۱۹ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۶:۰۹
دلیل ریزش بسیاری از نمادها در روز دوشنبه چه بود؟
همایون دارابی در گفتگو با بازار مطرح کرد؛

دلیل ریزش بسیاری از نمادها در روز دوشنبه چه بود؟

کارشناس بازار سرمایه معتقد است اختلال و کند بودن هسته معاملات عامل ریزش معاملات در روز دوشنبه بود.

بازار؛ گروه بورس: در حالیکه به نظر می‌رسید معاملات در بازار سرمایه به تبعیت از روند صعودی چند روز گذشته با رشد چشمگیر همراه باشد. اما افزایش عرضه  ها که در پی قرار گرفتن بازار در سطح قبلی حاصل  شده بود به همراه ابطال معاملات برخی از نمادها مانع از این پیش بینی شد و شاخص کل تنها با رشد ۳۶۳۳ واحدی در کانال یک میلیون و ۱۲۰ هزار واحدی آرام گرفت.  

بر اساس این گزارش بررسی‌ها از بازار بورس نشان می دهد در معاملات روز دوشنبه ۱۹ خرداد ماه نمادهای فملی با ۱۶۳۰، وامید با ۱۰۶۹، پارسان با ۱۰۴۶، وغدیر با ۱۰۲۱ و شپنا با ۹۱۲ واحد با بیشترین رشد همراه بودند که در مقابل بیشترین افت نمادهای فارس با ۱۴۶۹ و وبملت با ۷۷۱ واحد شاخص کل را با رشد اندک ۳۶۳۳ واحدی در ارتفاع یک میلیون و ۱۲۰ هزار واحدی قرار دادند. موضوعی که به اعتقاد کارشناس بازار سرمایه از ایجاد تعادل در اکثر نمادها نشات گرفته و در  صورت عرضه های جدید و ورود نقدینگی به بازار مجددا به تکرار صعود منجر خواهد شد.

چرا بازار سرمایه ریزش کرد؟
همایون دارابی در تشریح دلایل عدم تحقق پیش بینی تداوم صعود شاخص گفت: در چند روز گذشته به واسطه رفع ابهامات بازار از میزان عرضه سهام عدالت و همچنین حراج اوراق مشارکت دولت با نرخ ۱۵ درصد شاهد رشد نسبتا چشمگیر بازار سرمایه بودیم که زمینه بازگشت شاخص کل به سطح قبلی و عبور از کانال یک میلیون واحدی را رقم زد.

وی در ادامه افزود: این وضعیت زمینه افزایش عرضه را فراهم آورد و اکثر نمادها در وضعیت تعادلی قرار گرفتند و صعود شاخص را تنها در محدود ۳ هزار واحدی رقم زد.

وی در خصوص تاثیر ابطال معاملات برخی نمادها در نتیجه مشکل ایجاد شده سیستم معاملات گفت: مشکل سیستم به امروز محدود نشده و از گذشته هر از چند گاهی شاهد بروز چنین مشکلاتی بوده ایم. البته اگرچه هر گونه تغییری در روند معاملات تاثیر گذار خواهد بود اما با توجه به ایجاد تعادل در نمادها و رفتن در فاز اصلاح زمانی به نظر می رسد ابطال معاملات چندان تاثیری نداشته به طوری که حتی بعد از آغاز کار سیستم بازهم بازار تغییر خاصی را نداشت.

این کارشناس بازار سرمایه در خصوص وضعیت آینده بازار گفت: در  شرایط کنونی نگرانی خاصی در بازارهای جهانی و همچنین سیاست های داخلی وجود نداشته و به نظر می رسد تا زمانیکه عرضه جدیدی در بازار صورت نگیر و نقدینگی موجود از بازار سرمایه خارج نشود شاهد تداوم فاز رشد بازار خواهیم بود.  

کد خبر: ۲۳٬۲۱۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha