۲۲ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۷
تاخت‌وتاز نرخ شن و ماسه؛ گرانی‌هایی که قیمت مسکن را کهکشانی می‌کند
گزارش بازار از بوشهر؛

تاخت‌وتاز نرخ شن و ماسه؛ گرانی‌هایی که قیمت مسکن را کهکشانی می‌کند

بوشهر - چند روزی است سنگ‌شکن‌های تولیدی شن و ماسه در بیشتر نقاط استان بوشهر قیمت‌های مصالح تولیدی و کرایه حمل خود را گران کرده‌اند و این موضوع مشکلات زیادی را برای استفاده‌کنندگان ایجاد کرده است.

بازار؛ گروه استان‌ها: افزایش چشمگیر قیمت شن و ماسه در استان بوشهر باعث افزایش شدید سایر مصالح ساختمانی نیز شده است که نارضایتی شدید مردم را به همراه داشته است.

بسیاری از مردم با دردسرهای فراوان پولی را جمع می‌کنند تا خانه‌ای برای خود بسازند و یا خانه خود را تعمیر کنند ولی این افزایش ناگهانی قیمت‌ها همه محاسبات آنها را به هم می‌ریزد.

بخش عمده بلوک‌ها از مصالحی چون شن و ماسه ساخته می‌شود و افزایش چشمگیر قیمت ماسه باعث افزایش قابل توجه قیمت بلوک نیز خواهد شد که دردسرها را دو چندان می‌کند.

از سوی دیگر پیمانکارانی که قراردادهای خود را بر اساس قیمت‌های فعلی بسته‌اند با افزایش چشمگیر قیمت‌های مصالح، با چالش جدی برای تامین هزینه‌های خود و ساخت و تکمیل پروژه‌ها روبرو خواهند شد.

دلیلی برای افزایش قیمت وجود ندارد
روح‌الله احمدی پیمانکار ساختمان‌سازی در گفت‌وگو با خبرنگار بازار گفت: متاسفانه قیمت‌ها به شدت افزایش یافته است. مگر کجای مواد اولیه این کارگاه‌های تولیدی شن و ماسه از خارج از کشور است یا به دلار بستگی دارد که بخواهند بهانه ارز را کنند؟

وی اظهار داشت: چرا باید برخی افراد سرمایه‌دار بدون توجه به منافع عمومی و شرایط کشور اعلام کنند که ما مصالح تولیدی سنگ‌شکن‌ها را افزایش می‌دهیم و هیچ‌کس هم نمی‌تواند کاری کند؟

احمدی بیان کرد: این موضوع باعث شده هیاهویی در بازار ساخت مسکن ایجاد شود و قیمت‌های نجومی مسکن به سمت کهکشانی شدن برود و بازار اجاره‌بها نیز تحت تأثیر آن قرار گیرد.

وی اضافه کرد: دستگاه‌های نظارتی تعزیرات حکومتی، اداره کل صمت و ... چرا برخورد قاطع نمی‌کنند؟

این پیمانکار ساختمان‌سازی اظهار کرد: این موضوع باعث نارضایتی شدید مردم شده است و تقاضا داریم با سوءاستفاده کنندگان از شرایط موجود کشور برخورد قاطع شود.

قیمت شن و ماسه منصفانه نیست
سید احمد موسوی یکی از شهروندان استان بوشهر نیز در گفت‌وگو با خبرنگار بازار گفت: با افزایش قیمت شن و ماسه صنایع وابسته به آن نیز افزایش می‌یابد.

وی تصریح کرد: با افزایش خودسرانه قیمت شن و ماسه بدون تردید قیمت بلوک نیز افزایش می‌یابد و در نتیجه قیمت مسکن نیز کهکشانی افزایش می‌یابد.

منصور یرشی یکی از شهروندان شهرستان دشتستان نیز در گفت‌وگو با خبرنگار بازار گفت: هدف برخی از صاحبان این کارگاه‌های سنگ‌شکن، قرار دادن مجموعه نظارتی در کار انجام‌شده است.

مواد اولیه آن‌ها از دره‌ها و کوه‌هایی است که جزو منابع ملی هستند و متعلق به همه ملت، حال که مجوز برداشت به آن‌ها داده‌شده نباید بی‌انصاف باشند و ملت را سرکیسه کنند

وی تصریح کرد: با استفاده از منابع طبیعی و گرفتن مجوز، صدها میلیارد سرمایه به هم زده‌اند که نوش جانشان باشد ولی قرار نیست خون مردم به خصوص قشر مستضعف جامعه را بمکند.

یرشی اظهار داشت: منصفانه شدن قیمت شن و ماسه مستلزم برخورد قاطع با برخی مرفهین بی‌درد است، این‌ها درد جامعه را نمی‌دانند، فقط منافع شخصی و گروهی خود را در نظر می‌گیرند.

وی بیان کرد: مواد اولیه آن‌ها از دره‌ها و کوه‌هایی است که جزو منابع ملی هستند و متعلق به همه ملت، حال که مجوز برداشت به آن‌ها داده‌شده نباید بی‌انصاف باشند و ملت را سرکیسه کنند.

یرشی با بیان اینکه به اصطلاح می‌گویند «به مرگ بگیر تا به تب راضی شود» گفت: ۵۰ درصد افزایش می‌دهند تا مردم به مثلاً ۳۰ درصد راضی بشوند.

بلوک در بازار نایاب شد
حسین مومنی پیمانکار ساختمان‌سازی نیز در گفت‌وگو با خبرنگار بازار گفت: من دارم ساخت‌وساز انجام می‌دهم طی این چند روز به سختی توانستم دو سرویس بلوک بگیرم، اصلاً بلوک در بازار نبود.

وی اظهار داشت: توجیهشان هم این بود که می‌گفتند با افزایش قیمت ماسه و سیمان توجیه اقتصادی ندارد که فعلاً بلوک تولید کنیم، مگر اینکه یک افزایش قیمت حسابی داشته باشیم.

مومنی افزود: از قضا استادکار و کارگر هم طی یک اقدام خودسرانه و غیرقابل ‌پیش‌بینی هر کدام ۵۰ هزار تومان به دستمزدشان اضافه کردند.

وی اضافه کرد: متولی کنترل قیمت‌ها و نظارت بر این افزایش وحشتناک قیمت‌ها کیست؟ چرا این قدر به یک موضوع رسیدگی نمی‌شود تا عادی‌سازی بشه؟ واقعاً در این اوضاع فجیع اقتصادی کسی به فکر جیب مردم بیچاره نیست؟

مومنی اظهار داشت: متأسفانه از سال گذشته تاکنون حدود سه بار افزایش قیمت داشته‌اند، معدن را دولت به آن‌ها می‌دهد خودشان صنفی درست کردن به نام معدن داران و خودشان هم قیمت‌گذاری می‌کنند.

افزایش قیمت شن و ماسه غیرقانونی است
معاون بازرسی و نظارت سازمان صنعت، معدن و تجارت استان بوشهر در گفت‌وگو با خبرنگار بازار گفت: افزایش قیمت شن و ماسه تأثیر به سزایی در قیمت تمام‌شده مسکن دارد از نظر اداره صنعت، معدن و تجارت استان بوشهر غیرقانونی است.

رضا جمالی اظهار داشت: علیرغم اینکه در دستورالعمل نرخ‌گذاری عنوان‌شده این اقلام در گروه سوم نرخ‌گذاری هستند و در اولویت اول نیستند که توسط کمیسیون‌های نظارت نرخ‌گذاری بشوند ولی یک نکته در این دستورالعمل قید شده است با عنوان اینکه اگر واحد تولیدی هم افزایش قیمت داشته باشد باید افزایش قیمت به صورت متعارف و متناسب با افزایش هزینه‌ها باشد.

حدود ۳۵ درصد افزایش نرخ داشته‌ایم
وی با بیان اینکه حدود ۳۵ درصد در اقلام تولیدی سنگ‌شکن‌ها افزایش نرخ داشته‌ایم تصریح کرد: متأسفانه تولیدکنندگان شن و ماسه توجهی به این دستورالعمل به صورت کامل نداشته‌اند و قسمت افزایش قیمت را دیده‌اند.

جمالی بیان کرد: سال‌های گذشته روال بر این بود که انجمن صنفی تولیدکنندگان شن و ماسه استان بوشهر، آنالیز قیمت تمام‌شده را به سازمان صمت اعلام می‌کرد و بعد از کارهای کارشناسی به معاونت امور عمرانی استانداری ارجاع داده می‌شد و بعد از بازبینی و کارشناسی حوزه عمرانی استانداری و نرخی تعیین و ابلاغ می‌شد.

در سال جاری انجمن صنفی تولید کنندگان شن و ماسه استان بوشهر بدون ارائه هیچ‌گونه آنالیزی به سازمان صمت و بدون هیچ‌گونه هماهنگی با حوزه عمرانی اقدام به افزایش خودسرانه قیمت شن و ماسه کرده‌اند

افزایش قیمت خودسرانه قیمت شن و ماسه
وی تصریح کرد: در سال جاری انجمن صنفی تولید کنندگان شن و ماسه استان بوشهر بدون ارائه هیچ‌گونه آنالیزی به سازمان صمت و بدون هیچ‌گونه هماهنگی با حوزه عمرانی اقدام به افزایش خودسرانه قیمت شن و ماسه کرده‌اند.

معاون بازرسی و نظارت سازمان صنعت، معدن و تجارت استان بوشهر گفت: در بازدیدی که در هفته قبل با حضور سازمان‌ها و ادارات مرتبط از واحدهای تولیدی شن و ماسه داشته‌ایم در همان جا پرونده‌های تخلف تنظیم و به رئیس شعبه تعزیرات برای حکم تحویل داده شد.

جمالی اظهار داشت: مطمئناً بازرسی‌ها ادامه خواهد داشت و برخوردهای قانونی لازم صورت خواهد گرفت تا موقعی که روند قیمت‌گذاری تصحیح شود.

مدیرکل دفتر فنی استانداری بوشهر نیز در گفت‌وگو با خبرنگار بازار گفت: افزایش قیمت شن و ماسه در استان بوشهر غیرقانونی است و با متخلفان برخورد خواهد شد.

سید موسی موسوی اظهار داشت: هر گونه افزایش قیمت مصالح سنگی از جمله شن و ماسه باید با پیشنهاد انجمن صنفی مربوطه و با هماهنگی اداره کل صنعت، معدن و تجارت استان انجام شود و با توجه به عدم طرح و تصویب نرخ جدید، هرگونه افزایش نرخ مصالح فوق در سال ۹۹ غیرقانونی است.

وی تصریح کرد: اداره کل صنعت، معدن و تجارت و سازمان تعزیرات حکومتی استان موظف به انجام گشت‌های مشترک، شناسایی و برخورد با متخلفان شده‌اند.

مدیرکل دفتر فنی استانداری بوشهر اظهار کرد: هم استانی‌ها در صورت مشاهده افزایش قیمت مصالح فوق موارد را به ادارات صنعت، معدن و تجارت گزارش کنند.

شاید باورش کمی سخت باشد که در استان بوشهر با دارا بودن معادن متعدد شن و ماسه و نعمت‌های خدادادی از انباشت مصالح، تهیه شن و ماسه به راحتی و با قیمت مناسب در دسترس عموم قرار نگیرد و مردم از این بابت گله‌مند باشند.

مردم استان بوشهر با اعلام نارضایتی نسبت به افزایش بی‌ضابطه قیمت شن و ماسه خواستار اعلام قیمت مصوب و همچنین برخورد جدی دستگاه‌های متولی و نظارتی با سوءاستفاده کنندگان متخلف شدند.

کد خبر: ۲۲٬۷۵۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha