۱۷ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۶:۵۸
سطح آلودگی خراسان جنوبی به آفت ملخ صحرایی به ۵۰ هزار هکتار رسید
مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی

سطح آلودگی خراسان جنوبی به آفت ملخ صحرایی به ۵۰ هزار هکتار رسید

بیرجند - مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی سطح آلودگی ملخ‌های صحرایی در استان را ۵۰ هزار هکتار اعلام کرد و گفت: تا کنون مبارزه در سطح ۲۰ هزار هکتار انجام شده است.

به گزارش خبرنگار بازار، مهدی یوسفی پیش از ظهر شنبه در نشست خبری که به صورت آنلاین در اینستاگرام برگزار شد، اظهار کرد: ورود ملخ‌های صحرایی برای اولین بار در استان سال ۹۸ مشاهده شد.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی با بیان اینکه آمادگی اولیه را در سال ۹۸ در نظر گرفتیم، بیان داشت: شناسایی سه کانون را در شهرستان نهبندان داشتیم که مبارزه شیمیایی را آغاز کردیم.

وی با اشاره به اینکه ملخ‌ها در مسیر باد بوده و از مسیر جازموریان وارد استان شده بودند، تصریح کرد: در نیمه دوم سال ۹۸ مجدد هشدارهای فائو را داشتیم و مبالغی برای تجهیز و خرید سموم اختصاص یافت.

یوسفی با بیان اینکه اختصاص اعتبار با توجه به سطح آلودگی بود و خراسان جنوبی کمترین آلودگی را در کشور داشت، عنوان کرد: متوسط مبارزه با ملخ‌ها در خراسان جنوبی طی ۱۰ سال گذشته بین هزار تا دو هزار هکتار بوده است.

وی تصریح کرد: از این جهت با توجه به هجوم بی سابقه ملخ‌های صحرایی به استان در سال جاری زیر ساخت‌های لازم و تجهیزات مورد نیاز برای مبارزه با حجم زیادی از درگیری ها را نداشتیم.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی بیان داشت: شهرستان‌ها را آگاه کردیم و توجه به شهرستان‌های نوار مرزی در اولویت برای شناسایی قرار گرفت.

وی با بیان اینکه در سال ۹۹ اولین ریزش ملخ‌های صحرایی را در اردیبهشت ماه در چهار کانون داشته‌ایم؛ بیان کرد: ملخ‌ها در مرحله جفت‌گیری و تخم‌ریزی بودند.

 نهبندان بیشترین میزان آلودگی به آفت ملخ های صحرایی را دارد
یوسفی با بیان اینکه ۵۰ هزار هکتار از اراضی استان آلوده به آفت ملخ صحرایی شده است، بیان داشت: تا کنون مبارزه در سطح ۲۰ هزار و ۳۰۰ هکتار انجام شده است.

وی با بیان اینکه شهرستان نهبندان با ۴۰ هزار هکتار بیشترین میزان آلودگی را دارد، گفت: در این شهرستان ۱۷ هزار و ۲۸۳ هکتار مبارزه را انجام داده‌ایم.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی با بیان اینکه پیش‌بینی می‌کنیم که سطح مبارزه ما با ملخ صحرایی به ۲۵ هزار هکتار برسد، ادامه داد: پیگیری برای سم‌پاشی هوایی در سال‌های آینده را انجام داده‌ایم.

یوسفی اظهار کرد: با توجه به قیمت بالای سموم و سطح آلودگی زیست محیطی که ایجاد می‌شد ترجیح را بر سم‌پاشی زمینی گذاشتیم.

وی با بیان اینکه شهرستان درمیان علی رغم قرار گرفتن در نوار مرزی و همسایگی شهرستان‌های درگیر نهبندان و سربیشه اما سطح آلودگی کمتری را داشته است، افزود: ۲۷۰ هکتار از اراضی درمیان درگیر آفت ملخ صحرایی شده که دلیل علمی آن بافت سفت خاک است که موجب شده تا تخم‌ریزی ملخ‌ها امکان پذیر نباشد.

کد خبر: ۲۲٬۷۸۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha