۸ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۶
مبارزه با فساد و شفافیت مالی آزمون مجلس یازدهم
یادداشت؛

مبارزه با فساد و شفافیت مالی آزمون مجلس یازدهم

لرستان- نقش مجلس یازدهم در مبارزه با فساد و به سرانجام رسیدن سامانه شفافیت مالی که طی سالیان متمادی در دولت‌ها مسکوت مانده موضوع یادداشت رضا کوشکی کارشناس مسائل اقتصادی است.

رضا کوشکی؛ بازار: امروزه کلیدواژه تمام منتقدان وضع موجود کشور بحث فساد است ولی آن چیزی که در این فضا آن‌چنان موردبحث قرار نمی‌گیرد راهکارهای عملیاتی برای مقابله با آن است.

فساد با تبعیض و انحصار و رانت رابطه مستقیم و در همان سطح با پاسخگویی رابطه معکوس دارد. نکته‌ای که باید به آن توجه کرد این است که در مواجهه با فساد با یک کلیت یکدست و یکپارچه روبه‌رو نیستیم تا به‌وسیله راه‌حلی ساده و تک‌بعدی کنترل مقدور و مشکل حل شود بلکه مستلزم استفاده از یک نگاه کلی‌نگرانه و چندجانبه هستیم.

 در استراتژی چندبعدی مبارزه با فساد ابتدا باید زمینه‌ها و موضوعات مرتبط با فساد را شناسایی و مشخص کرده و سپس شاخص‌های اندازه‌گیری آن را تعیین کرد. به عبارتی باید بدانیم وقتی می‌گوییم فساد دقیقاً از چه چیزی قرار است صحبت کنیم.

باید توجه داشته باشیم که شناخت پدیده فساد از بُعد نظری فقط مقدمه مبارزه با آن است، قدم بعدی این است که بدانیم ازلحاظ عملی برای مبارزه و مقابله با این پدیده شوم چه برنامه‌هایی داریم و قرار است چه کنیم.

واقع مطلب آن است که بررسی پدیده فساد در بُعد نظری متوقف مانده و آنچه امروزه به آن نیازمندیم ارائه راهکار عملی و نزدیک به واقعیات، با در نظر گرفتن ظرفیت‌ها است.

چند مورد از پیشنهادها نگارنده برای مواجهه با فساد در ادامه می‌آید:

الف؛ مبارزه با فساد منحصر به هیچ بخشی از سیستم نیست و این مبارزه یک مشارکت همه‌جانبه نیاز دارد و لازم است دولت، مجلس، قوه قضاییه، تشکل‌های دانشجویی و حتی سازمان‌های مردم‌نهاد برای این مبارزه مقدس بسیج شوند.

ب؛ شفافیت و تلاش برای روشن شدن تاریکخانه‌ها بخش مهمی از مبارزه با فساد است و این روزها که مقارن است با شروع به کار مجلس یازدهم باید از نمایندگان استان مطالبه به سرانجام رسیدن سامانه شفافیت مالی که سالیان متمادی در دولت‌ها مسکوت مانده قوت بگیرد.

ج؛ بخشی از این فساد به علت نبودن بستری است که پاسخگویی مسئول به مردم را تسهیل کند.

در شرایط فعلی یک فضای مونولوگ و یک‌طرفه ناقصی در این فضا حاکم است که مسئول یا با جامعه هیچ ارتباطی ندارد و یا اساساً کیفیت این ارتباط بسیار پایین است و خود باعث پرورش تبعیض و انحصار می‌شود.نمایندگان جدید مجلس باید این بستر را مهیا کرده و پیش‌قدم باشند.

د؛ گروه‌های مطالبه‌گر و تشکل‌های دانشجویی باید به انسجام و یک‌دستی برسند، کار جزیره‌ای و تک‌روی‌ها علاوه بر پایین آوردن بازده و درصد موفقیت، سردرگمی و تضییع انرژی و توان را به ارمغان می‌آورد. بنابراین نیاز است که به تشکیل هسته‌های مرکزی مطالبه‌گری، کارگروه‌های تخصصی و تقسیم‌کار اقدام کنند.

کد خبر: ۲۱٬۴۶۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha