۲۲ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۹
 قرعه کشی برای تولید ۶ روز خودرو سازها بود!/ کاهش قدرت خرید، دلیل اصلی رکود
دلیل اصلی ثبات در بازار خودرو چیست؟

قرعه کشی برای تولید ۶ روز خودرو سازها بود!/ کاهش قدرت خرید، دلیل اصلی رکود

قیمت‌ها در بازار خودرو در ۱۰ روز گذشته هیچ تغییری نداشته است. برخی از فعالان بازار دلیل اصلی این ثبات را فروش های فوق‌العاده خودروسازان اعلام کرده و برخی دیگر کاهش قدرت خرید مردم می‌دانند.

بازار؛ گروه صنعت: قیمت خودرو در ۱۰ روز گذشته هیچ تغییری نکرده است. برخی از فعالین بازار دلیل اصلی این ثبات را برنامه های ویژه فروش از طرف خودروسازان می‌دانند اما برخی دیگر کاهش قدرت خرید مردم را دلیل اصلی بی رغبتی مردم به بازار خودرو می‌دانند کارشناس صنعت خودرو  می‌گویند که نیاز واقعی بازار سالانه چیزی حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار دستگاه است در حالی که میزان خودرو فروخته شده در قالب فروش فوری تنها ۲۵ هزار دستگاه بوده است. بنابر این نمی‌توان انتظار داشت که این حجم از عرضه به کنترل قیمت و ثبات بازار کمک کند.

دلیل اصلی ثبات در بازار خودرو چیست؟
آنگونه که فعالان بازار می‌گویند قیمت در یک هفته گذشته تقریبا ثابت بوده و هیچ تغییری نکرده است. در حال حاضر هر دستگاه پژو ۲۰۶ تیپ ۲ به قیمت ۱۲۵ میلیون تومان و تیپ ۵ این محصول هم به قیمت ۱۵۶ میلیون عرضه می‌شود. تیبا معمولی ۷۸ میلیون و تیبا هاچ بک حدود ۸۲ میلیون تومان و پراید ۶۸ میلیون و ۵۰۰ هزار معامله می‌شود. پرشیا هم تقریبا این روزها برای فروش ۱۴۰ میلیون تومان  و پژو ۴۰۵ به قیمت ۱۱۵ میلیون تومان، و سمند ۱۱۳ میلیون تومان آگهی شده است.

اما سوال اینجاست که دلیل این ثبات در قیمت‌ها فروش فوری ۲۵ هزار دستگاه خودرو است؟ سعید موتمنی رئیس اتحادیه فروشندگان اتومبیل در پاسخ به این سوال می‌گوید: برای پاسخ به این سوال کافی است تا نگاهی به تقاضای موجود در بازار داشته باشیم. بر اساس آنچه مسئولان وزارت صنعت اعلام کردند، نیاز بازار خودرو سالانه یک میلیون و ۲۰۰ هزار دستگاه خودرو است. با این اوصاف عرضه ۲۵ هزار دستگاه خودرو نمی‌تواند تاثیر زیادی در وضعیت قیمت‌ها داشته باشد.

فربد زاوه دلیل اصلی رکود در بازار را کاهش قدرت خرید مردم اعلام کرد و گفت: سطح فقر به قدری افزایش پیدا کرده که آمارهای اعلامی از کاهش سرانه مصرف مواد غذایی حکایت می‌کند. قیمت مواد غذایی و اقلام ضروری خانوار به هیچ وجه با سطح درآمد هم خوانی ندارد. در چنین شرایطی این انتظار که مردم برای خودرویی همچون پراید ۷۰ میلیون تومان پول بیندازد، با هیچ عقل و منطقی سازگار نیست.

به گفته او، ما با چالش اساسی به نام رکود اقتصادی مواجه هستیم که ناشی از فقر عمومی است. مسئولان به جای حل ریشه ای فقر  به دنبال این هستند که رانت را چطور توزیع کنند.

این کارشناس صنعت خودرو با بیان اینکه راه اصلی ایجاد رونق در تمامی بازارها، افزایش ثروت مردم است، افزود: اگر قرار است صنعتی از رکود خارج شود باید دولت به دنبال روش‌هایی باشد که بتواند سطح قدرت خرید مردم را بالا ببرد. اینکه قیمت‌ها را دستکاری کنیم، رفتار پلیسی در بازار داشته باشیم و شرایط عرضه را سخت‌تر کنیم، هیچ یک به رفع مشکل بازار کمک نمی‌کند.

افزایش تقاضای غیر واقعی در بازار
سطح پایین عرضه از دیگر دلایلی است که به گفته فعالان بازار مانع کاهش قیمت خودرو در بازار خواهد شد. سعید موتمنی رییس اتحادیه فروشندگان خودرو در این باره به بازار می‌گوید: تا زمانی که عرضه و تقاضا هم خوانی نداشته باشد، همه به خودرو به عنوان یک کالای سرمایه‌ای نگاه می‌کنند. و وقتی چنین نگاهی در کشور حاکم باشد، شاهد افزایش تقاضای کاذب غیر واقعی در بازار خواهیم بود.

او با بیان این نکته که حدود ۵.۵ برابر نیاز سالانه بازار خودرو در یک هفته برای خرید خودرو ثبت نام کردند، گفت: بر اساس آمار اعلامی حدود ۷ میلیون نفر برای خرید خودرو ثبت نام کردند که بخش عمده‌ای از آنها نیازی به آن نداشته و تنها با هدف سرمایه‌گذاری وارد این بازار شدند.

به گفته این فعال بازار، این حجم از تقاضا نشان می‌دهد که مردم و بازار هیچ چشم انداز مثبتی نسبت به کاهش قیمت‌ها و ایجاد ثبات در قیمت‌ها ندارند.

فروش فوری تولید ۶ روز خودروسازها؟
خودروسازان در نخستین فروش فوری خود ۲۵ هزار دستگاه خودرو را عرضه کنند. در واقع اگر طبق گفته‌های وزیر سابق صمت میزان تولید خودرو را روزانه ۴ هزار دستگاه خودرو در نظربگیریم، می‌توان گفت که طرحی که این روزها به شوی تبلیغاتی مدیریت کارآمد سکاندار جدید تولید و تجارت تبدیل شده تقریبا معادل ۶ روز تولید جاده مخصوص نشین‌هاست. بماند که آمارهای اعلامی ‌از طرف فعالان این صنعت حکایت از غیر واقعی بودن این آمار و تولید روزانه ۲ هزار ۲۰۰ دستگاه خودرو در کشور حکایت می‌کند.

کد خبر: ۲۳٬۲۷۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha