۱۴ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۲
راه اندازی بازارچه اینترنتی فروش پوشاک در کرج؛ بازاریابی دیجیتال جان می گیرد
در گفتگو با بازار مطرح شد

راه اندازی بازارچه اینترنتی فروش پوشاک در کرج؛ بازاریابی دیجیتال جان می گیرد

کرج - صدیق، رئیس اتحادیه پوشاک کرج از راه اندازی بازارچه اینترنتی در حوزه فروش پوشاک خبر داد و گفت: به دنبال آشنایی بیشتر واحدهای صنفی کرج با بحث بازاریابی دیجیتال هستیم.

خدیجه ستارزاده؛ بازار: سالهای زیادی است که فروش اینترنتی اجناس و کالاها رایج شده و روز به روز هم این روش گسترده تر می شود. برخی به دلیل نداشتن وسع مالی و همچنین محلی برای کسب و کار با ایجاد یک کانال تبلیغاتی و در معرض فروش گذاشتن محصولات خود وارد حوزه کسب و کار اینترنتی می شوند. برخی دیگر علاوه بر محل ثابت کسب، در بستر اینترنت و شبکه های مجازی نیز برای شناسایی واحد صنفی خود و فروش محصولاتشان اقدام می کنند. 

اما از ابتدای راه اندازی این روش کسب و کار تخلف و مشکلاتی هم برای خریداران اینترنتی وجود داشت که به دلیل نامشخص بودن هویت برخی فروشندگان امکان رسیدگی به این موارد نبود. 

گاهی سایت یا کانال هایی، محصولاتی را به مردم می فروشند و هزینه آن را دریافت می کنند اما محصول به دست مشتری نمی رسد و گاهی نیز کیفیت و نوع محصول تحویل داده شده با آنچه تبلیغ شده بود مطابقت ندارد و در نتیجه موجب نارضایتی مشتریان می شود، حال در این شرایط اگر فروشندگان محصول واحد صنفی داشته باشند و هویت آنها مشخص باشد مشتری می تواند برای تعویض یا اعتراض اقدام کند اما در صورت عدم امکان شناسایی هویت این فروشندگان، خریدار متضرر می شود و راهی برای پیگیری اعتراض نیست. 

از طرفی در همه دنیا برای کاهش ترددها، کم کردن مشغله خرید و همچنین تنوع محصول در شبکه های تبلیغاتی و گاهی هم تخفیف های ویژه ای که در قیمت گذاری اعمال می شود مردم راغب تر به خرید اینترنتی هستند و این نوع خرید روز به روز بیشتر نهادینه می شود. 

در کلانشهر کرج، بعد از شیوع کرونا اتحادیه پوشاک این شهرستان اقدام به راه اندازی یک بازارچه اینترنتی پوشاک کرده تا هم در شرایطی مشابه کرونا بتواند جلوی ضرر واحدهای صنفی را بگیرد و هم واحدهای صنفی را با روش فروش اینترنتی آشنا و به روز کند؛ در این خصوص با رئیس اتحادیه پوشاک کرج گفتگو کردیم که در ادامه می خوانید.

اتحادیه پوشاک کرج با هدف کاهش نارضایتی مردم در حوزه فروش اینترنتی پوشاک و همچنین آشنا کردن واحدهای صنفی با فروش اینترنتی بازارچه اینترنتی راه اندازی کرده است

میراسماعیل صدیق به بازار گفت: از سالهای قبل بسیاری از افرادی که از شبکه های مجازی خرید می کردند مشکلاتی را در خصوص خدمات کسانی که در شبکه های مجازی فروش پوشاک داشتند به اتحادیه منعکس می کردند.

صدیق با بیان اینکه گاهی برخی از اجناس خریداری شده به دست خریدار نمی رسید یا در مورد کیفیت، تعویض و عدم پاسخگویی فروشنده نارضایتی هایی به اتحادیه اعلام می شد، افزود: وقتی ما برای پیگیری مراجعه می کردیم آدرس عنوان شده را پیدا نمی کردیم. چرا که برخی افراد فقط نماد ایجاد می کردند و با راه اندازی یک صفحه اینترنتی اقدام به فروش می کردند اما پس از فروش جوابگوی خدمات خود نبودند.

وی گفت: پس از شیوع کرونا دستورالعمل هایی در خصوص جدی گرفتن بحث اینترنتی فعالیت ها برای ما صادر شد که در این راستا پس از بررسی های لازم، در نهایت با یک شرکت به توافق رسیدیم که به صورت رایگان در شبکه های مجازی با واحدهای صنفی ما ارتباط گرفته و آگاهی های لازم را به آنها بدهد.

ترغیب واحدهای صنفی جواز دار برای فعالیت در شبکه مجازی
رئیس اتحادیه پوشاک کرج اظهار کرد: هدف اتحادیه ترغیب افرادی است که واحدهای صنفی و جواز کسب دارند تا اجناس خود را همچنان که در واحدهای صنفی به نمایش می گذارند و می فروشند در شبکه مجازی نیز صفحه یا سایت راه اندازی کنند.

صدیق با اشاره به اینکه برخی از واحدهای صنفی از پرداخت هزینه خرید سایت خودداری می کنند و برخی نیز آشنایی و امکانات لازم برای بارگذاری اطلاعات و عکس های محصولات خود را در شبکه های مجازی ندارند، گفت: با پیشنهاد یک شرکت مقرر شد بازارچه اینترنتی راه اندازی شود و واحدهای صنفی اجناس و کالاهای خود را بفرستند و این شرکت با هزینه کم اجناس آنها را بفروشد.

وی افزود: بسیاری از واحدهای صنفی که تاکنون اطلاعاتی از فروش اینترنتی نداشتند از این بازارچه استقبال کردند و اجناس آنها هم در این مدت فروش رفت. طبق اظهار نظر برخی از کسبه در دوران کرونا این بازارچه اینترنتی خیلی برایشان موثر بوده است.

صدیق با تاکید بر هدف اتحادیه مبنی بر آشنایی واحدهای صنفی با بحث دیجیتال مارکتینگ گفت: در این موضوع حمایت معنوی در نظر است و قصد داریم همه واحدهای صنفی را با فروش در شبکه مجازی آشنا کنیم تا با توجه به اینکه رفته رفته همه فعالیت ها به سمت فروش اینترنتی پیش می رود اصناف نیز از این بحث عقب نمانند.  

رئیس اتحادیه پوشاک کرج گفت: تعدادی تولید کننده هم پیدا کردیم که در این بازارچه فعالیت می کنند و کارهای تولیدی داخلی را در این بازارچه به نمایش می گذارند و به واحدهای صنفی می فروشند.

صدیق اظهار کرد: چند روز قبل رونمایی رسمی از این بازارچه، توسط مسئولان استانی و برخی فعالین این بازارچه اینترنتی انجام شد.

۴ هزار واحد صنفی پوشاک در کرج فعالیت دارند
رئیس اتحادیه پوشاک کرج با بیان اینکه در کرج سه هزار و ۵۰۰ واحد صنفی فروشندگان پوشاک داریم، افزود: ۵۰۰ واحد صنفی نیز در حال نوسان و تغییر شغل و مکان هستند که در مجموع چهار هزار نفر در این صنف مشغول هستند.

صدیق افزود: واحدهای صنفی تولیدی، دو اتحادیه جداگانه دارند که در مجموع هزار تولید کننده هستند و برای این فروشندگان کارهای تولیدی «سری دوزی و سفارش کار و...» انجام می دهند.

صدیق اظهار کرد:  این اتفاق که در اتحادیه پوشاک کرج افتاد باعث آشنایی واحدهای صنفی با بازارچه های اینترنتی و فروشگاه های مجازی شد و برخلاف اینکه برخی تصور می کردند خیلی هزینه دارد و کار نشدنی است اما با کمترین هزینه این امر برایشان محقق شد و اکنون با درصد کمی اجناس خود را در اختیار این بازارچه قرار می دهند و توسط پست به مشتریان تحویل داده می شود.

تاکنون ۵۰۰ واحد صنفی وارد این بازارچه اینترنتی شدند
وی گفت: قبل از اینکه ما به این مسئله ورود کنیم حدود ۵۰ واحد صنفی در شبکه های مجازی فعالیت گسترده داشتند اما بسیاری نیز اطلاعات نداشتند اما بعد از اجرای این طرح تاکنون حدود ۵۰۰ نفر وارد شده و هر روز تعداد استقبال کنندگان بیشتر می شود.

هدف اصلی ما جلب و تامین رضایت مردم است و اینکه کسانی که در این بازارچه فعالیت می کنند خدمات خوبی به مردم بدهند و در این راستا نظارت لازم توسط اتحادیه، ناجا و بازرسی وجود دارد و با توجه به رقابتی بودن این بازار نمی توانند اجناس خود را گران بفروشند

صدیق در پاسخ به چگونگی جلوگیری از تخلفات احتمالی در این بازارچه گفت: پول جنسی که توسط بازارچه فروخته می شود بلافاصله به واحدهای صنفی پرداخت نمی شود و طبق قراردادی که با مسئول سایت و واحد صنفی بسته می شود یک هفته تا ۱۰ روز برای تعویض یا برگشت دادن جنس فرصت داده می شود.

وی اظهار کرد: هدف اصلی ما جلب و تامین رضایت مردم است و اینکه کسانی که در این بازارچه فعالیت می کنند خدمات خوبی به مردم بدهند و در این راستا نظارت لازم توسط اتحادیه، ناجا و بازرسی وجود دارد و با توجه به رقابتی بودن این بازار نمی توانند اجناس خود را گران بفروشند.   

رییس اتحادیه پوشاک کرج به شهروندانی که از شبکه های مجازی خرید می کنند توصیه کرد: توجه داشته باشند از فروشندگانی خریداری کنند که واحد صنفی هم داشته باشند تا بعد از فروش جوابگوی خدمات خود باشند و صرفا از افرادی که فقط یک صفحه مجازی دارند و شناخته شده نیستند خریداری نکنند.

کد خبر: ۲۲٬۲۱۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha