۱۸ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۰
«قطب کشاورزی» وصله‌ای که به شرق استان سمنان نمی‌چسبد
یک کارشناس اقتصادی:

«قطب کشاورزی» وصله‌ای که به شرق استان سمنان نمی‌چسبد

شاهرود- یک کارشناس اقتصادی، گفت: شرق استان سمنان به‌ اشتباه طی تقسیمی که چهار دهه قبل صورت گرفته قطب کشاورزی نام‌گذاری شده این در حالی است که باید سرمایه‌گذاری معدنی و به‌ خصوص گردشگری در این منطقه صورت گیرد.

امیررضا مستوفیان در گفتگو با خبرنگار بازار، ضمن بیان اینکه طی تقسیم‌بندی نادرستی که سه الی چهار دهه قبل شکل‌گرفته، استان سمنان به دو قطب کشاورزی(شرق) و صنعتی(غرب) تقسیم‌بندی شده که نه پایه علمی دارد و نه اصلاً درباره آن تحقیق و بررسی‌شده است، بیان کرد: باید این ساختار تغییر کند تا به رشد و توسعه متوازن برسیم.

وی افزود: چطور شرق استان سمنان که تولید گندمش زیر ۱۰۰ هزار تن در سال است آن‌هم با آن وسعت عظیم جغرافیایی که اگر خود به‌تنهایی استان بود از همه استان‌های سمنان، گلستان و خراسان شمالی و ... بزرگ‌تر می‌شد، قطب نامیده می‌شود درحالی‌که یک شهرستان مینودشت در استان گلستان که یک‌شصتم شاهرود وسعت دارد ۲۸۰ هزار تن گندم تولید می‌کند؟

عدم توسعه یافتگی دامغان، شاهرود و میامی
این کارشناس ارشد رشته اقتصاد می‌گوید: این تقسیم‌بندی اشتباه سبب عدم توسعه‌یافتگی در دامغان، شاهرود و میامی شد درحالی‌که بیش از ۷۰ درصد کل صنعت استان سمنان در گرمسار و سمنان مستقر است و سهم شاهرود و میامی از سرمایه‌گذاری‌های معدنی و صنعتی و تولیدی و ... ۱۳ درصد هم نیست حال‌آنکه ۴۰ درصد جمعیت و ۶۰ درصد مساحت استان سمنان به شاهرود و میامی اختصاص دارد.

مستوفیان بابیان اینکه این نوع تقسیم‌بندی‌ها سبب شده تا شرق استان سمنان از سرمایه‌گذاری اقتصادی و تجاری، صنعتی و معدنی و ... دور بماند، بیان می‌کند: از ۴۲ نوع ماده معدنی موجود در استان سمنان ۲۴ نوع در شاهرود و میامی وجود دارد که اتفاقاً اکثرشان هم فلزی هستند.

وی افزود: ۷۰ درصد کل معادن فلزی استان سمنان در شاهرود و میامی است اما میزان سرمایه‌گذاری معدنی و به‌خصوص شرکت‌ها و کارخانه‌های فراوری معدنی در این دو شهرستان ۲۰ درصد کل استان سمنان هم نیست و این یعنی عدم استفاده از ذخایر معدنی شاهرود و میامی به بهانه قطب کشاورزی بودن.

خشکسالی و سرما زدگی آفت کشاورزی شرق استان سمنان
این پژوهشگر بابیان اینکه قطب کشاورزی بودن در این شرایط خشک‌سالی و سرمازدگی فقط یک بهانه برای عدم سوق دادن سرمایه گذاران به شاهرود و میامی و دامغان است، تاکید کرد: تا زمانی که این تقسیم بندی ها وجود دارد شرق استان سمنان محروم خواهد ماند.

مستوفیان بیان کرد: تابستان سال گذشته ۱۳ روستای بیارجمند با تانکر آبرسانی می شدند و این یعنی آب خوردن هم در این روستا ها نیست چطور باید کشاورزی کرد؟ این اجحافی است که چهار دهه در حق مردم شاهرود و میامی و دامغان شده است.

وی با بیان اینکه عدم انتصاب فرمانداران بومی برای شاهرود و حتی میامی نشان میدهد که اراده‌ای هم برای تغییر این موضوع وجود ندارد، گفت: استان سمنان توسعه‌ای کاریکاتوری داشته است مانند کسی که دستان بزرگ و گردن کلفتی دارد و با تنه کوچک و پاهای چوب کبریتی و این متاسفانه ظاهر واقعی استان سمنان است نه آن چیزی که مسئولان استانداری سعی در بیان آن دارند.

کد خبر: ۲۲٬۵۹۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha