۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۲
۲۷ سال بی آبی در جوپارستان| مردم خواستار رفع مشکل هستند
گزارش بازار؛

۲۷ سال بی آبی در جوپارستان| مردم خواستار رفع مشکل هستند

کرمان – مردم منطقه جوپارستان در نزدیکی شهر کرمان ۲۷ سال آب شرب ندارند و با وجود درخواستهای مکرر تا کنون اقدامی برای رفع بی آبی در این منطقه نشده است.

بازار؛ گروه استان ها: شهرک جوپارستان یکی از مناطق خوش آب و هوا در ۲۰ کیلومتری شهر کرمان است در نزدیکی این منطقه قنات ثبت جهانی جوپار نیز وجود دارد اما با وجود درخواستهای مکرر مردم در این منطقه اما ساکنان جوپارستان ۲۷ سال است که از داشتن آب شرب و بهداشتی محروم هستند و آب مورد نیاز خود را توسط دبه های آب و یا آبرسانی سیار تامین می کنند.

هزینه های سنگینی که مردم برای انتقال آب به این منطقه پرداخت می کنند در شرایط اقتصادی کنونی کمر مردم این منطقه را خم کرده است اما هنوز هیچ چاره ای برای رفع مشکل آب منطقه انجام نشده است.

همین مساله موجب شد جمعی از مردم این منطقه با حضور در استانداری کرمان خواستار چاره اندیشی استاندار کرمان برای رفع مشکل شوند.

اما نکته عجیب اینکه چرا طی سالهای اخیر برای مردم این منطقه چاره اندیشی نشده است.

هزینه های سنگینی که مردم برای انتقال آب به این منطقه پرداخت می کنند در شرایط اقتصادی کنونی کمر مردم این منطقه را خم کرده است اما هنوز هیچ چاره ای برای رفع مشکل آب منطقه انجام نشده است

۲۷ سال قبل از طریق شهرداری جوپار به صورت قانونی مجوز واگذاری زمین و ساخت‌وساز منازل مسکونی با مجوز استاندار وقت به کارمندان، کارگران و سایر افراد در شهرک جوپارستان داده می‌شود.

تاسیسات آبرسانی مستهلک شده است

در سال ۱۳۷۵ از بودجه عمرانی استان کرمان نیز برای ساخت مخزن آب ۵هزار متر مکعبی و احداث شبکه آب‌رسانی توسط شرکت آب و فاضلاب استان و حفر چاه عمیق تأمین آب با مجوز شرکت آب منطقه‌ای هزینه شد.

سال ۷۸ به صورت موقت آب این چاه مورد بهره‌برداری قرار گرفت و همان سال هم چاه پلمب می‌شود.

از آن زمان تاکنون که بیش از ۲۷ سال می‌گذرد، حدود ۸۰۰ نفر از شهرداری جوپار که پروانه ساختمانی دریافت کرده‌اند و حدود ۲۰۰ نفرشان ساکن دائم‌اند با آب تانکری زندگی را می گذرانند.

نکته جالب اینکه هزینه های بسیاری نیز برای لوله کشی و ایجاد مخزن در این منطقه شده است که به دلیل عدم استفاده مستهلک شده است و ۲ هزار و ۸۰۰ قطعه زمینی که در این منطقه واگذار شده بدون آب باقیمانده است.

هزینه های بسیاری نیز برای لوله کشی و ایجاد مخزن در این منطقه شده است که به دلیل عدم استفاده مستهلک شده است و ۲ هزار و ۸۰۰ قطعه زمینی که در این منطقه واگذار شده بدون آب باقیمانده است

بخشی از تجهیزات نیز به سرقت رفته ولی هیچگاه آب در این لوله ها جریان نیافته و مردم این شهرک باوجود نداشتن آب سالم و بهداشتی بیشتر آب مورد نیاز خود را از تانکرها خریداری می کنند.

محسن بهره مند نماینده ساکنان این منطقه به خبرنگار بازار می گوید: جوپارستان متشکل از صدها خانه است که بسیاری از اهالی منطقه ساکن هستند و با کشاورزی و دامداری ارتزاق می کنند.

وی افزود: به دلیل عدم تامین آب مجبوریم با تانکر آبرسانی کنیم و هزینه های سنگینی نیز به مردم تحمیل شده است.

وی اظهارداشت: در این منطقه ۸۰۰ نفر پروانه، ۳۴۰ نفر نیز پایان کار مسکن گرفتند اما با مشکل جدی تامین آب مواجه هستند.

وی گفت: خانه ها و مزارع دارای امتیاز گاز و برق هستند و در کمال تعجب هنوز خبری در آب در این منطقه نیست.

بهره مند بیان کرد: آبی را که خریداری می کنیم به صورت سیار به جوپارستان منتقل می شود و بهداشتی نیز نیست و موجب بروز بیماری هایی بین مردم می شود.

وی ادامه داد: تقاضای اهالی این منطقه از استانداری کرمان و مسئولان مرتبط این است که یک بار برای همیشه مشکل این منطقه را رفع کنند زیرا تمام ساخت و سازها در جوپارستان کاملا قانونی انجام شده است و طبق قانون نیز باید آب شرب مورد نیاز مردم تامین شود.

واگذاری زمین ادامه دارد

وی گفت: با وجود ادامه واگذاری زمین به مردم در جوپارستان اما هیچ برنامه ای برای واگذاری آب وجود ندارد و مراجعه های مردم نیز بی جواب مانده است.

وی افزود: مخزن آب پنج هزار مترمکعبی، تاسیسات ساختمانی، نگهبانی، پمپ آب و لوله کشی خطوط اصلی از سال ۷۲ در شهرک جوپارستان تاسیس شده اما آب در آنها برقرار نیست و جوپارستان تشنه است.

مشکل جوپارستان از خط لوله آب خلیج فارس رفع می شود

مدیر امور آب و فاضلاب شهرستان کرمان به خبرنگاربازار گفت: براساس توافق ها، مشکل این شهرک از سمت اداره آب و فاضلاب نبوده و مقرر شده بود که شورای سازگاری با کم آبی (آب منطقه ای) برای این مشکل تصمیم گیری کند.

حمیدرضا فروغی افزود: شورای سازگاری با کم آبی استان کرمان بعد از پیگیری های بسیار به این نتیجه رسید که پس از انتقال آب خلیج فارس به کرمان، ۲ حلقه از چاه های آب شرب شهر کرمان را به شهرک جوپارستان اختصاص دهیم تا مشکل آنان رفع شود.

وی با بیان اینکه براساس وعده ها آب خلیج فارس تا روز ۲۲ بهمن سال جاری به کرمان می رسد عنوان کرد: پس از انتقال آب خلیج فارس باید خط انتقال، تجهیزات و خرید انشعاب در شهرک جوپارستان وارد فاز اجرایی و تاسیس شود.

ساکنان واقعی منطقه شناسایی شوند

هر چند برخی از واحدهای مسکونی در این منطقه ویلا هستند اما به نظر می رسد مسئولان باید قبل از اوج گرفتن گرما در این منطقه اقدام لازم را برای شناسایی ساکنان ثابت و تامین آب این منطقه را انجام شدهند.

دشت جوپار که دارای یکی از قدیمی و بزرگترین قناتهای استان کرمان است طی سالهای اخیر و در پی خشکسالی های پی در پی با مشکل جدی مواجه شده است.

عدم بارندگی موجب کم آبی قناتها و منابع اب زیر زمینی شده است و از سوی دیگر واگذاری زمین برای ویلا سازی در برخی مناطق موجب افزایش مصرف آب و کم شدن منابع آب شرب شده است که همین مساله به چالشی عمده تبدیل شده است.

با این وجود مسئولان استان باید برای تامین آب شرب این منطقه که طی ۲۷ سال اخیر رها شده است چاره اندیشی کنند زیرا عملا در شبکه آب این روستا سالهاست هیچ آبی جاری نشده است.

ساکنان اصیل جوپارستان کشاورزانی هستند که معیشت خود را با کشت محصولات مختلف و دامداری می گذارنند و ادامه بی آبی میتواند به مهاجرت این افراد از منطقه منجر شود.

کد خبر: ۲۲۳٬۶۹۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha