۱۷ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۲
پایان قرن امریکا به دنبال همه گیری کرونا
موسسه مطالعات جهانی دانشگاه شانگهای مدعی شد

پایان قرن امریکا به دنبال همه گیری کرونا

مرکز مطالعات جهانی دانشگاه شانگهای بر این باور است که کرونا باعث افول جایگاه اقتصادی و سیاسی امریکا در دنیا می شود و به یک قرن سلطه اقتصادی این کشور بر دنیا پایان می دهد.

بازار؛ گروه بین المللهمه گیری ویروس کرونا آسیب زیادی به اقتصاد دنیا وارد کرده است و انسانهای زیادی را به کام مرگ کشاند. در شرایط فعلی مردم در مورد پایان کرونا و بازگشت زندگی به وضعیتی که قبل  از همه گیری وجود داشت صحبت می کنند و کارشناسان با دیده تردید به این مساله می نگرند. در این روزها رسانه های دنیا پر شده از این سوال که آیا دنیای پسا کرونا مانند روزهای قبل  از همه گیری است؟ آیا  زندگی انسانها روی زمین به شرایط قبل باز می گردد یا خیر؟

یافتن پاسخ درستی برای این سوال کار دشواری است. به خصوص در شرایط فعلی که ما در میانه بحران قرار داریم و حتی  نمی توانیم پیش بینی کنیم تا چند ماه دیگر باید با این ویروس زندگی کنیم؟ در شرایطی که نمی توانیم فعالیتهای اقتصادی را آزادانه وبدون محدودیت از سر بگیریم و به امید رشد درآمد و سودآوری روزهای خود را شروع کنیم.

موسسه مطالعات جهانی که یکی از مراکز تحقیقاتی و مطالعاتی دانشگاه شانگهای چین است اخیرا مقاله ای در مورد وضعیت دنیا بعد از پایان همه گیری کرونا ارایه داده است. بر طبق این مطالعه، همه گیری کرونا باعث شد تا یک قرن سلطه اقتصادی امریکا بر دنیا به پایان برسد و کشورهای دیگر به عنوان موتورهای رشد اقتصادی دنیا و بازارهای بزرگ و قدرتهای بزرگ اقتصادی سکان اقتصاد دنیا را به دست بگیرند.

آیا سلطه اقتصادی امریکا بر دنیا پایان می یابد؟
جیانگ شینکسو، استاد دانشگاه شانگهای و یکی از پژوهشگران این مرکز در این مورد می گوید: «در تاریخ  حضور بشر روی کره زمین، همواره یک یا چند کشور از نظر اقتصادی بر دیگر کشورها سلطه داشته اند و به دلیل قدرت اقتصادی خود می توانستند در تصمیم گیری های جهانی نقش پر رنگ تری داشته باشند. این نقش در یک قرن اخیر بر عهده  امریکا بود و به نظر من همه گیری ویروس کرونا باعث می شود تا این قدرت از امریکا گرفته شود. در واقع این ویروس به یک قرن سلطه اقتصادی امریکا بر اقتصاد دنیا پایان داد.»

وی در ادامه گفت: «با ظهور کشورهایی مانند و چین و هند و کشورهای در حال توسعه دیگری که قدرت اقتصادی بزرگی دارند و بازارهای بزرگتری نسبت به امریکا دارند، قدرت امریکا در عرصه اقتصادی دنیا کمتر شد و روند کاهش قدرت امریکا ادامه پیدا کرد. به همین دلیل است که دونالد ترامپ با شعار اینکه دوباره قدرت را به امریکا باز می گردانیم در انتخابات شرکت کرد و همچنان در تمامی سخنرانی های خود از این شعار استفاده می کند. دقیقا به همین دلیل است که دولت او از تمامی توافق های  تجاری خارج شد و تلاش کرد تا با مانع تراشی در مسیر تجارت آزاد در دنیا، در مسیر رشد اقتصادی دیگر کشورها به خصوص کشورهای صادرات-محور اختلال ایجاد کند. از طرف دیگر آغاز جنگ تجاری امریکا و چین و سردی روابط این دو کشور به بهانه های مختلف هم تلاش دیگری بود که دولت امریکا برای مانع تراشی در مسیر رشد و توسعه اقتصادی چین در پیش گرفت.»

ترامپ در دوره کرونا، بد عمل کرد
در بخشی ازمقاله ارایه شده توسط مرکز مطالعات جهانی دانشگاه شانگهای مورد سیاستهای دولت امریکا در مقابله با شیوع ویروس کرونا در کشور اشاره شده است. در این مقاله آمده است: «امریکا بالاترین شمار مبتلایان کرونا را دارد، در همین زمان که بحرانی کرونا در دنیا بیداد می کند، امریکا برای چندمین بار چین را تهدید کرد و از افزایش تعرفه ها صحبت کرد. از طرف دیگر حمایت خود از سازمان بهداشت جهانی را در سخت ترین دوره تاریخ قطع کرد. به نظر من تک تک سیاستهای اجرا شده در دولت ترامپ در دوره همه گیری کرونا نشان دهنده تضعیف جایگاه این کشور در دنیا از نظر قدرت برتر اقتصادی و سیاسی است و تصویر بین المللی این کشور را از تخریب می کند.

باید در نظر داشت که همه دنیا آسیب دیدند
جیانگ شینکسو در مصاحبه ای که با روزنامه شی هوا انجام داده است به مساله تضعیف قدرت امریکا در دوره کرونا اشاره کرد و گفت: «یک نکته بسیار مهم را باید در نظر داشت. کرونا به اقتصاد تمامی کشورها آسیب زده است، تمامی کشورها با مشکل بیکاری و افت نرخ رشد اقتصادی و از بین رفتن انسانهای خود مواجه هستند. بنابراین اقتصاد دنیا در روزهای پسا کرونا بسیار ضعیف تر خواهد بود. در این زمان هنوز امریکا قدرت برتر اقتصادی است ولی ارزش اقتصادش پایین تر می رود.» 

وی ادامه داد: «به نظر من دنیا در حال گذر از قرن سلطه اقتصادی امریکا بر اقتصاد دنیا است ولی در روزهای بعد از پایان همه گیری کرونا، سازوکار اقتصادی دنیا تغییر چندانی نمی کند. جهانی سازی با همه وضع قبل ادامه می یابد و تولید در دنیا رشد می کند. شاید تمرکز روی بازارهای خاصی بیشتر شود و نرخ رشد اقتصادی کشورهای چین و هند بیشتر از کشورهای دیگر رشد کند زیرا این کشورها دارای نیروی کار فراوان و ارزان و البته تحصیل کرده هستند. »

وی بر این باور است که کرونا سازو کار اقتصاد دنیا را تغییر نخواهد داد و مانند همه گیری های دیگر می تواند تاثیری چند ساله روی اقتصاد داشته باشد. دنیا نمی تواند بدون تولید،   توریسم، مهاجرت و صنعت حمل و نقل هوایی کار کند  و این صنایع و بخشهای مهم اقتصاد بدون شک دوباره با همان قدرت قبل کار خواهند کرد.

کد خبر: ۲۲٬۶۵۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha