۲۰ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۶:۱۱
پل جدید مرزی سرخس ترانزیت بین ایران و ترکمنستان را تسهیل می کند

پل جدید مرزی سرخس ترانزیت بین ایران و ترکمنستان را تسهیل می کند

مشهد- پل مرزی جدید سرخس به عنوان دستاورد مشترک و پایدار دو کشور و با هدف ارتقای ایمنی و تسهیل ترانزیت مرزی و تسریع و بهبود کیفیت رفت و آمد در منطقه به طول ۹۶ متر و عرض ۱۵ متر به صورت رفت و برگشت و دارای دو باند در هر طرف احداث و به بهره برداری رسید.

به گزارش خبرگزاری بازار به نقل از استانداری خراسان رضوی  پل جدید مرزی سرخس روز دوشنبه با حضور ویدئوکنفرانسی وزیرراه و شهرسازی ایران، وزیر ساختمان و معماری ترکمنستان و استانداران خراسان رضوی و آخال به بهره‌برداری رسید.

گفتنی است بهره‌برداری از این طرح کلیدی، همزمان با توسعه همکاری‌ها در قالب سازمان همکاری‌های اقتصادی اکو، موافقت‌نامه ترانزیتی عشق‌آباد، موافقت‌نامه کشورهای ساحلی حوزه دریای خزر و جاده‌ ابریشم، نویدبخش تقویت هرچه بیشتر همکاری‌های ترانزیتی در منطقه و میان دو کشور محسوب می‌شود.

وزیر راه و شهرسازی در این مراسم گفت:می‌توانیم از این دستاورد به عنوان یک الگوی مثبت برای تشریک مساعی و بکارگیری اراده مشترک و پایدار در همکاری‌های دو کشور در مسیر تقویت همکاری‌های تجاری، بازرگانی و گشودن افق‌های جدید توسعه بهره‌برداری کنیم.

محمد اسلامی افزود: با ‌توجه به طرح‌ها و برنامه‌های توسعه‌ای جمهوری اسلامی ایران در سرخس و به خصوص مصوبه اخیر مجلس شورای اسلامی، جهت تبدیل منطقه ویژه اقتصادی سرخس به منطقه آزاد، فرصت تاریخی و ارزشمندی برای جذب سرمایه‌گذاری‌های عظیم، فراهم شده ‌است که بدون شک تعاملات هر چه بیشتر دو کشور، در این نقطه مرزی، موتور محرکه تشویق دست‌اندرکاران عرصه تجارت، حمل‌ و نقل بین‌المللی و ترانزیت و به تبع آن شکوفایی و رفاه اقتصادی هر دو ملت خواهد بود.

وزیر راه و شهرسازی گفت: با توجه به مشخصات فنی پل که امکان تردد همزمان رفت‌ و برگشتی را فراهم کرده است، پیش‌بینی می‌شود حجم تردد سریع، روان و قابل توجهی را در آینده‌ای نزدیک از این پل شاهد باشیم و این سهولت و روان بودن تردد، علاوه‌ بر کاهش هزینه‌های مبادله، بر جذابیت‌های این گذرگاه خواهد افزود.

اسلامی ادامه داد: امیدواریم طبق توافق به عمل ‌آمده بین دو طرف، عملیات حمل‌ و نقل جاده‌ای و ریلی در معابر سه گانه سرخس، لطف‌آباد و اینچه‌برون هر چه سریعتر آغاز گردد. همچنین آمادگی کامل خود را برای بررسی چگونگی آغاز عملیات ترانزیت جاده‌ای با سایر کشورهای آسیای مرکزی بویژه جمهوری‌های ازبکستان و قزاقستان اعلام می‌کنیم.

وی گفت: در این راستا انتظار می‌رود ترکمنستان نیز، تسهیلات مرزی لازم را در مرزهای خود با سایر کشورها، برای تسریع در عملیات عبور مرزی و ترانزیت فراهم آورد، تا متعاقب آن رونق هرچه بیشتر مسیرهای ترانزیتی در منطقه و میان دو کشور را شاهد باشیم.
 

کد خبر: ۲۳٬۴۱۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha