۱۴ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۵
سهامداران تازه وارد بدون تحلیل بنیادی سهام نخرند
کارشناس بورس در گفتگوی تفصیلی با بازار:

سهامداران تازه وارد بدون تحلیل بنیادی سهام نخرند

ملیحی، کارشناس بازار سرمایه معتقد است: بازار بدهی تا ۹۰ درصد در اختیار دولت بوده و صنایع نتوانسته‌اند برای تامین مالی خود از این بازار بهره ببرند.

وحید بلالی؛ بازار: این روزها بازار بورس به شدت مردمی شده و با آزادسازی سهام عدالت نزدیک به ۷۰ درصد مردم ایران کد بورسی دارند، بورس ایران با سال های گذشته خود فاصله بسیاری داشته و از این رو باید توجه ویژه ای به این بازار انجام داد، بازار در سلسله گفتگوهای خود با کارشناسان در این باره پرداخته است:

دکتر سید حسن ملیحی کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه مردم با دقت و از طرق صحیح وارد بازار سرمایه شده و بازار سرمایه نیز باید زیر ساخت های خود را جهت حمایت و توسعه صنعت و تولید مهیا و اصلاح نکند گفت: بازار سرمایه یک سامانه بوده که عرضه و تقاضا در آن مقابل هم قرار می گیرند در یک سال گذشته تقاضا به شدت در این بازار افزایش پیدا کرد، رشد نقدینگی از سال ۹۳ تا به امروز ۵ برابر بوده در حالی که رشد شاخص بورس در این بازه زمانی  ۱۲ برابر بوده است، این نشان دهنده افزایش تقاضا در این بازار، حرکت سرمایه گذاری از سایر بازارها به سمت بازار سرمایه و نتیجتا پدید آمدن حباب در بیشتر سهم های بازار شده است. ارزش جایگزینی در برخی از نمادهای بورسی نسبت به ارزش شرکت ها در بورس نزدیک به یک سوم، یک چهارم و یا خیلی کمتر شده است. همچنین افزایش روز افزون حضور افراد جدید و کم اطلاع در بازار برای فعالان حرفه‌ای ایجاد نگرانی می کند چرا که همین سهامداران تازه‌وارد در شرایط حساس و با ایجاد تنش‌ها به سرعت تصمیم به خروج و فروش سهام گرفته و موجب ایجاد صف فروش در سهام شرکت ها برای مدت طولانی می شوند.

ملیحی با بیان اینکه عرضه های دولتی و شبه دولتی و همچنین پذیرش شرکت ها و توجه به عرضه اولیه می توانست توازن بین عرضه و تقاضا را برقرار و از حرکت نجومی قیمت بسیاری از سهم ها خصوصا شرکت های کوچک تر جلوگیری کند، گفت: افزایش شناور سهام شرکت ها در بازار موجب روان شدن سهم، کم شدن صف خرید و فروش، بالا رفتن نقدشوندگی شده و به تعمیق بازار کمک می کند. همچنین این امکان وجود داشت تا شرکت ها بتوانند از این طریق تامین مالی شده، سرمایه خود را افزایش داده و به توسعه زیر ساخت های تولید و صنعت منتهی گردند. اما این اتفاق به میزان مورد انتظار نیفتاده و دولت نتوانست به صورت مناسبی از این نقدینگی استفاده کند.

بازار بدهی باید زیرساختی برای تامین مالی شرکت ها باشد، اما سخت گیری و زیرساخت نامناسب بورس موجب شده تا سهم شرکت ها کم شده و دولت با انتشار اوراق بدهی ۹۰ درصد این بازار را در اختیار خود قرار دهد

حمایت برای رساندن مردم به بازار سرمایه کافی نیست
این کارشناس بازار سرمایه در ادامه اضافه کرد: دولت و برخی از رسانه ها  از روند افزایشی بازار حمایت کرده و این حمایت نیز خوب است اما باید در نظر داشت که پس از این حمایت ها دولت باید از این سرمایه مردمی نیز حمایت کند چرا که مردم به این حمایت ها اعتماد کرده اند، کانال های تلگرامی و شبکه های اجتماعی بر موج بازار سرمایه سوار شده و در پشت این رسانه ها افراد و گروه هایی از توصیه های انجام شده به مردم منافع بسیاری نیز بردند.  در این گروه ها سهم هایی تبلیغ شدند که ارزش ذاتی مناسبی نداشته اما در عمل آن سهم ها به شدت پرتقاضا شدند. همواره به مردم و افراد کم اطلاع از بازار سرمایه و کسانی که تجربه معامله گری ندارند توصیه داشته و دارم تا بدون تحلیل بنیادی اقدام به خرید سهم نکرده چرا که احتمال خطا و تحمل زیان های سنگین برای آنها وجود داشته و در نهایت یک روز کسانی که یک سهم را به بیش از ارزش واقعی خریداری کرده اند، متضرر خواهند شد در حالیکه فعالان حرفه ای و با تجربه قبلا اقدام به خروج می کنند. مردم باید سعی کنند در صندوق هایی که توسط مدیران خبره مدیریت می شوند سرمایه گذاری کنند.

ملیحی افزود: با آمدن سیل نقدینگی در بازار بهره اصلی و در آمد های نجومی از بازار را سهامداران قدیمی و سفته بازان بردند که از دهک های بالای جامعه بودند. اما دهک های پایین جامعه این نقدینگی را وارد بازار سرمایه کردند، میانگین بیشتر سرمایه ای که اخیرا توسط افراد حقیقی وارد بازار سرمایه شده است زیر ۱۰ میلیون تومان بوده و نشان دهنده این است که دهک های پایین سرمایه خود را به سمت بازار آورده اند. تحریم ها برای کشور عزیزمان شرایط کار را سخت کرده، افت قیمت نفت بخش زیادی از درآمدهای کشور را متزلزل نموده و ویروس کرونا جان هزاران نفر را گرفته و بسیاری از مشاغل را دچار مشکل کرده در این شرایط نگرانی نسبت به صیانت از سرمایه های مردم تکلیف را برای متولیان بازار سرمایه سخت تر کرده است.

رشد نقدینگی از سال ۹۳ تا به امروز ۵ برابر بوده در حالی که رشد شاخص بورس در این بازه زمانی  ۱۲ برابر بوده است، این نشان دهنده افزایش تقاضا در این بازار، حرکت سرمایه گذاری از سایر بازارها به سمت بازار سرمایه و نتیجتا پدید آمدن حباب در بیشتر سهم های بازار شده است

از بازار بدهی برای تامین سرمایه صنایع استفاده نشده است
ملیحی در بخش دیگری از سخنان خود درباره بازار بدهی صحبت کرده و اضافه کرد: در بازار بدهی اوضاع بدتر بوده زیرا بازار بدهی باید زیرساختی برای تامین مالی شرکت ها باشد، اما سخت گیری و زیرساخت نامناسب بورس موجب شده تا سهم شرکت ها کم شده و دولت با انتشار اوراق بدهی ۹۰ درصد این بازار را در اختیار خود قرار دهد. از طرفی دولت با انتشار اوراق بدهی کسری بودجه خود را پوشش میدهد و مشکل خود را در قالب بدهی به سال های آینده منتقل و برای دولت بعدی بدهی های زیادی به جای خواهد گذاشت، ممکن است در سال های آینده علاوه بر کسری بودجه در آن زمان، بدهی های گذشته قابل جبران و تامین نبوده و دولت آینده به چاپ پول روی آورد که این مساله احتمال بروز تورم های پی در پی  را در سال های آینده را بیشتر خواهد کرد، امیدوار هستیم این قضیه به درستی مدیریت شود.

ملیحی در پایان گفت:باید اقدام جدی و فوری نسبت به اصلاح زیرساخت های لازم در بازار بدهی برای تامین مالی شرکت ها انجام شود، تا بتوان نقدینگی را به سمت تولید و صنعت هدایت کرده تا مردم مستقیم بتوانند سرمایه خود را به یاری اقتصاد برده و خود نیز بهترین بهره را از این بازار ببرند.

کد خبر: ۲۲٬۳۶۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha