۱۷ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۸:۵۵
احتکار خودرو در تبریز؛ مسئولان نظارتی تأیید می‌کنند و خودروسازان تکذیب
بازار گزارش می‌دهد؛

احتکار خودرو در تبریز؛ مسئولان نظارتی تأیید می‌کنند و خودروسازان تکذیب

تبریز- احتکار خودرو در این روزهایی که شاهد افزایش بیش از پیش قیمت خودرو در کنار پیش فروش‌های محدود ۲۵ هزار تایی برای بیش از هشت میلیون نفر هستیم به یکی از داغ‌ترین موضوعات در رسانه‌ها تبدیل شده است.

بازار؛ گروه استان‌ها: آذربایجان شرقی از مراکز مهم قطعه سازی خودرو در کشور بوده که به عنوان یکی از سه قطب تولید خودرو در کشور مطرح است و هم اکنون کارخانجات ایران خودروی تبریز و سایپای آذربایجان در این استان فعالیت می‌کنند.

اخیراً تصویری ماهواره‌ای از پارکینگ یکی از شرکت‌های خودروساز در تبریز در یکی از رسانه‌های استانی منتشر شده که گفته می‌شود تعداد زیادی خودرو در این پارکینگ احتکار شده تا به قیمت بالایی به فروش برسد.

ولی با این حال مسئولان این شرکت خودروساز می‌گویند که این تصویر مربوط به دو سال قبل بوده و هم اکنون موجودی خودرو در پارکینگ این سایت به حداقل رسیده است و موضوع جدیدی نیست.

برابر مصوبات کارگروه تنظیم بازار کشور و ابلاغیه‌های سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولید کنندگان هرگونه نگهداری خودروهای صفر کیلومتر بدون پلاک در نمایندگی‌های شرکت‌های خودرو ساز، پارکینگ‌های عمومی و گاراژها ممنوع بوده و در حکم احتکار است.

احتکار خودرو در آذربایجان شرقی وجود ندارد
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌شرقی در این خصوص می‌گوید: طبق تعاریف قانونی و بررسی‌های به عمل آمده، تاکنون عمل احتکار در هیچ یک از خودروسازی‌های فعال استان، موضوعیت نداشته است.

حبیب امین‌زاده با اشاره به فعالیت شرکت‌های خودروساز در استان می‌افزاید: در این شرکت‌ها تولید، تحویل و فروش به موقع طبق شرایط مصوب در حال انجام است.

وی با اشاره به اینکه اغلب متقاضیان خودرو پیش از این، الزاماً نیازمند واقعی خودرو نبودند، می‌گوید: در خوشبینانه‌ترین حالت توان و ظرفیت تولید خودرو در کشور ۱.۲ میلیون دستگاه در سال است و اگر وضعیت قبلی صف خرید ادامه داشت باید چند برابر ظرفیت یک سال تولید خودرو را در یک روز ارائه می‌کردیم که با هیچ منطق اقتصادی قابل توجیه نیست.

وی ادامه می‌دهد: اصلاً ظرفیت استاندارد برای تردد این حجم از خودرو در مسیرهای درون شهری و برون شهری کشور وجود ندارد.

امین‌زاده اضافه می‌کند: آمار تولید روزانه و ماهانه خودروسازان و صورت حساب‌های فروش آنها به صورت مستمر در حال بررسی است و در صورت مغایرت گزارش‌ها، موضوع به طور سریع مورد رسیدگی قرار می‌گیرد.

خریداران پرتعداد خودرو محتکران واقعی هستند
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان محتکر واقعی را خریداران پرتعداد خودرو اعلام می‌کند و می‌گوید: تا امروز موضوعی از بابت احتکار در بخش خودروسازی استان مطرح نبوده، در عین حال مراقبت از خریداران پرتعداد و غیر واقعی لازم و ضروری است.

امین‌زاده با اشاره به جایگاه آذربایجان شرقی در صنعت خودرویی کشور، تصریح می‌کند: آذربایجان شرقی ایفاگر دو نقش کلیدی تولید محصول نهایی و تمام شده و دوم که مهم‌تر از موضوع اول است به عنوان یکی از تأمین کنندگان مجموعه‌های صنعتی خودروساز کشور محسوب می‌شود.

کشف ۴۵ دستگاه خودروی صفر کیلومتر در آذربایجان شرقی
با اینکه رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی از نبود احتکار خودرو در استان خبر می‌دهد ولی معاون نظارت و بازرسی این سازمان احتکار خودرو را تأیید می‌کند.

مقصود رضازاده از کشف ۴۵ دستگاه خودروی صفر کیلومتر در آذربایجان شرقی خبر می‌دهد و می‌گوید: ۴۵ دستگاه خودروی سواری صفر کیلومتر و بدون پلاک در دو پارکینگ نگهداری خودرو در استان شناسایی و کشف شد.

وی از آغاز طرح تشدید نظارت بر انباشت و احتکار خودروهای صفرکیلومتر در پارکینگ‌ها از اول خرداد ماه سال جاری خبر می‌دهد و می‌افزاید: با توجه به نوسانات قیمت خودرو در سطح بازار و فاصله قیمتی موجود بین خودروهای صفر کیلومتر تحویلی شرکت‌های خودروساز با کف بازار و در نتیجه سو استفاده عده‌ای فرصت طلب و سود جو از شرایط به وجود آمده، طرح تشدید نظارتی بر بازار خودرو باقوت دنبال می‌شود.

خودروهای موجود در پارکینگ کسری قطعه دارند
مدیرعامل ایران خودرو تبریز نیز در این خصوص می‌گوید: هم اکنون موجودی پارکینگ ایران خودرو تبریز به حداقل رسیده و فرآیند تکمیل و لغو کسری، تجاری سازی و ارسال در حال انجام است و آن تعدادی که در پارکینگ‌ها هستند کسری قطعه دارند.

حمید حاجی زاد اظهار می‌کند: ماندگاری خودرو در پارکینگ سایت تبریز به هیچ عنوان صحت نداشته و وجود خودروهای ناقص عمدتاً ناشی از کسری قطعات ایمنی و الکترونیکی بوده که این موضوع مربوط به دو سال قبل است و بسیاری از این خودروها تکمیل و ارسال شده است.

وی می‌افزاید: در حال حاضر بسیاری از خودروهای موجود در تصویری که اخیراً توسط یکی از رسانه‌های استانی منتشر شده و مربوط به گذشته است؛ تکمیل و تجاری سازی شده و به دست مشتریان گروه صنعتی ایران خودرو رسیده است.

وی تصریح می‌کند: تعداد کمی از خودروهای پارکینگ دارای کسری قطعات بوده و این شرکت در تلاش است در صورت تأمین قطعات، پس از تجاری سازی و تکمیل آن، محصول تولیدی خود را در اسرع وقت به نمایندگی‌های سراسر کشور ارسال کند.

مدیرعامل ایران خودرو تبریز تاکید می‌کند: در شرایط موجود، وجود خودروهای دارای کسری قطعات در پارکینگ در مقایسه با تیراژ تولید روزانه این سایت امری کاملاً طبیعی است.

بساط دلالی از بازار چهار چرخ‌ها باید برچیده شود
نماینده مردم ورزقان در مجلس شورای اسلامی نیز در این خصوص می‌گوید: بساط دلالی با افزایش تولیدات خودروسازان باید از بازار چهار چرخ‌ها برچیده شود.

الهویردی دهقانی از ورود مجلس به موضوع مکانیزم خودروسازان برای پیش فروش خودرو خبر می‌دهد و می‌گوید: اگر خودروسازان به وعده‌های خود عمل کرده و خودروهای پیش فروش را در موعد مقرر به مردم تحویل دهند، تقاضا در بازار خودرو کاهش یافته و می‌توان به ساماندهی بازار امید داشت.

وی با بیان اینکه خودروسازان باید در طرح‌های فروش فوری به وعده‌های خود عمل کنند تا بار مضاعفی به مردم تحمیل نشود، ادامه می‌دهد: این شرکت‌ها همواره به ازای پیش فروش خودرو مبالغی از مردم دریافت می‌کنند اما هنگام تحویل مردم را سردرگم کرده و از تحویل به موقع خودرو خودداری می‌کنند.

نماینده مردم ورزقان با بیان اینکه اگر خودروسازان تمایل داشته باشند، مصرف‌کننده اصلی در طرح‌های فروش فوری ثبت‌نام کند به راحتی می‌توانند مکانیزم‌های موردنیاز را طراحی کنند، می‌افزاید: این شرکت‌ها می‌توانند با استعلام، افراد دارای پلاک فعال را شناسایی کرده و از ثبت‌نام آنها در طرح‌های پیش فروش و فروش فوری خودرو جلوگیری کند.

با تمام این اوصاف موضوع احتکار خودرو باید از ریشه حل شود و این موضوع با کنترل قیمت‌ها ممکن می‌شود و یکی از این راهکارها افزایش تعداد خودروسازان بوده که می‌تواند مشکلات موجود در صنعت خودروسازی را تا حدودی برطرف کرده و تولیدات داخلی را متنوع کند و این موضوع در نهایت باعث ترکیدن حباب قیمتی خودرو می‌شود.

کد خبر: ۲۲٬۵۵۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha