۱۰ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۱
رقم‌های درشتی از بیت المال رفته است؛ مشکلات بازار ارز و خودرو پیچیده نیست
نماینده تویسرکان در گفتگو با بازار:

رقم‌های درشتی از بیت المال رفته است؛ مشکلات بازار ارز و خودرو پیچیده نیست

همدان- مفتح، نماینده مردم تویسرکان در مجلس با بیان اینکه نباید در مبارزه با مسئولانی که دستشان به مفاسد اقتصادی آلوده شده کوتاهی صورت گیرد، گفت: پاک‌دستی مسئولان از هرز روی بودجه‌ها جلوگیری می‌کند.

فاطمه زنگنه؛ بازار: با افزایش روزافزون فساد اقتصادی در سازمان‌ها، شرکت‌ها و مؤسسات و مواردی ازاین‌دست لزوم بررسی عوامل مربوط به این موضوع و راه‌حل‌ها و شیوه‌های مبارزه با آن ضروری به نظر می‌رسد.

ناگفته پیداست که پیشرفت و توسعه اقتصاد هر جامعه‌ای درگرو داشتن اقتصادی عاری از فساد است و بر همین اساس باید مبارزه با مفاسد اقتصادی برنامه‌ریزی شود.

در همین خصوص خبرنگار بازار در گفتگویی با مفتح نماینده مردم تویسرکان در مجلس شورای اسلامی به بررسی جوانب این موضوع پرداخت.

پاک دستی یکی از مهمترین شاخصه‌های کارگزاران اسلامی باشد
نماینده مردم تویسرکان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مبارزه با مفاسد اقتصادی در بعد نظارتی به طور قطع اولویت اصلی مجالس یازدهم با ترکیبی از نیروی‌های انقلابی و با تجربه و تازه نفس است، گفت: با این وجود مشکلات اقتصادی همچون بازار متشنج ارز و خودرو پیچیده نیست و دستگاه‌های زیرمجموعه دولت همچون تعزیرات باید بگویند اقداماتشان در مقابله با این گونه مفاسد کجا است و چرا در این گرانی‌ها به داد مردم نمی رسند؟

محمدمهدی مفتح با بیان اینکه پاک دستی باید یکی از مهمترین شاخصه‌های کارگزاران اسلامی باشد، گفت: در نهج البلاغه مواردی از برخورد بسیار شدید امام علی (ع) با برخی از کارگزارانی که کوچک‌ترین لغزشی داشتند ذکر شده است.

وی با تاکید بر اینکه روایات بسیاری از برخورد تند و قاطعانه با کوچک‌ترین سوءاستفاده از بیت المال در ادبیات دینی و حکومت اسلامی مطرح شده و همه تأکید بر آن دارد که حکومت دینی باید منزه از دست درازی‌ها به بیت المال بوده و بدرخشد، گفت: حکومت دینی باید از نظر پاک دستی و نبودن فساد اقتصادی در دنیا زبانزد باشد.

پاک‌دستی مسئولان از هرز روی بودجه‌ها جلوگیری می‌کند
نماینده مردم تویسرکان در مجلس افزود: مباحث اعتقادی در مسائل اقتصادی و اینکه در جامعه اسلامی نباید بین مسئولانش شاهد مفسده اقتصادی بود بسیار است، اما باید به این موضوع توجه داشت که از سویی دیگر این پاک دستی ها زمینه ساز اقتصادی مناسب‌تر و پویاتر می‌شود و در این اقتصاد است که هرز روی بودجه‌ها کمتر روی می‌دهد.

مفتح عنوان کرد: بنابراین مردم به حق از مسئولان انتظار دارند که پاک دستی را سرلوحه برنامه‌های خود قرار دهند و با کسانی که پایشان در مسائل اقتصادی می لغزد به شدت برخورد شود.

برخورد قاطع با مفاسد اقتصادی، در شرایط ناهمگون اقتصاد کشور کمک به مردم است

وی با بیان اینکه به طورقطع برخورد قاطع با مفسدان اقتصادی منافع بسیاری به دنبال خود دارد، عنوان کرد: امروز و در شرایط کنونی که تحریم‌های ظالمانه امریکا از یک طرف و مشکلات ناشی از کرونا ویروس از طرفی دیگر بر اقتصاد کشورمان سایه افکنده، عامه مردم به ویژه دهک‌های پایین حتی در گذران زندگی روزمره خود با مشکلات بسیار دست و پنجه نرم می‌کنند و متضرر شده اند.

ضرورت برگرداندن اموالی که مفسدان از خزانه کشور چپاول کرده‌اند
نماینده مردم تویسرکان در مجلس شورای اسلامی همچنین ادامه داد: در این چنین شرایطی مبارزه با مفاسد اقتصادی و گرفتن و برگرداندن اموالی که به ناحق این مفسدان از خزانه کشور چپاول کرده اند تا حدودی می‌تواند مشکلات اقتصادی را حل کند، چرا که برخی کارشناسان و صاحب نظران معتقدند پول‌های هنگفت و رقم‌های درشتی توسط مفسدان اقتصادی از بیت المال رفته است.

مجلس یازدهم با ترکیبی از نیروی‌های انقلابی با تجربه و تازه نفس مبارزه با مفسدان اقتصادی را اولویت قرار دهد

مفتح با اشاره به اینکه مبارزه با مفسدان اقتصادی باید اولویت مسئولان باشد، اظهار کرد: مجلس یازدهم با ترکیبی از نیروهای انقلابی با تجربه و تازه نفس و متدین در این حوزه می‌تواند اثر گذار باشد، گرچه به نظر خلاء های قانونی برای مبارزه با فساد اقتصادی وجود دارد، اما اگر باشد این مجلس توانایی وضع قوانینی موثر را دارد.

وی به نقش اجرایی دولت و دستگاه‌های اجرایی در اجرای قوانین مبارزه با فساد اقتصادی تأکید کرد و گفت: در این بین نمایندگان در بعد نظارتی می‌توانند با سرلوحه قرار دادن مبارزه با فسادهای اقتصادی در اولویت کاری خود، فعالانه وارد میدان شوند.

دولت در مبارزه با مسئولانی که دستشان به مفاسد اقتصادی آلوده شده کوتاهی نکند
نماینده مردم تویسرکان در مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: بر همین اساس باید گفت که هم دولت باید به وظایف اجرایی در حوزه عمل به قوانین مبارزه با فساد به خوبی عمل کند و هم مجلسی‌ها نقش نظارتی خود را پررنگ‌تر کنند.

مفتح گفت: باید در برخورد با مفسدان اقتصادی و بعضاً برخی مسئولانی که با رانت دستشان به مفسده اقتصادی آلوده شده قاطعانه مبارزه کرده و کوتاهی نشود.

وی در ادامه به مصادیقی از بروز فساد در اقتصاد کشورمان پرداخت و عنوان کرد: امروز در روزگار سخت کرونایی، آن دسته از کسانی که در احتکار، کم فروشی و انبار مواد اولیه برای تأمین تجهیزات حفاظت فردی از جمله ماسک و دستکش مفسده ایجاد کرده اند بر اقتصاد مردم اثرگذارند و آیا نباید با چنین افرادی برخوردی تند انجام شود؟

آشفته بازار قیمت خودرو و ارز ناشی از نفوذ دست‌های آلوده به حوزه اقتصاد
نماینده مردم تویسرکان در مجلس شورای اسلامی به آشفته بازار وضعیت قیمت خودرو نیز اشاره کرد و افزود: شرایط کنونی در این حوزه بسیار غیرقابل تحمل است و علت آن چیزی نیست مگر اینکه دست‌های آلوده‌ای در این جریان به سوء استفاده‌های کلان دست زده اند وگرنه نباید به یک باره قیمت خودرو بدین شکل افزایش یابد.

دستگاه‌های اجرایی بگویند پولی که از مرغداران برای تهیه نهاده‌های دامی گرفته اند کجا رفته است؟

مفتح همچنین عنوان کرد: گزارش دیوان محاسابات درخصوص مسئله ارز قابل تأمل است، چرا که در آن گزارش آمده ارزی که از دولت خارج شده بازنگشته است!

وی به مسئله فساد اقتصادی در حوزه‌های مختلف حتی در تأمین نهاده‌های دامی و مرغی هم اشاره و اظهار کرد: مرغداران بسیاری حتی در تویسرکان می‌گویند که بیش از یک سال است که هزینه خرید نهاده‌های مرغداری خود را پرداخت کرده اند و از آن زمان تاکنون سه مرتبه از بازار آزاد نهاده خریداری کرده، مرغ ریخته و برداشت داشته اند، اما هنوز آن نهاده‌ای که به ازای آن مبالغی به دستگاه‌های دولتی برای تهیه نهاده به قیمت مصوب داده اند به دستشان نرسیده است.

مشکلات بازار متشنج ارز و خودرو پیچیده نیست، دولت باید آن را حل کند
نماینده مردم تویسرکان در مجلس تأکید کرد: مشکلات اقتصادی مطرح شده بخشی از مواردی است که روی می‌دهد و برخورد با آن کار سخت و پیچیده‌ای نیست و دولت به عنوان قوه مجریه مؤظف است مسائل مرتبط از بازار متشنج خودرو و ارز گرفته تا مشکلات اقتصادی حوزه کشاورزان و باغداران را حل کند.

مفتح با بیان اینکه بارها گفته ام که ما در حوزه وضع قوانین مشکلی نداریم، ادامه داد: از سویی دیگر دستگاه‌های نظارتی قابل توجهی برای برخورد با مفسدان اقتصادی هچون تعزیرات و سازمان حمایت از مصرف کننده وجود دارد که با آن همه امکانات، تجهیزات، ساختمان‌های عریض و طویل و نیروهای سازمانی و کارمندان خود می‌توانند بیت المالی را که توسط مفسدان اقتصادی خورده شده بازگردانند.

اقدامات تعزیرات و دیگر دستگاه‌های مبارزه با فساد کجاست؟ چرا در این گرانی‌ها به داد مردم نمی رسند؟

وی با گلایه مندی از روند کاری چنین دستگاه‌هایی که وظیفه برخورد با مفسدان اقتصادی را دارند، تأکید کرد: پس اقدامات این دستگاه‌ها کجاست و کجا باید این‌ها بیایند و به فریاد مردم برسند؟ و آیا نمی‌بینند که گرانی چه بر سر مردم آورده و زندگی روزمره آنان را به شدت تحت تأثیر قرار داده است؟!

اجرای صحیح قوانین به ویژه در حوزه مبارزه با مفاسد اقتصادی
نماینده مردم تویسرکان در مجلس در شورای اسلامی همچنین عنوان کرد: جای تعجب است که هنوز با وجود گزارش دیوان محاسابات کشور درخصوص ارزی که خارج شده و برنگشته اقدامی که باید از سوی دستگاه‌های متولی انجام نشده است.

مفتح در ادامه ابراز امیدواری کرد: مجلس یازدهم باید نظارت بر اجرای صحیح قوانین به ویژه در حوزه مبارزه با مفاسد اقتصادی در بعد نظارتی را بیش از پیش در اولویت و دستور کاری خود قرار دهد و این گونه به کمک مردم بیاید.

بر اساس یک نظریه اقتصادی، فساد رشد اقتصادی را کند می‌کند زیرا انگیزه سرمایه گذاری را برای سرمایه گذاران داخلی و خارجی کاهش می‌دهد و بر همین اساس پایه‌های اقتصاد سست می‌شود و لذا مبارزه با مفاسد اقتصادی باید در اولویت برنامه‌ها قرار گیرد.

کد خبر: ۲۱٬۵۶۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha