۱۳ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۰
سم بی‌ثباتی اقتصادی ریشه استارت آپ‌ را می سوزاند
مشکلات توسعه صنعت IT در گفتگو با یک استارت آپ

سم بی‌ثباتی اقتصادی ریشه استارت آپ‌ را می سوزاند

نبود محیط های مناسب باعث شده تا کارآفرینان عطای راه‌اندازی استارت آپ را به لقایش ببخشند و از ورود به این حوزه پرهیز کنند در حالی که فضای اقتصادی پساکرونا و کاهش درآمدهای نفتی به ما نهیب می‌زند که استفاده از فضای مجازی و توسعه استارت‌آپ‌ها را باید جدی‌تر گرفت.

احمدرضا صباغی؛ بازار: بسیاری از کارآفرینان و افراد خلاق و ایده‌پرداز نسبت به نبود بسترهای مناسب برای راه اندازی و توسعه استارت آپ گله‌مند هستند. آنها می گویند نبود بستر های مناسب عملا باعث شده  تا کارآفرینان عطای راه اندازی استارت آپ را به لقایش ببخشند و از ورود به این حوزه پرهیز کنند. آنها انگیزه کافی برای راه اندازی یک استارتآپ را ندارند  چرا که معتقدند چالش ها آنقدر زیاد است که ممکن است در نیمه راه شکست بخورند. این در حالی است که افزایش  نرخ بیکاری یکی از حادترین مشکلات کشور محسوب می شود و روزانه جوانان زیادی در رشته‌های مختلف فارغ التحصیل می‌شوند اما فضای مناسبی برای اشتغال و فعالیت مورد نظر آنها وجود ندارد. به منظور بررسی وضعیت ایجاد استارت آپ و نظر فعالان و کارشناسان، گفتگو با یک فعال استارت آپ در شرایط کنونی خالی از لطف نیست.

ناامیدی جوانان مشتاق و خلاق
یک فعال حوزه استارتآپ با انتقاد از نبود بسترها و فضای مناسب و شفاف برای رشد و فعالیت کسب و کارهای نوپا گفت: در کشورهای مختلف همواره نوع سیاست‌گذاری‌ها  به ‌گونه‌ای است که فضا برای  فعالیت استارتآپ بسیار شفاف و مناسب است اما در کشور ما متاسفانه به دلیل مشکلات متعدد بسیاری از استارت آپ ها پس از ظهور به  سرعت از بین می‌روند.

علیرضا محبی‌نیا در تشریح مشکلات اصلی استارت آپها در ایران گفت: چند سالی است که در ایران مانند بسیاری از کشورها استارت آپهای بسیاری در حال ظهور  و فعالیت هستند، اما متاسفانه مشکلات زیادی بر سر راه کسب و کارهای نوپا وجود دارد که منجر به سقوط آنها می شود. این وضعیت انگیزه و اشتیاق جوانان را برای ایده پردازی و راه اندازی استارت آپ  از بین برده است.

وی ادامه داد: کشورهای مختلف با اتخاذ سیاست های تشویقی از استارت آپ حمایت می کنند و یکی از کشورهایی که در این زمینه حرف اول را می زند ایالات متحده آمریکا است. آمریکا موفق شده بسیاری از استارت آپ های موفق و بزرگ دنیا را در دل خود جای دهد و انگیزه زیادی برای ریسک پذیری، ایده پردازی و نو آوری کارآفرینان و افراد خلاق ایجاد کرده است.

این فعال حوزه استارت آپ با بیان اینکه در کشور  افراد خلاق و نوآور کم نیستند، توضیح داد: در ایران به لحاظ وجود افراد کارآفرین، خلاق و ایده پرداز  ظرفیت های خوبی وجود دارد و ما به لحاظ وجود این افراد چیزی کمتر از کشورهای دیگر نداریم  کما اینکه استارت آپ های موفقی هم در کشور داریم که مشغول فعالیت هستند. اما به طور کلی به دلیل چالشهایی که در این راه وجود دارد افراد سعی می کنند وارد این عرصه نشوند و اگر هم ریسک کرده و سعی در راه اندازی کسب و کار مد نظر خود را دارند آنقدر مشکل و چالش بر سر راه خود  می‌بینند که یا در اوایل و نیمه راه منصرف می‌شوند و یا اینکه  پس از راه اندازی با ورشکستگی  مواجه می‌شوند.

استارت آپ ها به سرمایه نیاز دارند
وی یکی از مهمترین مشکلات را برای راه اندازی یک استارت آپ نبود سرمایه لازم دانست و افزود: در حال حاضر فراهم نشدن سرمایه لازم یکی از مشکلات اصلی بر سر راه استارتآپ‌هاست. هر استارت آپی برای شروع نیاز به سرمایه کافی دارد و اگر در طول فعالیت یک استارت آپ سرمایه کافی فراهم نشود معمولا به درآمدزایی و سوددهی نمی رسند و سرمایه اولیه خود را هم از دست می دهند.

محبی‌نیا یکی دیگر از دلایل موفق نبودن استارت آپها را عدم حمایت قوانین دانست و افزود: متاسفانه مشاهده می‌شود قوانین و مقررات لازم جهت حمایت از ایده‌های جدید و حفظ حقوق معنوی وجود ندارد. به این معنا که عدم رعایت حق کپی رایت باعث می شود یک کارآفرین و افراد ایده پرداز و خلاق احساس امنیت لازم را برای راه اندازی یک استارت آپ نداشته باشند چرا که کپی کاری به سرعت از سوی افراد دیگر انجام می شود و این چالش بزرگ منجر به شکست استارت آپ ها در مراحل مختلف راه اندازی و فعالیت می شود. مشکل مذکور باعث شده تا افراد خلاق و نوآور ناامید شده و انگیزه کافی برای  راه اندازی استارت آپ نداشته باشند.

وی با تاکید بر اینکه استارت آپ‌ها در صورت موفق بودن نقش مهمی در اقتصاد و رشد نرخ اشتغال دارند، گفت: باتوجه به اهمیت انکارناپذیر فعالیت کسب و کارهای نوپا، ضروری است تا مسئولان با توجه به اهمیت فعالیت استارت آپ ها در کشور بسترهای لازم برای راه اندازی و توسعه آنها را فراهم کنند. متاسفانه در حال حاضر عمده صحبت‌ها در خصوص توجه به استارت آپ‌ها شعاری است و به مرحله عمل نرسیده است.

این فعال حوزه استارت آپ التهابات سیاسی و اقتصادی را یکی دیگر از مشکلات استارت آپ ها در ایران دانست و افزود: متاسفانه عدم ثبات اقتصادی و مشکلاتی که بعضا در حوزه سیاسی پیش می آِید به سرعت بر فعالیت استارت آپ ها اثر منفی خود را می گذارد. قطع شدن اینترنت، نوسان نرخ ارز، شیوع کرونا و سایر اتفاقاتی از این دست که بصورت ناگهانی بروز پیدا می کند منجر به تحمیل زیان های جدی بر پیکره استارت آپ‌ها می‌شود.

کد خبر: ۲۲٬۱۷۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha