۱۰ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۸:۵۰
چطور پول برق کمتری پرداخت کنیم؟/ متوسط قبض ۸۵ درصد مشترکان زیر ۱۵ هزار تومان
تنها ۱۵ درصد مشترکان پر مصرف‌اند؛

چطور پول برق کمتری پرداخت کنیم؟/ متوسط قبض ۸۵ درصد مشترکان زیر ۱۵ هزار تومان

رجبی مشهدی، سخنگوی صنعت برق با بیان اینکه تنها ۱۵ درصد مشترکان بیش از الگوی تعیین، برق مصرف می‌کنند، گفت: متوسط پرداخت تقریبا ۸۵ درصد مشترکان حدود ۱۵ هزار تومان است. اما همین را هم می‌توانند با راه‌کارهایی همچون قرار دادن دمای کولر گازی روی ۲۴ درجه، مدیریت کرده و پول برق کمتری پرداخت کنند.

بازار؛ گروه انرژی: فصل گرما که از راه می‌رسد، قبض‌های نجومی هم حسابی خبرساز می‌شود. از طرفی بر اساس اعلام سازمان هواشناسی تابستان گرمی در راه است و پیش بینی می‌شود که متوسط دمای امسال حدود یک درجه نسبت به پارسال بیشتر شود. هرچند که به گفته سخنگوی صنعت برق چیزی حدود ۸۵ درصد مشترکان مصرف برقشان متناسب و حتی کمتر از الگوی مصرف است، اما دانستن راه‌کارهای ساده برای کاهش هزینه برق در این روزهای گرم سال خالی از لطف نیست.

آنگونه که مصطفی رجبی مشهدی به بازار می‌گوید: با مدیریت مصرف و تغییر زمان استفاده از وسایل پر مصرف تا حد زیادی می‌توانید هزینه‌های خود را مدیریت کنید. مصطفی رجبی مشهدی با بیان اینکه مشترکانی که میزان مصرف آن کمتر از الگوی مصرف باشد، دو برابر پاداش می‌گیرند، به بازار می‌گوید: چنانچه مشترکان برق میزان مصرف خود را ۲۰ درصد کاهش دهند، هزینه‌های برق آنها حدود ۴۰ درصد کاهش پیدا می‌کند.

متوسط هزینه پرداختی خانوارها برای برق در سال گذشته حدود ۱۲ هزار و ۵۰۰ تومان بود که بعد از افزایش تعرفه های برق از ابتدای اردیبهشت  به ۱۴ تا ۱۵ هزار تومان افزایش پیدا خواهد کرد

پرمصرف‌هایی که تنها یارانه انرژی دریافت نمی‌کنند
هر کیلووات ساعت برق در بریتانیا ۱۴.۱۶  سنت قیمت دارد. فرانسوی‌ها و هلندی‌ها هردو برای هر کیلووات ساعت برق ٨ سنت پول می‌پردازند در ترکیه مردم برای هر کیلووات ساعت برق را به قیمت  ٧ سنت  می خرند. آمریکایی‌ها برای یک کیلووات ساعت برق ۹.۴۳  سنت  و مردم بلژیک برای هر کیلووات ساعت برق ١١,١٧ سنت پول می‌دهند. این در حالی است که میزان پول برق پرداختی در ایران در بدترین حالت و برای مشترکان پر مصرف به حدود ۲۸۰ تومان می رسد. رجبی مشهدی که معتقد است قوانین سخت گیرانه‌تری را در مقابل مشترکان پر مصرف در کشور باید اجرایی کنیم، می‌گوید: قیمت تمام شده هر کیلووات ساعت برق با احتساب هزینه های انرژی(گاز و گازوئیل) در نیروگاه ها بین ۲۵۰ تا ۳۰۰ تومان است. مقایسه این اعداد به خوبی نشان می‌دهد که در کشور ما اگر خیلی هم پر مصرف باشی، تنها یارانه انرژی دریافت نمی کنید و خبری از پرداخت هزینه بیشتر از قیمت تمام شده نیست.

میزان پول برق پرداختی در ایران در بدترین حالت و برای مشترکان پر مصرف به حدود ۲۸۰ تومان در هر کیلووات ساعت می رسد. در حالیکه قیمت تمام شده هر کیلووات ساعت برق با احتساب هزینه های انرژی (گاز و گازوئیل) در نیروگاه ها بین ۲۵۰ تا ۳۰۰ تومان است

هر خانواده ایرانی به طور متوسط چقدر پول برق پرداخت می‌کنند
میزان مصرف برق دیروز در ساعت پیک از مرز ۵۰ هزار مگاوات هم گذشت که نسبت به مدت مشابه پارسال حدود ۶ درصد افزایش را نشان می‌دهد. البته سخنگوی صنعت برق دلیل این رشد مصرف را افزایش دما می‌داند و می‌گوید که حدود ۸۵ درصد مشترکان کمتر از الگوی تعیین شده، برق مصرف می‌کنند.

به گفته او، از حدود ۲۴ میلیون مشترکی که در سال ۹۸ کمتر از الگوی تعیین شده، برق استفاده می‌کنند، حدود ۸ میلیون مشترک علاوه بر اینکه زیر الگو بوده‌اند، نسبت به سال ۹۷  برق کمتری مصرف کرده‌اند. چیزی حدود ۱۰۶ میلیارد تومان به این مشترکان پاداش پرداخت شد.

رجبی مشهدی با اشاره به افزایش تعرفه برق از ابتدای اردیبهشت امسال، گفت: مشترکانی که کمتر از الگوی مصرف، برق استفاده می کنند هزینه برق پرداختشان حدود ۷ درصد و هزینه برق مشترکان پر مصرف حدود ۲۳ درصد افزایش پیدا کرده است.

۸۵ درصد مشترکان یعنی چیزی حدود ۲۴ میلیون مشترک مطابق الگوی تعیین شده برق مصرف می کنند. از این تعداد حدود ۷ میلیون مشترک در سال ۹۸ نسبت به سال ۹۷ برق کمتری مصرف کرده و ۱۰۶ میلیارد تومان پاداش خوش مصرفی به این افراد پرداخت شده است

چطور پول برق کمتری پرداخت کنیم
سخنگوی صنعت برق همچنین در رابطه با راه کارهای ساده برای کاهش مصرف و هزینه برق گفت: به ازای هر درجه افزایش دمای کولرهای گازی، میزان مصرف حدود ۳ درصد کاهش می‌یابد. به عنوان مثال اگر تنظیم دمای کولر را از ۱۸ درجه به ۲۴ درجه افزایش دهیم، میزان مصرف آن دست کم حدود ۱۸ درصد کمتر می‌شود.

به گفته سخنگوی صنعت برق، چنانچه دمای کولر گازی به جای ۲۴ درجه روی ۱۸ درجه تنظیم شود، در استانی همچون بوشهر حدود ۲۵۰ مگاوات از مصرف برق در زمان پیک کاسته می‌شود.

او با تاکید بر اینکه مشترکان استفاده از وسایل پر مصرف را به ساعت‌های غیر پیک موکول کنند، ادامه داد: اگر هر فرد بوشهری در زمان پیک یعنی ساعت ۱۳ تا ۱۷ در هر جایی که حضور دارد(خانه یا محل کار) یک لامپ ۴۰ واتی را خاموش کند، حدود ۱۶ مگاوات از مصرف برق در این ساعت‌ها کمتر می‌شود.

استفاده از پنجره‌های دو جدار از دیگر راه کارهای کاهش مصرف برق است. بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که در ساختمان‌هایی که از نوع پنجره استفاده شده میزان مصرف حدود ۱۵ درصد کاهش پیدا می‌کند. همچنین استفاده از دور کند کولرهای آبی و استفاده از وسایل برقی با گرید A می‌تواند تا حد زیادی میزان مصرف برق خانوارها را کاهش می‌دهد.

کد خبر: ۲۱٬۳۹۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha