۱۳ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۰
اینترنت اشیاء راهی برای ارتباط شرکت‌ها در زمان کرونا ویروس

اینترنت اشیاء راهی برای ارتباط شرکت‌ها در زمان کرونا ویروس

بیماری همه‌گیر کووید ۱۹ بسیاری از سازمان‌ها را وادار کرد تا روند کار را از دور دنبال دهند و برای این کار به فناوری‌های پیشرفته روی آورده‌اند.

بازار؛ گروه فناوری اطلاعات: سایت «تک وایر اژیا» نوشت: در پی همه گیری کرونا ویروس، میلیون‌ها نفر از کارمندان مسئولیت‌های شغلی خود را از راه دور دنبال می‌کنند. در حالی که بر اساس بررسی اخیر موسسه تحقیقاتی گارتنر، ۷۴ درصد از مدیران ارشد امور مالی انتظار دارند که حداقل برخی از مراحل کار به صورت از راه دور حتی پس از بحران کرونا هم ادامه یابد.

افزایش دستگاه‌های اینترنت اشیاء (IoT) در دوران کرونا ویروس
هرچند افزایش دستگاه‌های اینترنت اشیاء طی این سالها افزایش داشته اما در پی همه گیری کووید ۱۹ و تغییر رویکرد به سمت دورکاری، شاهد رشد بیشتر در این زمینه بوده‌ایم. به طوری که از ۷ میلیارد دستگاه متصل در سال ۲۰۱۸، تعداد دستگاه‌های فعال IoT در سال ۲۰۱۹ به ۲۶.۶ میلیارد دلار رسیده است و ناظران صنعت انتظار دارند در سال ۲۰۲۰ این میزان به ۳۱ میلیارد دستگاه برسد.

طی چند ماه گذشته پس از شیوع این بیماری، برنامه‌های متعدد در حوزه اینترنت اشیاء در بخش‌های مختلفی مشاهده شده است. مثل تجهیزات پزشکی اینترنت اشیاء برای پایش بیماران از راه دور که در اروپا استفاده می‌شود. در حالی که مجموعه‌ای از شرکت‌های ارتباطات هم در صدد هستند تا ردیابی در زمان واقعی دستگاه‌های اینترنت اشیاء را در زمینه‌های مختلف از جمله دستگاه‌های اینترنت اشیاء مراقبت‌های بهداشتی مانند دستگاه‌های نوار مغزی و تخت‌های بیمارستانی ارائه دهند. همچنین دستگاه‌های اینترنت اشیاء امکان مدیریت دارایی‌های زنجیره تأمین از راه دور، نظارت بر امنیت از راه دور توسط سیستم‌های امنیتی به هم پیوسته در بخش تولید را هم فراهم می‌کنند.

توجه به امنیت سایبری تجهیزات اینترنت اشیاء
در حالی که تعداد دستگاه های دارای قابلیت اینترنت اشیاء و برنامه‌های کاربردی آنها در دنیای واقعی رو به رشد است، متخصصان امنیت سایبری می گویند که امنیت تجهیزات اینترنت اشیاء هنوز آن طور که باید پیشرفت نداشته است - حتی ادعا می‌شود که اکثر دستگاه‌های اینترنت اشیاء حاوی هیچ ویژگی امنیتی در نقطه پایانی نیستند.

از طرفی باید اشاره کرد نقاط پایانی دستگاه های اینترنت اشیاء، می‌تواند توسط هکرها مورد سوءاستفاده قرا گیرد به طوری که به سایر سیستم‌های به هم پیوسته موجود در زیرساختهای فناوری اطلاعات، تاسیسات تجهیزات دفاعی و ساختمانی یک شرکت دسترسی پیدا کنند.

به علاوه سیستم‌های امنیتی سایبری قدیمی ‌تر ممکن است برای محافظت از دستگاه‌های دارای اینترنت اشیاء، مؤثر نباشند. همچنین با همه گیری کرونا ویروس، باج افزارهای جدید و تهدیدهای مخرب زیادی، نقاط انتهایی آسیب پذیر را هدف قرار می‌دهد و این مسئله می‌تواند برای دستگاه‌های  اینترنت اشیاء که با سایر سیستم‌های شرکت در ارتباط هستند، مشکل ایجاد کند.

از این رو، راه حل‌های امنیتی اینترنت اشیاء در سطح سازمانی باید اندیشیده شود. سازمان‌ها باید از نقاط پایانی امنیتی که اغلب نادیده گرفته می‌شوند محافظت کنند. همچنین باید بر بروزرسانی و حفظ وصله‌های های امنیتی برای دستگاه‌های اینترنت اشیاء متصل همانند بقیه سیستم‌های شبکه‌ای خود تأکید داشته باشند و علاوه بر این، بروزرسانی و انجام اقدامات امنیت سایبری باید به طور منظم انجام شود.

دستگاه‌های اینترنت اشیاء ممکن است در گذشته نماینده بخشی از زیرساخت‌های فناوری اطلاعات یک شرکت محسوب می‌شدند، اما اهمیت آنها طی چند سال گذشته به طور پیوسته افزایش یافته و این مساله در زمان کرونا ویروس هم تشدید شده است. با توجه به تهدیدهای پیش روی شرکت‌هایی که با هم در ارتباط هستند، راهکار عاقلانه این است که در زمینه اقدامات امنیت سایبری، شرکت‌ها امنیت این حوزه را بیشتر مد نظر داشته باشند.

کد خبر: ۲۲٬۱۸۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha