۱۳ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۸
افت شاخص قیمت دلار نشانه بازگشت امید به اقتصاد دنیا است
مس با تقاضای بیشتر چینی‌ها گران شد

افت شاخص قیمت دلار نشانه بازگشت امید به اقتصاد دنیا است

به گزارش رسانه‌های امریکایی، افت شاخص دلار و افزایش قیمت مس در دنیا در هفته‌های اخیر نشان‌دهنده بازگشت امید به بازارهای دنیا است. بازگشت امید، به دلیل ازسرگیری فعالیت‌های اقتصادی در دنیا و شروع واحدهای صنعتی و تولیدی در چین است.

بازار؛ گروه بین المللدر شرایطی که بازارها در تمامی کشورها دنیا به تدریج فعالیت خود را از سر می گیرند و محدودیتها برداشته می شود، شاخص های قیمتی کالاهای صنعتی و بازار پول هم نشانه های مثبتی نشان می دهد. به عنوان مثال ارزش دلار در بازار جهانی روند کاهشی به خود گرفته است. به گزارش وال استریت ژورنال افزایش اعتماد سرمایه گذاران به بازار باعث شد تا شمار بیشتری اقدام به فروش دلار کنند و سرمایه گذاری در بازارهای پر ریسک تر ولی سودآورتر از قبیل بازار پوند بریتانیا افزایش یابد. مساله ای که بعد از بالا گرفتن تنش های داخلی در امریکا و اعتراضات مردمی در این کشور تسریع شد.

سی ان بی سی در این زمینه نوشت: «دلار همیشه  ارزی است که به عنوان کالا در نظر گرفته می شود زیرا در دوره های بی ثباتی اقتصادی دنیا و تنش، سرمایه گذاران دارایی های خود را به دلار تبدیل می کنند تا آن را حفظ کنند. کاهش تقاضا برای دلار و افت نسبی ارزش آن نشان دهنده بازگشت ثبات به  اقتصاد دنیا و افزایش سطح امید مردم و سرمایه گذاران به اقتصاد است و  این وضعیتی است که در این روزها مشاهده می شود.»

دلار و طلا در سالهای اخیر به عنوان منبع حفظ ارزش دارایی ها در دنیا معرفی شده بودند و به همین دلیل در دوره هایی که اقتصاد دنیا با بحران روبرو شده بود، سرمایه های مردم به این دو دسته از کالا تبدیل می شد اما با افت شاخص  دلار در بازارهای جهانی مشخص می شود که از سطح نگرانی مردم در اقتصاد دنیا کاسته شده است و سرمایه گذاران وارد بازارهای پر ریسک تر و پر سودتر شده اند.

 با این حال  برخی بر این باورند که علت افت ارزش  دلار  به شلوغی های اخیر  مربوط است و  در گیری های داخلی آمریکا  عامل اصلی افت ارزش دلار و لذا گرانی کالاها  بر مبنای این ارز خارجی است. بااین حال  نگاهی به عوامل دیگر در افزایش قیمت مواد اولیه نشان می دهد که  افت ارزش دلار و افزایش قیمت کالاهای پایه می تواند  نشانه ای از بهبود شرایط اقتصاد در جهان باشد.

قیمت مس هم رشد کرد
یکی دیگر از شاخص هایی که در زمان افزایش سطح امید به اقتصاد دنیا، رشد را تجربه می کند شاخص قیمت مس در بازار است. سی ان بی سی از قیمت مس به عنوان بارومتری برای ارزیابی میزان اعتماد مردم به اقتصاد دنیا و امید به رشد فعالیتهای صنعتی در دنیا نام برد و نوشت: «زمانی که مراکز مطالعاتی از رشد قیمت مس در ماه های آتی صحبت می کنند، یعنی امید به اقتصاد بازگشته و فضا برای کار آماده است. هم اکنون هم  بانک امریکا برای دومین بار طی یک ماه پیش بینی کرد قیمت مس  رشد می کند. بر طبق پیش بینی تازه بانک امریکا در سال ۲۰۲۰ قیمت هر تن مس در بازار جهانی با ۵.۴ درصد افزایش نسبت به پیش بینی قبلی به ۵۶۲۱ دلار می رسد و در سال بعد هم هر تن مس در بازار جهانی با قیمت ۶۲۵۰ دلار مبادله خواهد شد.»

 دلیل رشد قیمت مس چه بود
اما یک دلیل مهم برای افزایش قیمت مس در دنیا برای دومین ماه متوالی را می توان آغاز فعالیتهای اقتصادی و صنعتی در چین دانست. چین بزرگترین مصرف کننده مس در دنیا است که بعد از پایان بحران کرونا  توانست با سرعت فعالیتها را از بگیرد. البته تزریق به اقتصاد و حمایتهای دولتی از بخشهای مختلف صنعتی هم در این وضعیت تاثیر زیادی داشت.

تحلیل گر بخش بازارهای فلزی در بانک امریکا در مورد این پیش بینی گفت: «در چهار ماه اول سال جاری تقاضا برای مس در دنیا کاهش پیدا کرد. پیش بینی ما این است که با افت ۴.۲ درصدی ارزش تولید ناخالص داخلی دنیا در اثر همه گیری کرونا در سال ۲۰۲۰، تقاضا برای مس هم در دنیا ۱۸ درصد تنزل یابد.   اما مشاهدات روزهای اخیر به ما امید می دهد که سناریوهای بد محقق نشود زیرا بازار به از سر گیری فعالیتهای اقتصادی و صنعتی به خصوص در چین عکس العمل مثبت نشان داد و ما شاهد افزایش قیمت برای این فلز مهم صنعتی بودیم. رشد قیمت مس تایید می کند که فعالیتهای صنعتی از سر گرفته شده است و اعتماد به بازار بازگشته است.»

رکود امسال با رکودهای قبلی تفاوت دارد
سی ان ان هم مصاحبه ای با الن وایت یکی از تحلیل گران و پژوهشگران حوزه صنعت در بانک امریکا انجام داد و از او سوال کرد که آیا رکود اقتصادی دنیا نمی تواند تقاضا برای انواع فلزات صنعتی از جمله مس را کاهش دهد. وی در پاسخ گفت: «رکود کنونی با رکودهای قبلی دنیا تفاوت دارد. در این رکود بخش های خدماتی از قبیل رستوران ها و صنعت توریسم و هتل داری و غیره بیش از بخشهای تولیدی و صنعتی آسیب می بینند. ما انتظار نداریم در جریان رکود اقتصادی پبش رو تقاضا برای کالاهای صنعتی و تولیدی کم شود به همین دلیل تولید در دنیا ادامه خواهد داشت. از طرف دیگر دولتها هم با تزریق به اقتصاد تلاش می کنند تا بخش تولید  را حفظ کنند. به همین دلیل است که میزان آسیب وارد شده به بخش تولید کمتر از آسیب وارد شده به کل اقتصاد دنیا یا بخش خدمات خواهد بود و قیمت فلزات اساسی از قبیل مس روند افزایشی خواهد داشت.»

امیدواری بازارها، خبر خوبی است
در این روزها بازارهای دنیا امیداور تر از قبل هستند با وجود اینکه بخش زیادی از چالشهای آنها همچنان وجود دارد. یک دلیل برای امیدواری بیشتر  تزریق میلیاردها دلار به اقتصاد است. این سیاست در دو کشور بزرگ تولید کننده کالاهای صنعتی  شامل چین و امریکا به جدیت اجرا شده است و اخیرا هم مقامات چین رسما اعلام کرده اند که امکان افزایش تزریق به  اقتصاد زیاد است زیرا هنوز بازارها و واحدهای صنعتی و تولیدی در نتیجه تعطیلی چند ماهه با چالش روبرو هستند.

 در این شرایط است که امید روزهای بهتری برای اقتصاد دنیا می رود و اگر اخبار امیدوار کننده در مورد عرضه واکسن تا حداکثر ۵ ماه دیگر درست باشد، دنیا می تواند از سال ۲۰۲۱ روزهای خوشی را تجربه کند.

کد خبر: ۲۲٬۲۶۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha