۲۲ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۱
دولت باید دارایی‌های مولد داشته باشد
کارشناس مسائل اقتصادی:

دولت باید دارایی‌های مولد داشته باشد

محمودی اصل، کارشناس اقتصادی اظهار داشت: ما باید از طریق نقدینگی موجود در دارایی‌های مردم، نقدینگی را به بورس هدایت کنیم و با ایجاد تعادل و ثبات در بازار شرکت‌های دولتی را واگذار کنیم.

به گزارش بازار به نقل از صداوسیما، حسین محمودی اصل، کارشناس اقتصادی گفت: در حال حاضر فروش ۵۰ میلیارد دلاری نفت ایران کاهش پیدا کرده است.

وی با اشاره به این که در سال ۱۳۹۰ ما حدود ۱۱۸ میلیارد دلار درآمد نفتی داشتیم، اظهار داشت: کاهش فروش نفت کاهش بسیار چشم‌گیری است و ما برای نفت هیچ جایگزین دیگری را لحاظ نکرده‌ایم.

این کارشناس حوزه اقتصاد با اشاره به درآمدهای غیرنفتی ایران، ‌ توضیح داد: شرایط بحران کرونا و تحریم‌های ظالمانه آمریکا باعث شده تا درآمدهای نفتی ایران نسبت به سال ۹۶ حدود ۷ میلیارد دلار کاهش پیدا کند.

وی با اشاره به این که ساختار برنامه و بودجه کشور به تغییر آنی نیاز دارد، عنوان کرد: ما در بحث بودجه سالانه قدرت عمل نداریم و دولت حدود ۳۵۰ هزار میلیارد تومان به کارکنان و بازنشستگان و صندوق‌های بازنشستگی بده‌کار است.
حسین محمودی اصل با بیان این که ما باید دارایی‌های دولت را مولد کنیم، تصریح کرد: دولت ایران هفت برابر نقدینگی کشور دارایی دارد.

وی با اشاره به این که ما باید به ظرفیت بخش خصوصی اضافه کنیم، ادامه داد: با رتبه ۱۲۰ فضای کسب و کار نمی‌توان ظرفیت بخش خصوصی را افزایش داد.

محمودی اصل تاکید داشت: ما باید از طریق نقدینگی موجود در دارایی‌های مردم، نقدینگی را به بورس هدایت کنیم و با ایجاد تعادل و ثبات در بازار شرکت‌های دولتی را واگذار کنیم.

وی با اشاره به این که سازمان‌ اور مالیاتی سازمانی مالیات‌ستان نیست، توضیح داد: این سازمان باید نقدینگی موجود در کشور را هدایت کند و رفتار سرمایه‌گذاران و فعالان اقتصادی را طراحی کند و پیش ببرد.

این کارشناس حوزه اقتصاد با اشاره به این که ساختمان‌های ایران با اخذ یارانه تولید می‌شوند، خاطر نشان کرد: متاسفانه برخی از افراد با خذ یارانه‌های دولتی ساختمان می‌سازند و بعد از تولید با قیمت جهانی محصول خود را می‌فروشند و هیچ مالیاتی را هم پرداخت نمی‌کنند.

وی افزود: برخی از مشکلات کشور مانند تسهیل فرآیند اخذ مجوز در شرکت‌های داخلی دیگر به تحریم ربطی ندارد.

محمودی اصل با اشاره به این که ما باید به دنبال صادرات باشیم، عنوان کرد: کمبود درآمدهای نفتی ایران باید از طریق صادرات جبران شود.

وی اضافه کرد: در حال حاضر حدود ۸۰ درصد از صادرات کشور به مواد خام اختصاص دارند.

این کارشناس اقتصادی با تاکید بر این که ما باید از طریق بازار سرمایه به نقدینگی برسیم، توضیح داد: هر قدر که بازار سرمایه پولی بیشتری را جذب کنم میزان تورم در کشور کاهش پیدا می‌کند و در عین حال شرکت‌های مختلف وضعیت خوبی را پیدا می‌کنند و به چرخه تولید کمک می‌کنند.

وی افزود: موضوع «مالیات و بر عادی ثروت» حتما باید در کشور اجرایی شود.

محمودی اصل اضافه کرد: اگر سود بازار دلالی زیاد باشد، منابع به سمت بازار تولید سوق پیدا نمی‌کنند، بر این اساس سود ناشی از تولید باید همیشه بیشتر از سود دلالی باشد.

کد خبر: ۲۳٬۷۸۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha