۱۴ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۷:۳۰
هرس دیوارهای اراضی کشاورزی تربت جام؛ گرانی مسکن حاشیه ساز شد
با حکم قانون در راستای مقابله با بناهای غیر مجاز؛

هرس دیوارهای اراضی کشاورزی تربت جام؛ گرانی مسکن حاشیه ساز شد

تربت‌جام- گرانی زمین در داخل شهرها موجب شده تا بسیاری از مردم به حاشیه‌های شهر کشانده شوند و به خیال اینکه صاحب زمین و یا ویلایی برای تفریح شوند با هر قیمتی و شرایطی حتی با امضاء پای یک‌تکه کاغذ سفید خود را صاحب قطعه زمینی می‌کنند به امید اینکه روزی آن‌ها نیز سرپناهی داشته باشند غافل از اینکه بسیاری از این زمین‌ها فقط کاربری زراعی داشته و ایجاد هرگونه بنا و یا دیوارکشی با حکم تخریب روبرو می‌شود.

بازار؛ گروه استان‌ها: درواقع رشد سکونت‌گاه‌های غیررسمی واکنشی از طرف گروه‌هایی است که توانمند نیستند وارد مسکن رسمی شوند و به همین دلیل به حاشیه شهرها می‌روند.

این عدم توانمندی عده‌ای از مردم به دلیل نبود تعادل میان زمین و مسکن با درآمد این خانوارها است؛ یعنی شرایطی که در جامعه تورم عمومی در همه هزینه‌ها وجود دارد، قیمت مسکن و هزینه سکونت خانوارها نیز با افزایش مواجه می‌شود. بنابراین خانوارها خواه‌ناخواه به مناطق حاشیه‌ای شهرها و مناطق غیررسمی پناه می‌برند ازاین‌رو افزایش قیمت مسکن با رشد حاشیه‌نشینی ارتباط مستقیمی دارد.

اما آن روی دیگر این سکه افرادی سودجو هستند که زمین‌های زراعی و بدون آب و آبادانی را باقیمت‌های نازل خریداری کرده و پس از قطعه‌بندی‌های غیرمجاز به مردم جویای زمین می‌فروشند و سود کلانی به جیب می‌زنند

گفتنی است در این راستا جهاد کشاورزی طبق وظایف ذاتی و قانونی موظف است تا دیوارکشی، بناها و تأسیسات غیرقانونی را با حضور نماینده‌های دستگاه‌های ذی‌ربط شهرستانی تخریب و از احداث هرگونه دیوار و یا بنا در این اراضی خودداری کند و این‌یکی از مشکلاتی است که همواره این سازمان را با بسیاری از مردم درگیر کرده است مانند آنچه که این روزها در تربت‌جام موجب اعتراضات و درگیری‌های فراوان بین مردم و جهاد کشاورزی شده است.

اراضی کشاورزی قادرآباد، باغ سنگان و اسماعیل‌آباد ازجمله مناطقی است که این روزها با همین موضوع درگیر است.

سودجویی افراد از اراضی کشاورزی
رئیس جهاد کشاورزی تربت‌جام در توضیح به تخریب باغ‌ها و ویلاهای بیرون شهر تربت‌جام  که این روزها با واکنش‌های بسیاری روبرو بوده است به ما می‌گوید: متأسفانه بسیاری از افراد سودجو با خریداری چندین هکتاری اراضی در حاشیه روستاها و یا راه‌های اصلی نسبت به فروش این اراضی کشاورزی به قطعات کوچک‌تر اقدام کردند.

اصغر خوش‌خو با اشاره به اینکه این اراضی به‌طورمعمول تنها اجازه فعالیت زراعی در آن‌ها داده می‌شود و کاربری آن‌ها برای ایجاد باغ و یا ویلا تعریف‌نشده است می‌افزاید: خریداران با غفلت از این موضوع نسبت به دیوارکشی و یا احداث بناهای سبک و کوچک می‌کنند که تمامی این اقدامات خلاف قوانین جاری است.

وی بابیان اینکه متأسفانه افراد سودجو با توسل به‌دروغ مبنی قطعه‌بندی این اراضی و اجازه ساخت و تغییر کاربری این اراضی را به افراد ناآگاه فروخته و بسیاری از شهروندان که احداث باغ ویلا را در سر می‌پروراند با خریداری این اراضی دچار مشکل می‌شوند، بیان می‌کند: برخی از خریداران به دلیل بی‌اطلاعی از قوانین مربوطه یا سهل‌انگاری درگرفتن استعلام‌های لازم از جهاد کشاورزی با مشکل مواجه شده‌اند.

خریداران در محضر تعهد داده‌اند تا تمامی قوانین را رعایت کنند و اگر خارج از موافقت‌نامه اقدام به ساخت‌وساز، افزایش مساحت، بنا و تغییر در کاربری داشته باشند، جهاد کشاورزی مجاز به اعمال قانون است

ادعای خسارت مالی
رئیس جهاد کشاورزی تربت‌جام می‌افزاید: صیانت از اراضی کشاورزی وظیفه ذاتی و قانونی اداره جهاد کشاورزی است و لذا قانون‌گذار با تصویب قانون حفظ کاربری اراضی کشاورزی، اداره جهاد کشاورزی را موظف کرده در محل‌هایی که افرادی اقدام به تغییر کاربری اراضی کشاورزی کرده‌اند، با حضور نیروی انتظامی و نماینده دادسرا نسبت به قلع‌وقمع بنا و برگرداندن زمین به حالت اولیه اقدام کند.

خوش‌خو هم‌چنین بابیان اینکه در همین راستا و به‌منظور انجام‌وظیفه محوله قانونی در طی روزهای گذشته بسیاری از افرادی که نسبت به دیوارکشی و یا احداث بنا در اراضی کشاورزی اقدام کرده بودند با حضور مأموران انتظامی نسبت به برچیدن دیوارهای احداثی اقدام شد، ادامه می‌دهد:  فنس کشی باید بدون مصالح باشد و طبق قانون دیوارکشی با مصالح به‌کلی ممنوع است.

وی در پاسخ به این سؤال که بسیاری از خریداران مدعی هستند که قلع‌وقمع دیوارها آن‌ها را دچار ضرر و زیان کرده است، می‌افزاید: خریداران در محضر تعهد داده‌اند تا تمامی قوانین را رعایت کنند و اگر خارج از موافقت‌نامه اقدام به ساخت‌وساز، افزایش مساحت، بنا و تغییر در کاربری داشته باشند، جهاد کشاورزی مجاز به اعمال قانون است.

وظیفه قانون‌گذار
رئیس جهاد کشاورزی تربت‌جام یادآور می‌شود: در این تخریب‌ها هیچ راه دسترسی اصلی زمین‌ها از بین نرفته است و فقط راه‌های فرعی غیرقانونی در قالب میلان بندی، تخریب‌شده است.

خوش‌خو اظهار می‌کند: نصب هرگونه تانکر طبق قانون ممنوع بوده و باید زمین دارای آب کشاورزی باشد و نصب تانکر باعث می‌شود کشاورز آب موردنیاز را از روستاها یا شهر خریداری کند که این هم خلاف قانون است.

وی یادآور می‌شود: قانون‌گذار با تصویب قانون حفظ کاربری اراضی کشاورزی و باغ‌ها، اداره جهاد کشاورزی را موظف کرده است در محل‌هایی که افرادی به تغییر کاربری اراضی کشاورزی در قالب ایجاد بنا، برداشتن یا افزایش شن و ماسه و احداث هرگونه بنا برخلاف مقررات قانونی، اقدام کنند، راسا با حضور نیروی انتظامی و نماینده دادسرا نسبت به قلع‌وقمع بنا و مستحدثات اقدام و حالت زمین را به حالت اولیه اعاده کند.

شکایات مردم رسیدگی می‌شود
اعتراضات صاحبان زمین‌هایی که حالا دیوار به‌اصطلاح باغ آن‌ها فروریخته و مدعی دریافت غرامت به دلیل خسارت‌های وارده هستند و می‌گویند که حقوق آن‌ها پایمال‌شده است موجب شده تا پای دادستان عمومی و انقلاب تربت‌جام را به این موضوع باز کند.

اگر فردی مدعی است  که به وی ظلمی شده و مدرکی دارد و مطمئن است جهاد برخلاف قانون عمل کرده است به دستگاه قضایی مراجعه و حقوق خود را مطالبه کند

حمید علیزاده در همین راستا در جلسه شورای حفظ بیت‌المال این شهرستان خواست تا جهاد کشاورزی نسبت به ارائه گزارشی مستند مبنی بر اینکه به وظیفه خود عمل کرده یا خیر اقدام کند.

وی در این راستا عنوان کرد: دادستانی حکمی به تخریب نداده و لذا اعلام‌شده جهاد کشاورزی با مسئولیت خودش به وظیفه قانونی واداری  خود عمل کند و مجری قانون جهاد کشاورزی شهرستان و امور اراضی استان بوده است وبه هیچ عنوان دادستانی یا هیچ‌یک از اعضای شورای تأمین وارد مصادیق موضوع نشده‌اند.

دادستان عمومی و انقلاب تربت‌جام یادآور شد: در همین راستا اگر به لحاظ محتوا و مصداق؛ فردی مدعی است  که به وی ظلمی شده و مدرکی دارد و مطمئن است جهاد برخلاف قانون عمل کرده است به دستگاه قضایی مراجعه و مطالبه کند و ما پیگیر خواهیم بود.

کد خبر: ۲۱٬۷۸۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha