۸ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۹
۲۳۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی قزوین زیر کشت دیم رفت
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی:

۲۳۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی قزوین زیر کشت دیم رفت

قزوین- معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی قزوین با اشاره به افزایش علاقمندی کشاورزان به کشت دیم گفت: امسال ۲۳۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان زیر کشت دیم رفته است.

به گزارش خبرنگار بازار، مجید اسماعیلی صبح پنجشنبه در جمع خبرنگاران رسانه‌های گروهی قزوین بیان کرد: کم آبی دشت قزوین و مشکلاتی که بحران آب در طی سالیان گذشته برای کشاورزی ایجاد کرده است مسئله تامین آب را به یک چالش در این حوزه تبدیل کرده  که استفاده از الگوهای نوین و روش‌های آبیاری  پیشرفته گامی مهم در این زمینه بوده است.

وی بیان کرد: از سوی دیگر طی سالیان گذشته تلاش شده است تا برای تطبیق با کم آبی در استان قزوین با اصلاح الگوی کشت بتوانیم بخشی از تولیدات پرآب را به محصولات استراتژیک تغییر دهیم تا شاهد کمترین میزان هدر رفت آب در استان باشیم.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی قزوین گفت: از سوی دیگر به دلیل  شرایط آب و هوایی استان قزوین این موقعیت برای بخشی از اراضی استان مهیاست که با کشت دیم تولیدات خود را در حوزه کشاورزی داشته باشند بر همین اساس با یک برنامه ریزی مناسب تلاش شده است تا الگوی کشت دیم در استان قزوین تهیه و اجرایی شود.

اسماعیلی عنوان کرد: این الگوی کشت با هدف نظارت و مدیریت کشت دیم در ۲۳۰  هزار هکتار از اراضی کشاورزی قزوین در حال اجراست و قطعا می‌تواند راهی برای مقابله با کم آبی و مشکلات تامین آب در حوزه کشاورزی در این اراضی باشد.

وی بیان کرد: امسال نیز بیش از ۱۱۳ هزار و ۵۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی قزوین زیر کشت دیم گندم و جو قرار دارد که نسبت به سال گذشته بیش از ۸ هزار و ۵۰۰ هکتار رشد داشته است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی قزوین افزود: علاوه بر گندم و جو  در استان ۱۵ هزار هکتار از اراضی کشاورزی نیز به صورت دیم زیر کشت حبوبات رفته است.

اسماعیلی عنوان کرد: مدیریت منابع آبی از یک سو و سازگاری با کم آبی موجود از سوی دیگر باید به صورت جدی مد نظر قرار گیرد چرا که جهش تولید بدون توجه به این دو عامل مهم در استان محقق نمی‌شود.

وی گفت: نمونه‌های موفقی از سازگاری با کم آبی در اراضی کشاورزی طی سالیان گذشته در استان اجرایی شده است که تولید محصولات با کیفیت و کم آب بر را به همراه داشته است که این مسئله نشان دهنده توان و ظرفیت کشاورزان قزوینی در این حوزه است که با مدیریت درست می‌توانیم شاهد اتفاقات خوبی در این حوزه در استان باشیم.

کد خبر: ۲۱٬۴۳۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha