۱۷ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۱
سود ۵۹ تا  ۸۵ میلیون تومانی هر خودرو/ جامانده‌ها منتظر ۳ نوبت قرعه‌کشی دیگر باشند
یک پژو پارس به ازای هر ۵۸۶ نفر

سود ۵۹ تا  ۸۵ میلیون تومانی هر خودرو/ جامانده‌ها منتظر ۳ نوبت قرعه‌کشی دیگر باشند

افرادی که برای خرید پژو ۴۰۵ ثبت نام کرده‌اند بیشترین و متقاضیان پژو پارس کمترین شانس را برای برنده شدن در بخت آزمایی دارند. از هر ۵۸۶ متقاضی خرید پژو پارس تیوفایو و از ۱۲۶ متقاضی خرید پژو ۴۰۵ تنها یک نفر در این قرعه کشی برنده خواهد شد.

بازار؛ گروه صنعت: پس از گذشت ۳۸ سال از اولین قرعه‌کشی خودرو، حالا دور دوم بخت آزمایی در شرایطی آغاز شده که بیشتر متقاضیان خرید به سراغ خودروهای پر سود رفته‌اند. بر اساس آنچه اعلام شده از ۴ میلیون و ۳۶۰ هزار ثبت نام کننده نهایی در طرح فروش فوری چیزی حدود ۲ میلیون و ۳۸۵ هزار نفر متقاضی خرید پژو پارس تیو فایو بوده‌اند. این حجم از درخواست در حالی ثبت شده که ظرفیت فروش این خودرو تنها ۴ هزار دستگاه خودرو اعلام شده است. با این اوصاف می‌توان شانس برنده شدن متقاضیان این خودرو در قرعه کشی را چیزی حدود ۰.۱۶ درصد اعلام کرد. یک حساب کتاب ساده نشان می‌دهد که تقریبا از هر ۵۸۶ نفر متقاضی خرید این خودرو یک نفر برنده خواهد شد.

 سود ۵۹ تا  ۸۵ میلیون تومانی خرید هر خودرو 
آنگونه که فعالان بازار می‌گویند در حال حاضر هر دستگاه پژو پارس تیو فایو چیزی حدود ۱۶۵ میلیون تومان در بازار آزاد معامله می‌شود این در حالی است که قیمت کارخانه ای این محصول تنها ۷۹ میلیون و ۷۰۹ هزار تومان اعلام شده است. با این اوصاف برندگان در این بخت آزمایی دست کم می‌توانند ۸۵ میلیون سود به جیب بزند.

از طرفی رانا هم اکنون در بازار ۱۲۹ میلیون قیمت می‌خورد در طرح فروش فوری حدود ۷۵ میلیون تومان قیمت گذاشته است. با این اوصاف می‌توان سود خرید این خودرو را حدود ۵۴ میلیون تومان دانست. قیمت مصوب پژو ۲۰۶ تیپ ۲ عرضه شده در طرح فروش ویژه خودروسازان ۷۱ میلیون و ۶۴۵ هزار تومان است. این در حالیست که این خودرو در بازار آزاد با قیمتی بالغ بر ۱۲۵ میلیون تومان به فروش می‌رسد. بنابراین، با توجه به اختلاف قیمت پژو ۲۰۶ تیپ ۲ از درب کارخانه تا بازار، می توان گفت که خریداران این خودرو چیزی  حدود ۵۹ میلیون تومان سود کرده‌اند.

قیمت مصوب پژو ۴۰۵ SLX عرضه شده در طرح فروش ویژه خودروسازان هم ۶۸ میلیون و ۳۹۵ هزار تومان است. این در حالیست که این خودرو در بازار آزاد با قیمتی بالغ بر ۱۳۰  میلیون تومان به فروش می‌رسد. بنابراین، اختلاف قیمت پژو ۴۰۵ SLX از درب کارخانه تا بازار، حدود بیش از ۶۱ میلیون تومان است.

شانس برنده شده متقاضیان پژو ۴۰۵ چقدر بود؟
مشاهده سهمیه هر ۴ محصول شرکت ایران خودرو در این طرح فروش فوری نشان می‌دهد کمترین سهم به رانا با ظرفیت ۶۳۰ دستگاه اختصاص دارد. آنگونه که آمارها نشان می‌دهد حدود ۳۲۵ هزار نفر متقاضی خرید رانا بوده‌اند. بعد از آن کمترین تقاضا به نام پژو اس ال ایکس انژکتوری ثبت شده است. در حالی حدود ۵۹۹ هزار نفر متقاضی خرید این خودرو بوده‌اند که ظرفیت ثبت نام این خودرو حدود ۴ هزار دستگاه اعلام شده است. یک حساب کتاب ساده نشان می‌دهد که تقریبا از هر ۱۴۹ متقاضی خرید این خودرو یک نفر موفق به خرید خواهد بود.

جاماندگان از خرید خودرو باید بدانند که بر اساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته، حداقل تا پایان سال، سه بار دیگر قرعه‌کشی صورت خواهد گرفت؛ اما گام بعدی در برنامه‌ریزی‌ها برای فروش، پیش فروش ۷۵ هزار دستگاه خودرو به صورت یکساله است که به زودی در قالب اطلاعیه‌هایی از سوی خودروسازان اعلام خواهد شد

۳۴۵ هزار دارنده خودرو، خواهان شرکت در فروش فوری شدند
بر اساس آنچه ایران خودرو اعلام کرده است، چیزی حدود ۴ میلیون و ۷۴۵ هزار نفر ثبت نام اولیه انجام داده‌اند که ۳۸۵ هزار نفر آنها مردود شده‌اند. در این میان حدود ۳۴۵ هزار نفر که دارای خودرو بوده‌اند، دوباره نسبت به ثبت نام اقدام کرده و ۳۹ هزار نفر به طور هم زمان در طرح فروش فوری دو خودروساز(ایران خودرو و سایپا) شرکت کرده‌اند.

البته جاماندگان از خرید خودرو باید بدانند که بر اساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته، حداقل تا پایان سال، سه بار دیگر قرعه‌کشی صورت خواهد گرفت؛ اما گام بعدی در برنامه‌ریزی‌ها برای فروش، پیش فروش ۷۵ هزار دستگاه خودرو به صورت یکساله است که به زودی در قالب اطلاعیه‌هایی از سوی خودروسازان اعلام خواهد شد.

اما و اگرهای اجرایی شدن تعهدات خودروسازان
طبق آمارهای موجود، دو خودروساز بزرگ کشور در دو ماه ابتدایی سال جاری، در مجموع ۱۰۹ هزار و ۷۹۴ دستگاه خودرو تولید کرده‌اند که این میزان تولید در مقایسه با آمار تولید ارائه شده در اردیبهشت سال ۱۳۹۸ رشد حدود ۱.۳ درصدی را نشان می‌دهد. بر اساس آنچه متولی تولید و تجارت کشور اعلام کرده خودروسازان علاوه بر عمل به تعهدات قبلی خود باید، ۴۵ هزار دستگاه خودرو فروخته شده در این طرح را ظرف ۳ ماه آینده به خریداران تحویل دهد. حال آنکه فعالان بازار عملیاتی شدن این وعده را دور از انتظار دانسته و از احتمال تاخیر در روند تحویل خودروها سخن می‌گویند.

کد خبر: ۲۲٬۷۲۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha