۲۵ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۸:۴۴
امنیت غذایی در گرو جهش تولید کشاورزی
یاداشت؛

امنیت غذایی در گرو جهش تولید کشاورزی

ساری- بخش کشاورزی به رغم همه تهدیدها و تحریم ها، امنیت غذایی را تامین کرده و جهش در تولیدات آن، گره تحریم ها را بازخواهد کرد.

عزیزاله شهیدی فر- بازار: بی شک گیری جهاد سازندگی از اساسی ترین اقدامات و کارهایی بود که در همان ابتدای پیروی انقلاب شکوهمند به بار نشست و صدور فرمان تاریخی حضرت امام (ره) مبنی بر تشکیل جهاد سازندگی از مهمترین و اساسی‌ترین کارهایی بود که رهبر کبیر انقلاب در همان ابتدای پیروزی انقلاب بر آن همت گمارد تا پایه‌گذار تأسیس نهادی باشد که بدون هیچگونه چشمداشت، خالصانه و متواضعانه در مسیر عمران و آبادی روستاها و تولیدات کشاورزی کشور گام بردارد.

هیچ گاه خدمات و تلاش‌های جهادگرانی که با روحیه جهادی در دورترین نقاط این مرز و بوم به ارائه خدمات به روستائیان زحمتکش و محروم پرداختند فراموش نخواهد شد چرا که با گذشت بیش از ۴۰ سال از آن زمان، هنوز روستائیان و عشایر کشور از خدمات جهادگران نظیر راه روستایی، کتابخانه، حمام، برق‌رسانی، آبرسانی و .... بهره‌مند هستند.

همزمان با دفاع مقدس سنگرسازان بی‌سنگر با حضور در مناطق جنگی پیشقراول دفاع و جهاد بودند و در خط مقدم مبارزه با دشمن به پشتیبانی از رزمندگان پرداخته و فعالیت‌هایی انجام دادند که چشم همگان از این همه فداکاری، ایثار، رشادت و هوشمندی دفاعی مات و مبهوت است و چه گوارا باد بر اینان، لقب سنگرسازان بی‌سنگر که از امام خود به یادگار گرفتند.

درخشش جهادگران در عرصه تولید و امنیت غذایی

در حوزه تولیدات کشاورزی نیز جهادگران عرصه تولید و امنیت غذایی چنان خوش درخشیدند که بعنوان موفق‌ترین دستگاه اجرایی در حوزه تحقق اقتصاد مقاومتی معرفی شدند و بار دیگر توانستند رشد اقتصادی کشور را مثبت نگه دارند.

اینکه علیرغم همه تهدیدها و تحریم‌های ظالمانه، جهادکشاورزی توانسته است امنیت غذایی کشورمان را تأمین و تضمین نماید، مدیون همت جهادی کارشناسانی است که با همان روحیه و فرهنگ جهادی اوایل انقلاب در سنگر اقتصاد مقاومتی و جهش تولید می‌جنگند و طلایه‌داران عرصه جهش تولید و امنیت غذایی هستند.

تقویت اشتغال با حفظ منابع تولید

هفته جهاد کشاورزی بهانه‌ای است برای تقدیر از همه جهادگران و طلایه‌داران عرصه کشاورزی، جهش تولید و امنیت غذایی ایران اسلامی است زیرا حفظ منابع تولید با افزایش بهره وری و تقویت اشتغال و درآمدزایی امری مهم به شمار می رود و برای تحقق آن نیازمند برنامه ریزی برای دستیابی به درآمد اقتصادی بیشتر و تقویت انگیزه کشاورزان با توسعه فعالیت‌های گلخانه ای، توسعه باغات و گیاهان دارویی در اراضی شیبدار، کشت حبوبات، تولید محصولات سالم و گردشگری کشاورزی، دامپروری و توسعه کشاورزی دانش محور است.

در راستای تحقق جهش تولید و تامین امنیت غذایی پروژه های مختلفی در حوزه کشاورزی تعریف شده که افزایش کمی و کیفی تولیدات کشاورزی، کاهش ضایعات، حفظ کاربری اراضی، توسعه ساماندهی آبیاری نوین و بیمه کشاورزی از محورهای آن است.

طرح هایی برای تحقق جهش تولید

از سوی دیگر رسیدن به جهش تولید نیازمند ارتقای آگاهی بهره برداران، افزایش پروتین های حیوانی و لنی، کاهش واردات و افزایش صادرات است و توجه به آن می تواند برنامه جهش تولید در کشاورزی و امنیت غذایی را محقق سازد.

همچنین دستیابی به جهش تولید در حوزه کشاورزی نیازمند توسعه آبخیزداری، لایروبی آب بندان ها، توجه به توسعه پرورش ماهیان خاویاری، مکانیزه شدن تولید و برداشت برنج، افزایش بهره وری آب، ساخت و تکمیل پایانه های شیلاتی و سایت های آموزشی مزرعه ای است که باید مورد توجه قرار گیرد.

اصلاح نژاد دام سبک، اصلاح و بازسازی باغات مرکبات و گیاهان دارویی، افزایش تولید محصولات زراعی و شالیزاری و اجرای پروژه های زیرساختی در حوزه کشاورزی و تولید می تواند جهش در حوزه کشاورزی را تسیل کند.

در حال حاضر سالانه بیش از هفت میلیون و ۵۰۰ هزار تن انواع محصولات کشاورزی در استان تولید می شود که این استان در تولید ۱۹ محصول از ۷۲ نوع رتبه های برتر کشوری و ملی را دارد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران

کد خبر: ۲۳٬۷۴۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha