۸ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۴
هزینه هر مترمربع دیوار آجری

هزینه هر مترمربع دیوار آجری

آجرها بلوک‌هایی با اندازه‌های منظم و مکعبی شکل هستند. همهٔ شما آجرها را در ساخت خانه‌ها دیده‌اید و با آن‌ها آشنایی دارید.

به گزارش بازار، آجرها بلوک‌هایی با اندازه‌های منظم و مکعبی شکل هستند. همهٔ شما آجرها را در ساخت خانه‌ها دیده‌اید و با آن‌ها آشنایی دارید. با توجه به کیفیت، محل به‌کارگیری، روش تولید، کاربرد، متریال به‌کار برده‌شده و شکل ظاهری، آجرها به انواع مختلفی تقسیم می‌شوند که قیمت مخصوص به خود رادارند. در این مقاله با ما همراه باشید تا قیمت آجر را بررسی کنیم.

آشنایی با آجر

از دیرباز تاکنون، ساخت یک خانه یا سرپناه از دغدغهٔ انسان‌ها بوده‌است. طی این سال‌ها، از مصالح مختلفی برای ساخت خانه استفاده شده‌است. آجر یکی از مهم‌ترین مصالح است که حدود ۷۰۰۰ سال است مورداستفاده قرار می‌گیرد. آجرها با داشتن تنوع و مقاومت بالا در شرایط آب‌وهوایی مختلف، کاربردهای متفاوتی را در دکوراسیون، ساختمان‌سازی، سنگ‌فرش و… به خود اختصاص داده‌اند. در قدیم آجرها را به‌صورت دستی می‌ساختند و سپس در مقابل هوا می‌گذاشتند تا خشک شوند، اما امروزه آجرها به‌صورت ماشینی و در کوره‌های مخصوص آجرپزی تولید می‌شوند، درنهایت آجرها با استفاده از ملات به یکدیگر می‌پیوندند، دیوار را تشکیل می‌دهند و استحکامی‌ فوق‌العاده به سازهٔ شما می‌بخشند. درگذشته از بلوک‌هایی به نام خشت که از گل خاک رس ساخته می‌شدند، استفاده می‌شد، اما امروزه همین بلوک‌ها به ترکیباتی محکم و حرفه‌ای از خاک رس، فلدسپات، سولفات، سنگ‌آهک، ماسه، املاح آهن، سیلیس و آلومین تبدیل‌شده‌اند. به‌گونه‌ای که با انواع آجرنسوز، دکوراتیو، سنتی قزاقی و… روبه‌رو هستیم. البته باید به قیمت آجر براساس عوامل مختلف، توجه داشته باشید.

انواع آجر

در زمینهٔ تولید آجر، اصفهان مهم‌ترین قطب تولید است. اصفهان انواع آجرها را تولید کرده و باقیمت بسیار مناسب به داخل کشور یعنی سایر شهرهای ایران و خارج از کشور صادر می‌کند. آجر اصفهان از کیفیت بالا و قیمت مناسب برخوردار است. در صنعت، آجر در انواع مختلفی وجود دارد، اما از نظر مهندسان و متخصصان، آجر به هشت دسته تقسیم می‌شود که عبارت‌اند از:

  1. آجرنما؛

  2. آجرنسوز؛

  3. آجر قزاقی؛

  4. آجر مهندسی یا لفتون؛

  5. آجر دکوراتیو یا آنتیک؛

  6. آجر رسی؛

  7. آجر فشاری یا آجر جوش؛

  8. آجر سفال.

قیمت آجر به چه چیزی بستگی دارد؟

قیمت آجر در سال‌های اخیر همانند قیمت بسیاری از مصالح دیگر با نوسانات زیادی همراه بوده‌است. علت‌های مختلفی برای این نوسان قیمت وجود دارد که با اطلاع از آن می‌توانید پیش‌بینی بهتری از قیمت‌ها در آینده‌ی نزدیک داشته باشید و خریدی به‌موقع برای پروژه خود انجام دهید. در ادامه با عوامل تأثیرگذار در قیمت آجر، همراه شما هستیم:

  • نوع آجر

یکی از اصلی‌ترین عوامل مؤثر بر قیمت آجر، نوع آن است. انواع مختلف آجر ازنظر مواد اولیه، دشواری فرآیند پخت، ویژگی‌هایی مانند مقاومت در برابر فشار، ضربه، رطوبت، عایق صوتی، دمایی و حرارت، درجه‌بندی مختلفی دارند و بر اساس همین درجه‌بندی، قیمت‌ها هم متفاوت است. آجرهای رسی، ارزان‌ترین و آجرهای نما از نوع نسوز یا غیرنسوز، گران‌ترین هستند. این آجرها خود به انواع مختلفی تقسیم می‌شوند که در بین آن‌ها آجرهای انگلیسی، لفتون و قزاقی، ارزان و آجر نمای مشکی، گران هستند. آجرهای شاموتی، سفید و تایل از قیمت مناسب و متوسطی برخوردار هستند.

باید توجه داشته باشید که آن دسته از آجرهایی که برای نما مناسب هستند اما نسوز نیستند، قیمت پایین‌تری از آجرهای نسوز دارند. به‌طورکلی چون آجرنسوز فرایند پخت پیچیده‌ای دارد و در ساخت آن از مواد اولیهٔ مخصوص استفاده می‌شود، قیمت بیشتری هم دارد. توجه داشته باشید که آجرهای ماشینی سوراخ‌دار و سفالی، نسبت‌به آجرهای مدرن‌تر، ارزان‌تر هستند.

هزینه هر مترمربع دیوار آجری

  • طرح و رنگ

از دیگر عوامل تأثیرگذار در قیمت آجر، طرح و رنگ آن است. با پیچیده‌تر شدن طرح و رنگ آجر، قیمت آن نیز بیشتر می‌شود. مثلاً آجرهای نمای طرح چوب، چرم، سنگ، رستیک و موارد این‌چنینی، قیمت بیشتری نسبت به آجرهای نمای ساده دارند. آجرهایی که رنگ معمولی دارند، از قیمت پایینی هم برخوردارند. درصورتی‌که اگر رنگی سفارشی یا کمیاب مدنظر شماست، باید هزینهٔ بیشتری پرداخت کنید، چراکه مراحل تولید و رنگ‌آمیزی این آجرها پیچیده‌تر است.

آشنایی با دیوار آجری

دیوارچینی فرایندی است که قسمت‌های مختلفی از یک ساختمان یا زمین را از دیگر فضاها جدا می‌کند. دیوار علاوه‌بر این می‌تواند با انتقال بار ساختمان به فونداسیون، نقش تحمل‌کنندهٔ وزن را داشته باشد. دیوارچینی به دو روش سنتی و مدرن، با مصالح مختلف قابل انجام است. یکی از مصالح پرکاربرد، آجر است. آجر علاوه‌بر این‌که در دیوارچینی کاربرد دارد، در بخش‌های دیگر نیز مورداستفاده قرار می‌گیرد.

قیمت تمام‌شدهٔ یک مترمربع دیوار آجری چقدر است؟

یکی از کاربرد اصلی آجرها، در دیوارچینی است. قیمت آجر در دیوارچینی از اهمیت بالایی برخوردار است. علاوه‌بر این، برای این‌که یک مترمربع دیوار آجری چیده شود، باید هزینه‌های مختلفی خرج شود. این هزینه‌ها به عوامل مختلفی بستگی دارند که عبارت‌اند از:

  • متراژ محیط زمین؛

  • نوع دیوار؛

  • نوع مصالح مصرفی؛

  • نوع آجر؛

  • ضخامت تیغه؛

  • ارتفاع دیوار؛

  • مهارت نیروی کار؛

  • و ... .

    هزینه هر مترمربع دیوار آجری

  • به‌گونه‌ای که هرچقدر محیط زمین بیشتر باشد، هزینهٔ بیشتری باید صرف شود.
  • دیوارها با توجه به انواع مختلفی که دارند، قیمت‌های مختلفی را در برمی‌گیرند.
  • نوع مصالح مصرفی، کیفیت و اندازهٔ آن نیز بر قیمت تأثیرگذار است.
  • آجرها در انواع مختلفی وجود دارند که هرکدام قیمت مخصوص به خود را دارا هستند. قیمت آجر سفال با آجر فشاری کاملاً متفاوت است.
  • با افزایش ضخامت تیغه، هزینهٔ آجرچینی نیز افزایش می‌یابد.
  • کار در ارتفاع به مهارت زیادی نیاز دارد، ازاین‌رو با بیشترشدن ارتفاع، دستمزد نیروی کار، مصالح به‌کاررفته و درنتیجه هزینهٔ مصرفی بیشتر می‌شود.
  • آجرچینی همانند هر حرفهٔ دیگری، به مهارت نیاز دارد. هرچقدر نیروی کار حرفه‌ای‌تر باشد، دستمزد بیشتری می‌طلبد.

سخن پایانی

به‌طورکلی قیمت آجر و مصالح ساختمانی به قیمت مسکن وابسته است. زمانی که ساخت‌وساز بیشتر می‌شود، قیمت‌ها نیز با توجه به رابطهٔ عرضه و تقاضا افزایش می‌یابند. علاوه‌بر این، قیمت مواد اولیه بر قیمت نهایی آجر تأثیرگذار است، اما نکته‌ای که باید به آن توجه کنید، این است که خرید آجر را در مکانی مناسب انجام دهید. برخی از فروشگاه‌ها آجر را باقیمت بسیار بیشتر به فروش می‌رسانند. به یاد داشته باشید که تنها هدف آن‌ها، فروش است.

امروزه فروشگاه‌های متعدد به‌صورت آنلاین اقدام به فروش انواع آجرها کرده‌اند. این یعنی شما می توانید آجر را از یک شهر دیگر، باقیمت مناسب‌تر و کیفیت بهتر خریداری کنید. منتها موضوعی که باید به آن توجه داشته باشید این است که فروشگاه، معتبر باشد، هزینهٔ واسطه را از شما دریافت نکند و در سریع‌ترین زمان ممکن، محصول را به‌دستتان برساند.فروشگاه مصالح ساختمانی سنگاج تمامی موارد بارگیری ارسال و تخلیه را با بهترین قیمت آجر برای شما انجام می دهد.

کد خبر: ۲۱۳٬۴۰۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha