۱۸ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۷:۳۴
روزهای سخت ملوانان در گناوه؛ کرونا بر دریانوردی سایه انداخت
چرخ زندگی جاشو و ناخدا نمی‌چرخد؛

روزهای سخت ملوانان در گناوه؛ کرونا بر دریانوردی سایه انداخت

گناوه- با شیوع ویروس کرونا در جهان و گسترش آن در ایران و کشورهای همسایه، سایه شوم این ویروس ناشناخته بر مشاغل ملوانی و دریانوردی نیز سایه انداخته و شرایط را از آنچه بوده سخت‌تر کرده است.

عصمت اسماعیلی؛ بازار: بندر گناوه یکی از مهمترین و زیباترین بنادر در جنوب کشور است که در زمینه‌های مختلف از جمله تجارت، داد و ستد و گردشگری دارای ظرفیت‌های فراوانی است.

این بندر همواره و به خصوص در سال‌های اخیر نقش کلیدی در واردات و صادرات کالا و رونق تجارت در کشور داشته است.

مردمان نجیب، سخت کوش و صبور این بندر زیبا در حاشیه خلیج فارس همواره و نسل اندر نسل با دریا و دریانوردی انس و الفتی دیرینه داشته‌اند و رزق و روزی خود را از همین راه تأمین کرده‌اند.

دریا و دریانوردی، تجارت و صیادی منبع درآمد مردم این دیار است و در شرایطی که در این منطقه ‌سرشار از ظرفیت‌ها و نعمت‌های خدادادی زیرساخت شغلی‌های دیگری فراهم نیست جوانان نیز به ناچار در همین مشاغل مشغول می‌شوند تا بتوانند لقمه نانی برای خانواده خود فراهم کنند.

ملوانان این بندر با کار سخت و پرمشقت بر روی لنج‌ها و شناورها و در سفرهای دریایی برای خود و خانواده‌هایشان کسب درآمد می‌کنند و هر گونه تصمیم مسئولان در این باره بر زندگی و معیشت آنها تأثیر مستقیم دارد

ملوانان این بندر با کار سخت و پرمشقت بر روی لنج‌ها و شناورها و در سفرهای دریایی برای خود و خانواده‌هایشان کسب درآمد می‌کنند و هر گونه تصمیم مسئولان در این باره بر زندگی و معیشت آنها تأثیر مستقیم دارد.

با وجود این موارد همچنان شغل اصلی مردم این دیار وابسته به سفرها و مراوده‌های تجارت دریایی و کالای همراه ملوان است اما همین اندک درآمد نیز که با مشقات و رنج بسیار نصیب این مردم می‌شود همواره در تلاطم مصوبات و تصمیمات مسئولان پیرامون این موارد بوده و هست.

با همه این تلاطم‌ها اما مردم صبور و سخت کوش باز هم به تلاش خود برای کسب رزق و روزی و تأمین مایحتاج خانواده ادامه داده‌اند و زندگی را گذرانده‌اند ولی با شیوع ویروس کرونا این اندک درآمد نیز قطع شده است.

با شیوع ویروس کرونا در جهان و گسترش آن در ایران و کشورهای همسایه، سایه شوم این ویروس ناشناخته بر مشاغل و کسب و کارهای زیادی از جمله ملوانی و دریانوردی سایه انداخته و شرایط را از آنچه بوده سخت‌تر کرده است.

در این شرایط کشورهای حوزه خلیج فارس که مقصد بسیاری از لنج‌های و شناورهای باری و تجاری استان‌های ساحلی از جمله استان بوشهر و بندر گناوه است سخت گیری و ممنوعیت ورود اعمال کردند و گفته می‌شود بازگشایی دوباره این ترددها با تعیین شرایط سختی از سوی این کشورها برای شناورها و لنج‌ها خواهد بود.

از سوی دیگر شناورهایی که از بندر گناوه به مقصد این کشورها سفر می‌کردند با ممنوعیت خروج از کشور نیز روبرو شدند و از کار باز ماندند که این عوامل بیکاری و سختی معیشت زندگی را برای این ملوانان به همراه داشته است.

در این میان بیشترین سختی بر ملوانان و کارگران اسکله و کسانی که در ارتباط با این شغل هستند و از این طریق در حال امرار معاش بودند و معاش خانواده خود را تأمین می‌کنند وارد آمد.

بسیاری از مشاغل در این بندر تجاری و بازار آن نیز با ارتباط مستقیم از طریق این کالاها و مشاغل وابسته آن ادامه حیات می‌دهد و خانواده‌های بسیاری از این طریق زندگی می‌گذرانند که عدم برقراری این سفرها تأثیر زیادی بر بازار گناوه و کسب و کارها و اقتصاد خانواده‌ها در این بندر دارد.

شغل ملوانی زندگی بسیاری از مردم این بندر را تحت شعاع خود قرار داده و معیشت آنها به آن وابسته است و با قطع این اندک درآمد در حالی که آنها از هیچ نهادی حمایت نمی‌شوند زندگی بیش از گذشته بر آنها سخت شده است.

این مردم نجیب مرزنشین که زندگی پرمخاطره و پر دغدغه‌ای برای تأمین اندک نیازهای معیشتی دارند حالا با شیوع کرونا بر دغدغه فکری و روحی آنها برای تأمین نیازهای زندگیشان افزوده شده و لازم است که مسئولان فکری اساسی در این ارتباط داشته تا معاش و زندگی این مردم مرزنشین تأمین شود.

این قشر پرتلاش و زحمتکش که با وجود سال‌ها کار سخت و پرمشقت در سرما و گرما بدون حمایت و با وجود مشکلاتی مانند حقوق کم، عدم امکان سفر دریایی به صورت متوالی، مشکلات بیمه‌ای گذران زندگی کرده‌اند و در حال حاضر نیز مشکلات کرونا به همه مشکلاتشان اضافه شده است انتظار دارند که از حمایت‌های در نظر گرفته شده لازم از سوی دولت مانند دیگر مشاغل آسیب دیده در شرایط کرونا بهره مند شوند.

اگر چه تلاش‌هایی برای کمک به ملوانان و کمک به معیشت آنها از طریق اهدا کارت‌های هدیه بنیاد مستضعفان صورت گرفت اما این تلاش‌های اندک نیز نتوانست کمک چندانی به آنها کند.

لازم است که مسئولان در شرایطی که اکثر خانواده‌های این منطقه از طریق این شغل زندگی خود را می‌گذرانند و در شرایط فعلی در تنگنا و سختی قرار گرفته‌اند، برای برون رفت از تنگناهای اقتصادی و معیشتی ملوانان و ناخدایان و سایر مشاغل مرتبط با آن در این شهرستان به یاری این افراد همت و در رفع مشکلات آنها کمک کنند.

سفر دریایی از سخت‌ترین مشاغل است
ملوانان در بیان مشکلات خود می‌گویند که دستمزد آنها نسبت به سختی و شرایط کار بسیار پایین است و شرایط سختی برای کار دارند و با شیوع کرونا سختی‌ها برای آنها بیشتر شده است.

حقوق دریافتی ملوانان در برابر افزایش هزینه‌های زندگی مبلغ بسیار کمی است و کفاف مخارج و هزینه‌های زندگی را نمی‌دهد

یکی از ملوانان در این باره بیان کرد: برای هر سفر دریایی که از سخت‌ترین و خطرناک‌ترین مشاغل است و بیش از دو ماه طول می‌کشد مبلغ دریافتی ملوان حدود سه میلیون یا کمتر است که با توجه به افزایش هزینه‌های زندگی مبلغ بسیار کمی است و کفاف مخارج و هزینه‌های زندگی که چند برابر است را نمی‌دهد.

دریانوردی کساد است
یکی دیگر از ملوانان نیز گفت: در شرایطی که کرونا بسیاری از کسب و کارها را تعطیل کرده است دریانوردی نیز کساد است.

وی افزود: به دلیل ممانعت از خروج شناورها از بندر و از طرفی ممانعت ورود آنها به کشورهای حوزه خلیج فارس سختی‌های زندگی برای مشاغل مرتبط به خصوص ملوانان چندین برابر شده است.

یکی از ناخدایان شناورها نیز گفت: ۲۳ سال است که بر روی لنج‌ها و شناورها مشغول کار هستم با وجود کار بسیار سخت و طاقت فرسا ولی دستمزد آن بسیار کم است.

وضعیت معیشت سخت‌تر شده است
وی گفت: ما ملوانان و ناخداهای شناورها از نظر میزان دستمزد و تأمین معیشت در سطح بسیار پایین هستیم و در چند ماه که کرونا شیوع پیدا کرده وضعیت معیشت ما بسیار سخت‌تر شده است.

این ناخدای شناور در گناوه افزود: از لحاظ بیمه و درآمد در مضیقه هستیم و نیاز به حمایت داریم از همه کسانی که می‌توانند کاری برای معیشت و حل مشکلات ما کار کنند درخواست می‌کنم که به حل مشکلات کمک کنند.

یکی دیگر از ملوانان نیز گفت: هر سفر دریایی حدود دو ماه طول می‌کشد که برای هر سفر به ما دستمزدی حدود دو  میلیون تا دو میلیون و ۵۰۰ هزار تومان می‌دهند که بسیار ناچیز است و با توجه به اینکه ما از جایی حمایت نمی‌شویم این دستمزد بسیار اندک است.

هر سفر دریایی حدود دو ماه طول می‌کشد که برای هر سفر به ما دستمزدی حدود دو میلیون تا دو میلیون و ۵۰۰ هزار تومان می‌دهند که بسیار ناچیز است و با توجه به اینکه ما از جایی حمایت نمی‌شویم این دستمزد بسیار اندک است

وی اضافه کرد: انتظار داریم ملوانان که از اقشار بسیار زحمتکش هستند و بیمه یا دستمزد کافی ندارند حمایت شوند. با شیوع ویروس کرونا چندین ماه است که ما بیکار هستیم و حمایتی یا بیمه بیکاری هم نداریم.

وی افزود: انتظار داریم برای ما هم مانند سایر کارگران در مشاغل دیگر حقوق پایه‌ای تعیین کنند تا بتوانیم از مزایای آن استفاده کنیم.

حقوق ملوانان و ناخداها بسیار پایین است
یکی دیگر از ملوانان نیز گفت: با توجه به سختی‌های کار ملوانی ولی این شغل جز مشاغل سخت در نظر گرفته نشده است و حتی از مزایای کارگران در خشکی برخوردار نیستیم.

وی افزود: حقوق ملوانان و ناخداها بسیار پایین است و با توجه به طولانی بودن و سختی‌های سفر دریایی بیمه نیز کامل واریز نمی‌شود تا بتوان مانند مشاغل دیگر از مزایای آن استفاده کرد.

پیگیر کمک به ملوانان هستیم
معاون برنامه ریزی و توسعه فرمانداری گناوه در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: با شیوع ویروس کرونا ملوانان هم مانند بیشتر اقشار جامعه دچار آسیب شده‌اند، هر چند این آسیب با توجه به عدم امکان سفرهای دریایی برای آنها شدیدتر از سایر اقشار بوده است.

حسین امیری افزود: ملوانان مانند کارگران باربر دارای بیمه خاص هستند که از مزایایی مانند بیمه بیکاری برخوردار نیستند.

وی اظهار کرد: ما از همان ابتدای شیوع ویروس کرونا در خصوص ضرورت مساعدت و کمک به این اقشار با استانداری مکاتبه داشته‌ایم.

معاون برنامه ریزی و توسعه فرمانداری گناوه اضافه کرد: از طرف بنیاد مستضعفان تعداد هزار و ۵۶۰ کارت هدیه برای ملوانان و کارگران باربر اسکله در شهرهای گناوه و بندر ریگ اهدا شد که کارت‌های گناوه توزیع شده است و کارت‌های بندر ریگ نیز تا پایان هفته توزیع می‌شود.

وی ادامه داد: لازم به ذکر است، ملوانان نسبت به توزیع کارت بین افرادی که مستحق نبودند اعتراض داشتند که بعد از بررسی، مقرر شد توزیع کارت‌ها متوقف شود و بعد از بازبینی لیست اسامی ملوانان و تطبیق با لیست اعلامی اداره بندر و دریانوردی شامل افرادی که در سال ۹۸ سفر رفته‌اند، احراز بومی بودن و استحقاق توسط پنج نفر از ملوانان با سابقه (ناخدا) کارت‌ها توزیع شود.

ملوانان از سخت‌کوش‌ترین اقشار هستند ولی متاسفانه توجه کافی و لازم به آنها نمی‌شود و با سختی‌های بسیار زیادی روبرو هستند و نیاز است که در این شرایط سخت، دولت بیش از پیش هوای آنها را داشته باشد.

کد خبر: ۲۲٬۳۲۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha