۱۲ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۸
مهم ترین راهکار مبارزه با مفاسد اقتصادی
یادداشت

مهم ترین راهکار مبارزه با مفاسد اقتصادی

«مهم ترین راهکار برای مبارزه با مفاسد اقتصادی گماشتن مدیران سالم، دست پاک و متدین است». این جمله بخشی از یادداشت اختصاصی محمد حسن آصفری نماینده مردم اراک در مجلس شورای اسلامی«برای بازار» است که متن کامل آن در زیر می آید.

محمد حسن آصفری؛ بازار: مقوله فساد و مبارزه با آن همیشه یکی از چالش‌ها برای کشورها بوده است، ریشه کن کردن فساد به توسعه اجتماعی و اقتصادی کمک می کند و همواره تلاش شده ابزارهای نظارتی قوی برای مبارزه با فساد در کشورها وجود داشته باشد.

مهم ترین راهکار برای مبارزه با مفاسد اقتصادی گماشتن مدیران سالم، دست پاک و متدین است، دومین بحث شفافیت در حوزه های درآمدزایی است. امروز در همه کشورها حساب های مالی را بررسی می کنند ولی ما متاسفانه می بینیم یک نفر یک شبه یک چمدان ارز را با کمترین مزاحمت از یکجا به جای دیگر می برد و همین برای کشور فسادآور است.

نظارت بر قوانین درست که در جامعه تصویب می شود نیز از مواردی است که نقش اساسی در مقابله با فساد دارد، نظارت بر تسهیلاتی که پرداخت می شود باید به صورت جدی انجام شود. امروز شاهد هستیم تسهیلات در اختیار کسانی که در فعالیت های مجموعه های اقتصادی هستند داده می شود ولی نظارتی بر این که چگونه هزینه می شود یا این که آن محصول به درد همه جامعه می خورد یا بخش خاصی می تواند از ان محصول استفاده کند، صورت نمی گیرد که این فسادانگیز است.

 باید قوانینی که مورد سوءاستفاده و ایجاد فساد و تولید رانت خواری و فسادانگیزی می شود، سریعا اصلاح شود و منتظر نشویم یک فسادی در دستگاهی انجام شود، سپس به سراغ پیشگیری از آن برویم باید پیشگیری را بر درمان ترجیح دهیم .

موضوع بعدی بحث امضاهای طلایی است. این که کسی صاحب امضای طلایی است و بدون امضای دستگاه نظارتی و با امضای خودش امتیازهایی را می دهد، به شدت مفاسد را زیاد می کند در عین حال این سوال که «از کجا آورده ای» باید سوالی باشد که دستگاه های نظارتی باید از تک تک مدیران بپرسند.

نکته بعدی این است که مردم باید خودشان را مسوول بدانند این که جامعه نسبت به فساد حساس شده و خود مردم افراد مفسد اقتصادی را معرفی کنند و آنان را از جامعه طرد کنند.

امروز برخی افراد را داریم که علیرغم این که کارنامه خوبی ندارند و فساد اقتصادی داشته اند، بار دیگر مورد انتخاب قرار می گیرند و فعالیتشان در دستگاه های مختلف ادامه دارد. این باعث می شود که قبح فساد در جامعه شکسته شود.

البته فساد حتما این نیست که یک نفر مستقیما پولی را گرفته و برنگردانده یا این که مستقیم از بیت المال بر می دارد، برخی مفاسد ما امروز گمنام هستند. الان نزدیک به ۳۰۰ هزار نفر در کشور درآمدهای میلیاردی دارند و مالیات پرداخت نمی کنند و همین فساد اقتصادی است.

از سویی دیگر شاهدیم برخی از پست و سمت ها هستند که سرقفلی دارد و متعلق به جریان خاصی است. بی شک اینگونه مسایل مواردی هستند که می تواند در ایجاد فساد نقش اساسی داشته باشد.

کد خبر: ۲۲٬۰۴۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha