۴ خرداد ۱۴۰۲ - ۲۰:۵۶
تولید ۷۵ درصدی توت فرنگی کشور در کردستان| ۳۷ درصد اشتغال کشور مربوط به کشاورزی است
معاون وزیر جهاد کشاورزی:

تولید ۷۵ درصدی توت فرنگی کشور در کردستان| ۳۷ درصد اشتغال کشور مربوط به کشاورزی است

سنندج- معاون امور باغبانی وزیر جهاد کشاورزی از تولید ۷۵ درصد توت فرنگی کشور در کردستان خبر داد و گفت: این استان قطب اصلی تولید توت فرنگی است.

محمد مهدی برومندی در گفتگو با خبرنگار بازار، اظهار داشت: نگاه دانش‌محور و علمی را باید به بخش کشاورزی داشته باشیم و این دانشگاه است که این نگاه را به وجود خواهد آورد.

وی ادامه داد: باتنوع اقلیمی بالای کشور و البته اقلیم خشک و نیمه خشک توانسته‌ایم سالانه قریب به ۱۳۵میلیون تن غذا را تولید کنیم.

برومندی تصریح کرد: سالانه ۶میلیارد دلار از درآمد ارزی کشور از صادرات محصولات کشاورزی است که ۵۰درصد آن متعلق به محصولات باغبانی است‌.

وی ادامه داد: در حال حاضر ۲۰درصد از اراضی کشاورزی کشور به تولیدات باغبانی تخصیص دارد که این امر ۳۷درصد اشتغال کشاورزی کشور را به خود اختصاص داده است.

برومندی خاطرنشان کرد: در کشور یک میلیون و ۲۸۰هزار هکتار اراضی کشاورزی داریم که ۵۶هزار هکتار آن در حوزه باغبانی است.

وی افزود: سالانه بیش از ۴۵۰هزار تن محصولات باغبانی در کردستان تولید می‌شود که همین امر کردستان را به یکی از استان‌های پیشرو در این امر تبدیل کرده است.

معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی اظهار کرد: می‌توان گفت که تقریبا ۵۷درصد تولید توت‌فرنگی کشور در استان کردستان است و این امر کردستان را به قطب تولید توت‌فرنگی در کشور تبدیل کرده است.

وی افزود: بیش از ۳هزار و ۹۰۰هکتار سطح زیر کشت توت‌فرنگی در استان کردستان در فضای باز است.

برومندی خاطرنشان کرد: کردستان مازندران گلستان و گیلان به ترتیب در کشور بیشترین تولید توت فرنگی را دادند و این در حالی است که در مجموع تولید سالانه توت‌فرنگی در کشور ۱۲۰هزار تن است.

وی ادامه داد: متوسط تولید توت فرنگی در دنیا ۲۲تن است که این امر در استان کردستان ۱۶تن است و این نوید را می‌دهد که باید بیش از این در توسعه کشت این محصول عمل کنیم.

وی با اشاره به اینکه کردستان پیشتاز تولید تحقیق و ترویج کشت توت‌فرنگی در کشور است، بیان داشت: مشکلاتی در حوزه کشت توت‌فرنگی در کردستان و کشور وجود دارد که حل آنها نیاز به اهتمام دانشگاه دارد.

برومندی تصریح کرد: پایین بودن ضریب مکانیزاسیون در کشت توت‌فرنگی یکی از مشکلات است که دانشگاه‌ها می‌توانند در حل آن وارد عمل شوند.

برومندی اظهار داشت: دانشگاه می‌تواند در تولید نشاء سالم و عاری از ویروس محصول توت‌فرنگی ورود موفق داشته باشد.

معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی یادآور شد: جهاد کشاورزی آمادگی کامل دارد که با دانشجویان و اساتید و دانشگاه‌های کشور و دانشگاه سلیمانیه در راستای تولید بهتر محصول توت‌فرنگی همکاری کند.

کد خبر: ۲۲۲٬۸۵۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha