۱۷ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۰:۵۹
موافقت با ادامه حیات صندوق پس انداز مسکن یکم
معاون وزیر راه و شهرسازی در گفتگو با بازار خبر داد

موافقت با ادامه حیات صندوق پس انداز مسکن یکم

محمودزاده، معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه وزارت راه و بانک مسکن به این نتیجه رسیدند که صندوق پس انداز مسکن یکم به حیات خود ادامه دهد گفت: موافقت نهایی برای ادامه حیات صندوق پس انداز مسکن یکم در دستان بانک مرکزی است و تا دو روز آینده نظر نهایی اعلام و ابلاغ می شود.

بازار؛ گروه راه و مسکن:  کمتر از دو روز دیگر به پایان پنج سال فعالیت صندوق پس انداز مسکن یکم فرصت باقیست به همین منظور از ماهها قبل فعالیت و رایزنی های زیادی میان وزارت راه و شهرسازی و بانک مسکن برای توجیه بانک مرکزی مبنی بر ادامه حیات و تمدید مهلت صندوق پس انداز مسکن یکم آغاز شد. این رایزنی ها ظاهرا به نتیجه رسیده اما نظر نهایی در این خصوص را بانک مرکزی دو روز دیگر اعلام خواهد کرد.

اگر چه مسئولان بانک مسکن و وزارت راه و شهرسازی به خوبی به این موضوع واقف هستند که ادامه کار و تمدید صندوق پس انداز مسکن یکم با توجه به رشد قیمت مسکن با سقف کنونی چندان نمی تواند قدرت خرید را افزایش دهد. اما به دلیل وجود تعهدات قبلی و سپرده گذاریهای صورت گرفته و کمک این صندوق به طرح مسکن ملی تمدید مهلت و ادامه حیات صندوق پس انداز مسکن یکم ضروری به نظر می رسد.

طبق گزارشهای بانک مرکزی متوسط قیمت یک متر مربع واحد مسکونی به ۱۷ میلیون تومان رسیده پس بنابراین سقف کنونی تسهیلات خرید مسکن کفاف خرید یک واحد مسکونی تا ۱۰ متر در شهر تهران را می دهد از این روی اگر سقف تسهیلات مسکن یکم همانند سابق باشد باید گفت که این صندوق نمی تواند کمکی به خانه اولی ها برای صاحب خانه شدن باشد.

وزارت راه و شهرسازی و بانک مسکن نظر نهایی خود در خصوص تمدید مهلت صندوق پس انداز مسکن یکم و ادامه حیات آنرا به بانک مرکزی ارائه کرده است

محمود محمودزاده معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی در گفت و گو با خبرنگار بازار در پاسخ به این سئوال که آیا وزارت راه و شهرسازی و بانک مسکن درخواست خود برای تمدید مهلت صندوق پس انداز مسکن یکم را به بانک مرکزی ارائه کردند یا خیر؟ گفت: وزارت راه و شهرسازی و بانک مسکن نظر نهایی خود در خصوص تمدید مهلت صندوق پس انداز مسکن یکم و ادامه حیات آنرا به بانک مرکزی ارائه کرده است. اما هنوز مصوبه ای مبنی بر اینکه بانک مرکزی بر ادامه حیات صندوق مزبور تاکید داشته باشد به دست ما نرسیده است.

معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به این پرسش که به هر حال به نظر می رسد در حال حاضر تسهیلاتی که با نرخ سود ۸ و یا ۶ درصد در کشور داشته باشیم نداریم و احتمالا بانک مرکزی با تمدید و ادامه حیات صندوق پس انداز مسکن یکم موافقت خواهد کرد، اظهار داشت: به هر حال صندوق پس انداز مسکن یکم در حال حاضر توسط مردم سپرده هایی در خود دارد و باید به تعهدات خود عمل کند. پس بنابراین باید تا چند روز آینده منتظر ماند و دید که بانک مرکزی چه تصمیمی در این خصوص تا دو روز آینده خواهد گرفت.

یکی از ایراداتی که به صندوق پس انداز مسکن یکم وارد است این است که در فلسفه راه اندازی این صندوق در سال ۹۴ مقرر شده بود که تا ۵۰ درصد قیمت یک واحد مسکونی متوسط در مناطق میانی را پوشش دهد اما در حال حاضر و با رشد قیمت مسکن سقف کنونی خرید مسکن حتی به ۱۰ درصد هم نمی رسد. پس سوالی که مطرح است این است که چرا سقف کنونی تسهیلات افزایش نمی یابد؟ و اینکه چرا دولت بارها نرخ سود تسهیلات مسکن را کاهش داد اما اقدامی برای افزایش سقف تسهیلات نکرد؟

فعلا که برنامه ای برای افزایش سقف تسهیلات مسکن وجود ندارد
محمودزاده در پاسخ به این پرسش که آیا در ادامه درخواست وزارت راه و شهرسازی و بانک مسکن برای ادامه حیات صندوق پس انداز مسکن یکم، پیشنهاد بالا رفتن سقف تسهیلات نیز وجود دارد؟ گفت: فعلا که برنامه ای برای افزایش سقف تسهیلات مسکن وجود ندارد. چرا که موضوع راه اندازی صندوق پس انداز مسکن یکم از همان ابتدا با اعطای یارانه دولت امکان پذیر بود. پس از همان ابتدا هم با کمک و یارانه دولت بود که این صندوق به فعالیت خود ادامه داد.

معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به این پرسش که این عدم افزایش سقف تسهیلات باعث شد تا در دو سال گذشته تعداد زیادی از سپرده گذاران، سپرده های خود را از صندوق پس انداز مسکن یکم خارج کنند و بعدها اعلام شود که این صندوق در مرز ورشکستگی قرار دارد، تاکید کرد: به هیچ وجه اینطور نیست. به همین منظور برای کمک به صندوق پس انداز مسکن یکم و برای کمک به طرح اقدام ملی مسکن مصوب کردیم که دارندگان حساب و سپرده گذاران در صندوق پس انداز مسکن یکم که در طرح اقدام ملی مسکن ثبت نام کرده اند در اولیت قرار دارند.

صندوق پس انداز مسکن یکم که به همت عباس آخوندی وزیر مستعفی و سابق راه و شهرسازی راه اندازی شد بر این پایه استوار شد که متقاضیان خانه اولی با سپرده گذاری ۴۰ میلیون تومانی و دوره انتظار یک ساله بتوانند ۸۰ میلیون تومان به علاوه سپرده خود با نرخ سود ۱۴ درصد دریافت کنند . با گذشت زمان و ورود رییس جمهور نرخ سود این تسهیلات سه بار دستخوش تغییر و تحول شد. با گذشت یک سال از آغاز به کار صندوق پس انداز مسکن یکم یعنی در سال ۹۵ و آغاز فرایند پرداخت تسهیلات با نرخ سود ۱۴ درصد استارت تغییر نرخ سود وام مسکن یکم زده شد. ابتدا نرخ سود به ۱۳ درصد، سپس به ۱۱ درصد و در نهایت به ۶ درصد برای بافتهای فرسوده و برای سایر بافتها به ۸ درصد رسید اما این نرخ سود زمانی تک رقمی شده بود که قیمت مسکن افزایش قابل ملاحظه ای یافته بود و دیگر پوشش ۵۰ درصدی قیمت مسکن را از دست داده بود. این در حالیست که هیچ گاه سقف تسهیلات بنا به دلایلی که مقامات ارشد بانک مسکن آن را منوط به تامین منابع و افزایش سرمایه بانک دانستند محقق نشد. البته برای افزایش سقف تسهیلات مسکن یکم بارها از سوی مدیران بانک مسکن عنوان شده بود که درخواستهایی برای این منظور برای اختصاص منابع از صندوق توسعه ملی داده شده است که مورد موافقت قرار نگرفته است.

با توجه به میانگین قیمت خانه در تهران که به گفته دفتر برنامه ریزی و اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی در پایان سال ۹۷،قیمت مسکن ۱۰ میلیون و  ۶۶ هزار تومان و در سال  ۹۸ بیش از ۱۵ میلیون تومان است، زوج وام گیرنده {۱۶۰ میلیون تومان}می‌توانسته در سال ۹۷ حدود ۱۶ مترمربع و در سال ۹۸ حدود ۱۰ تا ۱۲ متر مربع خانه در تهران خریداری کنند. در واقع قدرت تسهیلات مسکن یکم برای خرید خانه بسیار کم شده و تنها نزدیک به یک چهارم مبلغ یک خانه حدود ۵۰ متری را پوشش می‌دهد، یعنی عملا فاقد کارایی است.

کد خبر: ۲۲٬۶۱۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha