اینکه در شرایط کنونی اجرای این طرح با اهداف و سیاست های بانک مرکزی و همچنین دولت در افزایش درآمدهای غیر نفتی مغایرت دارد گفت: به نظر می رسد نمایندگان بهتر است توجه خود را بر ایجاد عدالت و تعادل در تعیین مالیات متمرکز کنند. به طوریکه  می توان از ابزار مالیات برای افزایش انگیزه سرمایه گذاری در بورس بهره گیری کرد.

وی ادامه داد: به عنوان مثال کاهش میزان مالیات بر ارث در اوراق بهادار می تواند به ایجاد انگیزه برای خرید اوراق بهادار و در نتیجه تزریق نقدینگی به تولید منجر شود.این در حالیست که هم اکنون معافیت مالیات بر ارث در سپرده های بانکی بسیار کمتر از اوراق بهادر بوده و طبیعی است که تمایل افراد برای سپرده گذاری بانکی به مراتب بیشتر از سرمایه گذاری در بورس خواهد شد.

نباید با اجرای برخی از طرح ها بازار سرمایه تضعیف شود
وی به لزوم تقویت بازار اولیه اشاره کرد و گفت: در شرایطی که سیاست های اقتصادی به رونق و هجوم نقدینگی به بازار سرمایه منجر شده باید با ایجاد صندوق های پروژه، اوراق و ابزارهای دیگر امکان تامین منابع مالی پروژه های موجود را تامین کرد.

عضو شورای عالی بورس در پاسخ به برنامه وزارت اقتصاد برای تسهیل در مقررات هیات پذیرش در راستای ورود شرکت های بخش خصوصی به بورس و استفاده از ظرفیت های کنونی برای تامین منابع مالی گفت: در مبحث ورود شرکت ها به بورس قوانین مطرح نیست بلکه استانداردهایی است که باید نسبت به رعایت آن اقدام کرد .

وی در ادامه تاکید کرد: همانگونه که در بحث تولید عدم رعایت استانداردها به کاهش کیفیت محصول و زیان مصرف کننده منجر می شود در موضوع استانداردهای هیات پذیرش نیز عدم رعایت یا کاهش میزان آن قطعا زیان سرمایه گذاران را به همراه دارد .بنابراین نمی توان ازدارایی سرمایه گذاران حمایت نکرد .

محسنی گفت: یکی از دلایل عدم تمایل شرکت ها برای حضور در بورس شفاف سازی مالیاتی است . بنابراین به نظر می رسد مهمترین راه برای تحقق این برنامه ایجاد عدالت مالیاتی در تمامی شرایط است و نباید شفافیت های مالی شرکت هایی محدود شود که در بورس حضور دارند و این شفافیت باید در تمامی ارکان اقتصاد تسری یابد به گونه ایکه هر گونه مبادلات مالی و اخذ تسهیلات برای بنگاه ها به شفافیت های مالیاتی منوط شود. همچنین ارائه مشوق ها می تواند از دیگر راهکارهایی باشد که در راستای تسهیل حضور بخش خصوصی به بازار سرمایه اقدام کرد

کد خبر: ۲۳٬۸۲۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha