۸ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۹:۱۱
کرونا بخش گردشگری قم را فلج کرد/ مشکل چک‌های برگشتی در واحدهای تولیدی
در شورای گفت‌وگوی دولت با بخش خصوصی قم مطرح شد؛

کرونا بخش گردشگری قم را فلج کرد/ مشکل چک‌های برگشتی در واحدهای تولیدی

قم - استاندار قم با اشاره به اینکه ۶۰ درصد از درآمدهای اقتصادی استان قم به بخش خدمات و گردشگری ارتباط مستقیمی دارد، گفت: بحران کرونا بخش خدمات و گردشگری زیاریتی قم را فلج کرد.

بازار؛ گروه استان‌ها: بحران کرونا به بیشتر مشاغل استان قم به ویژه خدمات، گردشگری و بخش زیارت آسیب جدی وارد کرد آن هم در زمانی که زیارت و گردشگری استان در اوج قرار داشت و منتظر میزبانی از گردشگران داخلی و خارجی بود.

هرچند قم با توجه به قرار گرفتن در شاهراه مواصلاتی کشور و اتصال با ۱۷ استان مهم به لحاظ صنعتی هم حرفی برای گفتن دارد اما ۶۰ درصد درآمد شهر مقدس قم به زیارت و خدمات گردشگری ارتباط دارد.

سی و سومین جلسه شورای گفت وگوی دولت با بخش خصوصی استان قم عصر پنج‌شنبه با حضور نمایندگانی از واحدهای مهم تولیدی، خدماتی، اتاق بازرگانی و هم‌چنین نمایندگانی از گمرگ و شهرک‌های صنعتی در سالن کرامت استانداری قم برگزار شد.

در این جلسه تولیدکنندگان استان از چالش‌های همچون چک‌های برگشتی به دلیل کاهش شدید نقدینگی، خسارت‌ها و آسیب‌های شدیدی که به بخش هتل‌داری استان وارد شده و هم‌چنین لزوم یکسان سازی ارز و پیشگیری از نظارت‌های چندین لایه در قم گلایه مند بودند.

همچنین در این جلسه اعضا تأکید داشتند که باید نماینده‌ای از بانک مرکزی در استان قم مستقر باشد و نرخ ارز هم باید یکسان سازی شود.

۶۰ درصد از درآمد اقتصادی قم از بخش خدمات و زیارت تأمین می‌شود

در ابتدای این جلسه استاندار قم به تأثیر کرونا بر گردشگری و بخش خدمات استان قم اشاره کرد و گفت: ۶۰ درصد از درآمد اقتصادی قم از بخش خدمات و زیارت تأمین می‌شود که با توجه به بحران کرونا به این بخش آسیب‌های جدی وارد شد.

بهرام سرمست افزود: اما این بحران زمانی رخ داد که استان قم منتظر ورود گردشگران و زائرانی از کشور و کشورهای خارجی بود و در اوج زمان فعالیت‌های بخش خدماتی و گردشگری کرونا این بخش را فلج کرد.

وی عنوان کرد: نخستین شیوع ویروس کرونا در قم در ماه اسفندماه بود در حالی که ماه‌های اسفند و فروردین زمان اوج حضور گردشگر در قم است و بخش هتلداری قم آسیب جدی دید.

استاندار قم اظهار کرد: هنوز به مرحله پسا کرونا نرسیده‌ایم و همچنان در دوران کرونا و با این بحران مواجه هستیم اما باید تلاش کنیم که با همدلی و همگرایی از این بحران عبور کنیم.

وی با اشاره به تحلیل‌ها و پیش بینی‌هایی که درباره قم صورت گرفته، بیان کرد: با شیوع ابتدایی کرونا در قم تحلیل‌هایی شد مبنی بر اینکه فاجعه انسانی در قم رخ خواهد داد اما دیری نگذشت که با مدیریت صحیح و همراهی مردم و مسئولان و کادر درمانی و گروه‌های جهادی در هفته اولی که این ویروس کشف شد دو هزار تخت بیمارستانی سیار تقاضا کردیم.

سرمست در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به رتبه بندی‌های صورت گرفته برای شورای گفت وگوی دولت با بخش خصوصی استان، گفت: رتبه بندی‌ها مهم و ملاک نیست باید جایگاه خود را ارتقا دهیم و مهم نتیجه و دستاوردهای این جلسات است.

وی افزود: اینکه قم در گروه سوم و در رتبه ۲۰ کشور قرار دارد مهم نیست مهم خروجی و دستاوردهایی است که به رونق تولید و رفع موانع آن ختم خواهدشد.

باید گزارش شورا مطلوب‌تر منعکس شود

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری قم نیز در این جلسه با اشاره به رتبه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی قم در سطح کشور، گفت: شورای گفت‌وگوی استان از نظر محتوا، پیگیری‌ها و بازخورد باید بالاتر از این رتبه باشد؛ در پیگیری مسائل در استان کمی کاهلی داشتیم و نتوانستیم خوب منعکس کنیم و نتیجه آن تضییع حق فعالان اقتصادی استان است.

مهرداد غضنفری افزود: باید گزارش‌های شورا با روند بهتری تدوین و منعکس شود تا رتبه استان بهبود یابد و نباید در ارائه آن به مرکز تأخیری صورت گیرد.

خسارت کرونا به بخش گردشگری قم جبران شود

در ادامه این جلسه مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قم از میزان خسارت‌ها و آسیب‌هایی که کرونا به بخش خدمات و گردشگری استان قم وارد کرده گزارشی ارائه کرده و خواستار ارائه تسهیلات به این بخش برای جبران این آسیب‌ها شد.

گفتنی است، در این جلسه اعضای شورای گفت وگوی دولت با بخش خصوصی استان قم و هرکدام از تولیدکنندگان مهم استان، موضوعاتی از جمله چک‌های برگشتی، مالیات، خسارت هتل‌ها و مهمان‌پذیرها در بحران کرونا مطرح و برای رونق اقتصادی پیشنهادهایی از جمله تفویض ارزش‌گذاری کالا به استان، اعتبار یک‌ساله به بخشنامه‌های کشوری، بحث شد.

هم چنین مشکلات حذف ارز نیمایی و یکسان‌سازی نرخ ارز، واردات بدون انتقال ارز و واردات در مقابل صادرات، حذف نظارت چندلایه در استان بر فعالان اقتصادی و لزوم استقرار نماینده بانک مرکزی در استان، مطرح شد.

عدم تفویض اختیار کمیته ارزش‌گذاری کالا، فاصله ارز نیمایی و کالایی، عدم ثبات نرخ ارز، بخشنامه‌های مکرر و متناقض، رفع تعهد ارزی واردات، طولانی بودن ثبت آمار توسط بانک مرکزی و اجرای قانون چک‌های برگشتی چالش‌هایی بود که تولیدکنندگان و صادرکنندگان استان از آن به تنگ آمده بودند و خواستار حمایت دولت برای تحقق جهش تولید شدند.

۶۴۰ میلیارد تومان اعتبار به بنگاه‌های خسارت دیده از کرونا اختصاص یافت

مدیرکل اداره تعاون، کار و امور اجتماعی استان قم نیز در این جلسه با اشاره به اختصاص شش هزار و ۴۲۰ میلیارد ریال برای بنگاه‌های زیان دیده از بحران کرونا در قم، گفت: شیوه نامه پرداخت این نوع تسهیلات به بنگاه‌های متضرر از بحران کرونا است و واحدها تا پایان خردادماه فرصت دارند در سامانه کارا ثبت نام و از این تسهیلات استفاده کنند.

مصطفی کاویانی افزود: مبلغ در نظر گرفته برای استان به تفکیک دستگاه‌های اجرایی، بانک‌ها ابلاغ شده و این مبلغ بابت چک‌های برگشتی و همه معوقات و بدهی‌هایی است که از این بحران دیده‌اند؛ در این شیوه نامه پرداخت تسهیلات مورد تأکید قرار گرفته و می‌توان از این مبلغ برای چک‌های برگشتی و بدهی‌ها استفاده کرد.

وی با بیان اینکه نرخ سود این تسهیلات ۱۲ درصد است که اقساط آن از اول مهرماه آغاز می‌شود و مدت بازپرداخت آن نیز ۲۴ ماه است، گفت: در زمینه کارگاه‌هایی که تعطیل شده‌اند به شرط تثبیت به ازای هر فرد ۱۶۰ میلیون ریال و برای کارگاه‌هایی که در بحران کرونا فعالیت داشتند ۱۲۰ میلیون ریال اختصاص یافته است.

مدیرکل اداره تعاون، کار و امور اجتماعی قم تصریح کرد: ملاک عمل میانگین لیست بیمه آبان، آذر و دی‌ماه سال گذشته است و نظارت بر عهده اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی است و بانک باید ظرف یک هفته این تسهیلات را پرداخت کند.

کد خبر: ۲۱٬۵۲۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha