۸ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۴
محصولات کشاورزی کیهانی در مسیر برگشت به زمین| پرورش بذرهایی سازگار با تغییرات آب و هوایی در فضا
ارسال بذرهای آرابیدوپسیس و سورگوم به فضا توسط فائو

محصولات کشاورزی کیهانی در مسیر برگشت به زمین| پرورش بذرهایی سازگار با تغییرات آب و هوایی در فضا

مدیران سازمان فائو که چهارماه قبل بذر گیاهانی را به فضا فرستاده اند میگویند امیدواریم تشعشعات کیهانی و شرایط سخت فضا بتواند گونه هایی مقاوم در برابر تغییرات اقلیمی برای تامین امنیت غذایی ارائه بدهد.

بازار؛ گروه کشاورزی: در حالی که با توجه به شرایط حاکم بر جهان، تغییر اقلیم و بحران های فعلی بحث تامین امنیت غذایی کشورها مهمترین مساله مطرح در این میان است. به خصوص اینکه با افزایش جمعیت جهان تامین کافی مواد غذایی در سطح جهانی اهمیتی بیش از گذشته می یابد. در این راستا سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) و آژانس بین المللی انرژی اتمی (IAEA)چهار ماه پیش بذرهایی را به فضا فرستادند و حال بعد از چهارماه در انتظار بازگشت این بذرها به زمین هستند. بر اساس این گزارش که سازمان فائو اخیرا منتشر کرده است، هدف از این آزمایش، توسعه محصولات جدیدی است که می توانند با تغییرات آب و هوایی سازگار شوند و به تقویت امنیت غذایی جهانی کمک کنند.

در واقع با توجه به اینکه برآورد شده جمعیت جهان تا سال ۲۰۵۰ به ۱۰ میلیارد نفر برسد، نیاز آشکاری به راه حل های نوآورانه از طریق علم و فناوری با هدف تولید مواد غذایی بیشتر و همچنین محصولاتی که انعطاف پذیرتر هستند و روش های کشاورزی پایدارتر وجود دارد و در این راستا دانه های آزمایشگاه های آژانس بین المللی انرژی اتمی و فائو که مربوط به گونه های آرابیدوپسیس و سورگوم است در نوامبر ۲۰۲۲ با یک شاتل باری بدون سرنشین از مرکز پرواز والوپس ناسا به فضا سفر کردند. در واقع بذرهایی که به فضا ارسال شده اند متعلق به دو گونه گیاهی یعنی آرابیدوپسیس، نوعی شاهی که به طور گسترده توسط گیاه شناسان و ژنتیک گیاهان مورد مطالعه قرار گرفته است و سورگوم که از خانواده ارزن ها است و دانه ای مقاوم به خشکی و گرما است که در بسیاری از کشورهای در حال توسعه برای غذا کشت می شود.

سازمان فائو و آژانس بین المللی انرژی اتمی بذرهایی را به فضا ارسال کرده و سعی دارند بدانند آیا تشعشعات کیهانی و شرایط سخت فضایی می تواند به انعطاف پذیری محصولات در مواجهه با شرایط سخت رشد فزاینده روی زمین کمک کند یا خیر

جالب اینکه هنگامی که این دانه ها در فضا قرار گرفته اند، در داخل و خارج از ایستگاه فضایی بین‌ المللی (ISS) در معرض شرایط غالب یعنی مخلوط پیچیده‌ ای از تشعشعات کیهانی، ریزگرانش و دماهای شدید قرار گرفتند. نکته جالب توجه اینکه پس از بازگشت، که انتظار می‌رود در اوایل آوریل جاری اتفاق بیفتد، دانشمندان قصد دارند دانه‌ ها را پرورش دهند و از نظر صفات مفید برای درک بهتر جهش های ناشی از فضا و شناسایی گونه ‌های جدید آن‌ ها را بررسی کنند. یعنی پس از رشد این بذرها، مجموعه ای از تجزیه و تحلیل ها روی آنها صورت می گیرد در این خصوص که مشخص شود آیا تشعشعات کیهانی و شرایط سخت فضایی می تواند منجر به انعطاف پذیری محصولات در مواجهه با شرایط سخت رشد فزاینده روی زمین شود یا خیر.

به گزارش فائو، رافائل ماریانو گروسی مدیر کل آژانس بین‌ المللی انرژی اتمی در این خصوص گفت: این علمی است که می‌ تواند در آینده‌ ای نه چندان دور با کمک به ما در رشد محصولات قوی ‌تر و تغذیه افراد بیشتر، تأثیر واقعی بر زندگی مردم داشته باشد. گروسی می گوید: دانشمندان آژانس بین‌ المللی انرژی اتمی و فائو ۶۰ سال است که دانه‌ ها را جهش داده و هزاران محصول قوی ‌تر را برای استفاده در جهان ایجاد کرده‌اند، اما این اولین بار است که ما با چنین زمینه ‌ای هیجان‌انگیز مانند اختر زیست ‌شناسی آزمایش می‌کنیم. به عبارت دیگر در حالی که آزمایش‌ های مشابهی از سال ۱۹۴۶ انجام شده است، این اولین باری است که آژانس بین ‌المللی انرژی اتمی و فائو تجزیه و تحلیل ‌های ژنومی و بیولوژیکی را روی دانه‌ های ارسال شده به فضا در حدود ۶۰ سال تجربه در القای جهش ‌های گیاهی انجام می دهند.

کد خبر: ۲۱۳٬۴۱۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha