۲۰ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۴
تاثیر منفی  اقتصادی افسرده منطقه یورو بر اقتصاد جهانی
ویروس کرونا با اقتصاد منطقه یورو چه کرد؟

تاثیر منفی اقتصادی افسرده منطقه یورو بر اقتصاد جهانی

بحران اقتصادی منطقه یورو ناشی از ویروس کرونا، بر اقتصاد جهانی تاثیر منفی داشته و کشورها باید این مهم را مورد توجه قرار دهند.

فاطمه محمدی پور؛ بازار: طبیعی است که وقوع یک دوره طولانی ضعف در اقتصاد منطقه یورو جهت بهبود اقتصاد جهانی مانعی بزرگ ایجاد خواهد کرد و مستقیم ترین تاثیر آن این است که تقاضای جهانی کاهش یافته و کشورهای منطقه یورو برای کالاهای صادراتی خود با مشکلات متفاوتی مواجه خواهند شد. از طرفی بقیه کشورها جهان نمی توانند تقاضای ضعیف داخلی را با افزایش صادرات خود به بازار بزرگ منطقه یورو جبران کنند.

اقتصاد منطقه یورو از جمله اقتصادهایی است که بیشترین خسارت را از بیماری همه گیر کووید ۱۹ متحمل شده است. این  مهم باید نگرانی واقعی برای بقیه کشورهای جهان باشد زیرا نه تنها بحران اقتصادی یورو باعث ایجاد مشکلات واقعی برای تقاضای صادرات جهان می شود بلکه ممکن است تأثیرات منفی بزرگی بر سیستم مالی جهانی و چشم اندازهای تجاری بین المللی داشته باشد. اقتصاد یورو فقط یک اقتصاد خارجی نیست بلکه با تولید ناخالص داخلی ۱۸ تریلیون دلار، فقط ۱۰ درصد از تولید ایالات متحده کوچکتر بوده و یکی از بزرگترین اقتصادهای جهان به شمار می رود. می توان گفت که اقتصاد اروپا ۱۵ درصد از اقتصاد جهان را به خود اختصاص داده و یکی از مهمترین مقاصد صادرات جهان محسوب می شود.

یکی از نشانه های پریشانی اقتصادی فعلی یورو که بانک مرکزی اروپا نیزبه آن اشاره نموده این است که اقتصاد یورو در سال ۲۰۲۰ با ۸ تا ۱۲ درصد کاهش رشد در نتیجه شیوع ویروس کرونا مواجه می شود. بانک مرکزی اروپا انتظار دارد که در کشورهایی مانند ایتالیا و اسپانیا که بخش های توریستی بزرگی دارند، کاهش بیشتری وجود داشته باشد. اگر این اتفاق رخ دهد، نزول اقتصادی منطقه یورو تقریباً سه برابر رقمی خواهد بود که در دوره رکود اقتصادی بزرگ در سال ۲۰۰۸-۲۰۰۹ تجربه کرده است که این مقدار تقریباً یک و نیم برابر کاهش ۶ درصدی پیش بینی شده در اقتصاد آمریکا در سال ۲۰۲۰ خواهد بود.

اقتصاد یورو پس از رکود اقتصادی ۲۰۰۸-۲۰۰۹ با کندی روند بهبودی خود را گذراند. کشورهایی که در منطقه یورو قرار دارند، کشورهای با واحد پولی جدا یا سیاست نرخ ارز مستقل برای حمایت از اقتصاد خود نیستند. این کشورها با سطح بدهی عمومی بسیار بالا - کشورهایی که در حاشیه اقتصادی منطقه یورو قرار دارند - فضای مالی برای مشارکت در سیاست های محرک بودجه را ندارند. به نظر می رسد  این عوامل و عوامل بسیار مشابه دیگر، روند بهبود و عبور از رکود اقتصادی کنونی را برای اقتصاد منطقه یورو دشوار می کند.

طبیعی است که وقوع یک دوره طولانی ضعف در اقتصاد منطقه یورو جهت بهبود اقتصادی مانعی بزرگ ایجاد خواهد کرد و مستقیم ترین تاثیر آن این است که تقاضای جهانی کاهش یافته و کشورهای منطقه یورو برای کالاهای صادراتی خود با مشکلات متفاوتی مواجه خواهند شد. از طرفی بقیه کشورها جهان نمی توانند تقاضای ضعیف داخلی را با افزایش صادرات خود به بازار بزرگ منطقه یورو جبران کنند.

تاثیر اقتصاد افسرده یورو بر سلامت سیستم مالی جهان
 اقتصاد اروپایی افسرده به روشی نگران کننده تر می تواند بر اقتصاد جهانی تأثیر داشته باشد : تأثیر احتمالی اقتصاد افسرده یورو بر سلامت سیستم مالی جهان. این مهم خصوصاً با توجه به اندازه بسیار بزرگ بانک های اروپایی و نقش غالبی که آنها در واسطه اعتباری اروپا ایفا می کنند، برجسته تر می شود. یکی از عواقب رکود اقتصادی بزرگ سال ۲۰۰۸-۲۰۰۹، افزایش نرخ وام در عملکرد بانکهای اروپایی بود. با توجه به این که انتظار می رود منطقه یورو اکنون رکود بسیار عمیق تری از آن زمان تجربه کند، امروز باید منتظر یک بحران جدی تر در وام های اروپایی نسبت به گذشته باشیم. این امر به ویژه می تواند برای بانک های ایتالیا مشکل ساز باشد با توجه به عمق مورد انتظار رکود ایتالیا و همچنین این واقعیت که ترازنامه بانکهای ایتالیا در حال حاضر  با داشتن بیش از حد اوراق قرضه دولتی ایتالیا سنگین شده است. فکر می کنم آخرین چیزی که اکنون یک سیستم مالی شکننده جهان به آن برای شکست نیاز دارد وقوع یک بحران تمام عیار در سیستم بانکی ایتالیا - ۴ تریلیون دلاری -  باشد.

دوره طولانی ضعف اقتصادی اروپا همچنین می تواند چشم انداز بلند مدت اقتصادی جهانی را با ایجاد انگیزه جهت حرکت به سمت عدم جهانی شدن تحت تأثیر قرار دهد. از قبل از بحران ویروس کرونا، تنش های قابل توجهی بین ایالات متحده آمریکا و آلمان در زمینه تجارت وجود داشت. ایالات متحده آمریکا استدلال کرده است که مازاد حساب جاری خارجی آلمان تقریباً ۸ درصد تولید ناخالص داخلی بوده و اینکه آلمان از یورو برای حفظ ضعف ارز خود استفاده می کرد.

انتظار می رود اقتصاد اروپا در طول بحران ویروس کرونا بسیار بدتر از ایالات متحده آمریکا عمل کند و باید انتظار داشت که بانک مرکزی اروپا سیاست پولی را سست تر از آنچه که فدرال رزرو حفظ می کند، حفظ کند. این احتمال وجود دارد که یورو نسبت به دلار آمریکا تضعیف شده و شکایات ایالات متحده را نسبت به یک ارز اروپایی کم ارزش افزایش دهد. به طور مشابه، رشد ضعیف اروپا نسبت به ایالات متحده احتمالاً منجر به تقویت بیشتر مازاد حساب جاری اروپا می شود که  این مهم باعث افزایش تنش های تجاری ایالات متحده و آلمان می شود. با توجه به اینکه آمریکا قبلاً درگیر جنگ تجاری با چین بود، می توان تصور کرد که آخرین چیزی که اقتصاد جهان برای نابودی به آن احتیاج دارد وقوع جنگ تجاری  میان آمریکا و آلمان باشد.

در سپتامبر ۲۰۰۸، ورشکستگی بانک لمن برادرز، یک بانک سرمایه گذاری نسبتاً کوچک ایالات متحده امریکا،  نتایج عمده ای برای اقتصاد جهان در پی داشت. با توجه به این نکته، سیاستگذاران آمریکایی ممکن است بخواهند از نزدیک چشم انداز اقتصاد یورو را تحت نظر داشته باشند.   دقیقاً به همان روشی که در سال ۲۰۰۸، بازپرداخت بازار مالی ایالات متحده بر اقتصاد جهان تأثیر گذاشت، امروزه مشکل بزرگ اقتصادی در اروپا می تواند وضعیت بازارهای مالی آمریکا را بدتر کند.

کد خبر: ۲۳٬۳۰۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha