۴ خرداد ۱۴۰۲ - ۲۱:۴۶
تولید محصولی دانش بنیان، جایگزین کنجاله سویا

تولید محصولی دانش بنیان، جایگزین کنجاله سویا

متخصصان ایرانی در یک شرکت دانش‌بنیان توانستند با تولید یک محصول جدید، نیاز صنعت دام پروری را به کنجاله سویا به صفر رسانده و با صرفه‌جویی اقتصادی هزینه خوراک دام، در کاهش قیمت گوشت، گامی موثر بردارند.

به گزارش بازار، «اوراس» محصولی منحصربه‌فرد با توانایی تولید «پروتئین میکروبی» بالاست که می‌تواند به جایگزینی بسیار ارزان‌تر از کنجاله سویا تبدیل شود.

مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان چشمه‌ساران پردیس با بیان مطلب فوق گفت: یکی از مشکلات اساسی صنعت دام‌پروری تامین نهاده‌های دامی از جمله کنجاله سویا و سایر منابع پروتئینی خوراک دام است که وابستگی کشور به واردات این منابع باعث شده قیمت این محصول وابسته به قیمت ارز باشد و دامداران درگیر نوسانات قیمت نهاده‌های دامی باشند.

احسان رضایی در ادامه افزود: طی گزارش اتحادیه وارد کنندگان نهاده‌های دامی، سال گذشته به میزان ۱، ۳۴۲، ۶۶۹ تن به ارزش ۸۵۴، ۵۷۴، ۰۳۱ دلار کنجاله سویا به کشور وارد شده است. این امر باعث شده قیمت کنجاله سویا با توجه به قیمت ارز بالا رفته و صدمات بسیاری را به دامدار وارد کند. برای مثال قیمت کنجاله سویا از حدود ۱۰،۰۰۰ تومان در فروردین ماه سال گذشته به حدود ۱۸،۰۰۰ تومان در اردیبهشت ماه سال جاری افزایش یافته است.

وی در ادامه با بیان اینکه برای مدیریت بازار پروتئین بهترین و موثرترین اقدام در کوتاه مدت، یافتن جایگزینی برای وابستگی این صنعت به کنجاله است، گفت: با تولید اوره آهسته رهش، کنجاله سویا به صورت کامل از جیره خوراک دام پرواری حذف می‌شود. نتایج آزمایشات انجام شده بر روی گوساله‌های پرواری حاکی از این است که می‌توان با حذف کنجاله سویا و جایگزینی آن با اوراس ضمن صرفه‌جویی اقتصادی در هزینه‌های خوراک دام نتایج مشابه در پروارسازی به دست آورد.

مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان چشمه‌ساران پردیس در پایان خاطرنشان کرد:اوراس با تامین ۲۱۲ درصد پروتئین حدودا ۵ برابر بیشتر از کنجاله سویا نیاز دام به پروتئین را برآورده می‌سازد.

کد خبر: ۲۲۲٬۷۷۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha