۶ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۳:۵۳
احیای هر واحد راکد، ۲۰ شغل ایجاد می‌کند
مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی:

احیای هر واحد راکد، ۲۰ شغل ایجاد می‌کند

مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی گفت: هر واحد راکد، پس از احیا حداقل ۲۰ شغل ایجاد می‌کند که بسیار ارزشمند است.

به گزارش بازار، علی رسولیان با ابراز خوشحالی از اشاره مقام معظم رهبری در فرمایشات نوروزی‌شان به احیای واحدهای راکد توسط دولت، این مسئله را بسیار ارزشمند برشمرد و گفت: این موضوع، وظیفه‌مان در وزارت صمت را سخت می‌کند؛ هرچند معتقدیم تحقق فرمایشات مقام معظم رهبری نیازمند حمایت تمام بخش‌ها به‌خصوص فعالان اقتصادی است.

وی با اشاره به اینکه وضعیت بسیاری از واحدهای احیاشده امروز را از زمان راکد شدن پیگیری کرده است، افزود: آقای رئیسی، رئیس‌جمهور از ابتدای دولت تاکید جدی بر احیای واحدهای راکد داشتند که منتقدان در این خصوص می‌گفتند که احیای این واحدها چه ضرورتی دارد؟ تنها در داخل شهرک‌های صنعتی، به نرخ روز سرمایه‌گذاری، ۱۸ هزار میلیارد تومان سرمایه راکد شده بود که به نرخ روز بالغ بر ۲۰۰ هزار میلیارد تومان است.

معاون وزیر صمت با بیان اینکه وقتی رئیس‌جمهور براحیای شرکت‌های راکد تاکید کرد، در اصل به این نکته توجه داشت که فعالیت این واحدها می‌توان اشتغال بسیار بالایی را به همراه داشته باشد. هر واحد راکد، پس از احیا حداقل ۲۰ شغل ایجاد می‌کند که بسیار ارزشمند است.

وی افزود: پس از تاکید رئیس‌جمهور، وزیر صمت اعلام کرد این مسئله می‌بایست به‌عنوان یک طرح مهم و تحولی در دستور کار قرار گرفته و در راستای آن، بحث افزایش ظرفیت تولید را رقم بزنیم.

رسولیان با اشاره به اینکه در ابتدای این کار می‌بایست واحدهای راکد و تعطیل شناسایی می‌شدند، گفت: در ابتدا، حدود ۱۲۰۰ مشاور در سراسر کشور با همکاری مدیران اداره کل صمت استان‌ها اقدامات لازم را برای شناسایی واحدهای راکد انجام دادند که در این میان، ۶۰ پرسش اساسی و از طریق مشاوران از آن‌ها پرسیده و درنهایت ارزیابی اولیه از تمامی واحدهای راکد صورت گرفت.

وی با بیان اینکه احیای واحدهای راکد، با کمک استان‌ها به خوبی صورت گرفت، افزود: خوشبختانه از ابتدای دولت سیزدهم تا امروز، بیش از ۳ هزار واحد راکد و تعطیل احیاشده است؛ یعنی هزار و ۳۲۰ واحد از مرداد ۱۴۰۰ تا پایان سال ۱۴۰۰ و در سال ۱۴۰۱ هم هزار و ۷۱۲ واحد تا روزهای پایانی اسفندماه احیا و مجددا به چرخه تولید بازگشته‌اند.

مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران با بیان اینکه این آمار بدون توجه به واحدهایی است که افزایش ظرفیت پیدا کرده‌اند، تاکید کرد: در سال ۱۴۰۱، حدود ۲ هزار و ۴۳۰ واحد نیز افزایش ظرفیت پیدا کردند؛ واحدهایی که زیر ۵۰ درصد فعالیت می‌کردند که بسیار ارزشمند است.

وی با بیان اینکه با دستور وزیر صمت برنامه‌ای تدوین شده تا در طول دولت تمامی واحدهایی که تعطیل هستند، احیا شوند، گفت: در ابتدای دولت ۱۸ درصد واحدها در شهرک‌های صنعتی تعطیل بودند که امروز آمار آن‌ها به ۱۳.۵ درصد رسیده که کاهش فوق‌العاده خوب در این زمینه صورت گرفته است.

رسولیان اضافه کرد: امسال رویکرد وزارت صمت، بحث شناسایی شرکت‌های پیشران و توانمند است. بسیاری از واحدهایی که به خوبی احیاشده‌اند، با همراهی شرکت‌های پیشران و توانمند مجددا فعال شدند. بر همین اساس و با دستور وزیر، در حال شناسایی شرکت‌های پیشران و توانمند در سطح کشور هستیم تا با همکاری مطلوب با واحدهای راکد، شرایط احیای آن‌ها را فراهم کنیم. البته برخی از واحدها ممکن است به دلایلی علاقه‌مند به احیا نداشته باشند یا امکان احیای مجدد آن‌ها وجود نداشته باشد که باید کنار گذاشته شوند یا اقدام دیگری برایشان انجام شود.

وی با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری در سال ۱۴۰۱ بر شرکت‌های دانش‌بنیان افزود: در راستای توجه به منویات مقام معظم رهبری، برنامه‌هایی برای حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان در وزارت صمت تدوین شد که بخشی از آن بر عهده سازمان صنایع کوچک قرار گرفت.

مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران با تاکید بر اینکه برای اینکه بتوانیم یک آمار دقیق در حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان به دست آید، چند اقدام مهم صورت گرفت، اضافه کرد: در این راستا و برای نخستین مرتبه و با پیشنهاد وزارت صمت، مجوز ۴۰ شهرک فناوری جدید دریافت شد که جانمایی ۲۰ شهرک انجام شد و قرار است در کمتر از ۳ سال این ۴۰ شهرک در سطح کشور ایجاد شود.

وی ادامه داد: برای نخستین مرتبه ۱۹ بخش دانش‌بنیان یا قسمت‌های مرتبط با آن، را با مجوز وزارت علوم در داخل شهرک‌های صنعتی ایجاد کرده که همه شرایط پارک‌های علم و فناوری و تسهیلات آن‌ها را داشته باشد. همچنین در سال ۱۴۰۱، تعداد ۳۰۰ واحد صنعتی در شهرک‌های صنعتی که مستعد دانش‌بنیان شدن بودند در سراسر کشور شناسایی شد که تعداد ۱۲۰ واحد از آن‌ها با مشاوره یا کمک وزارت صمت، به شرکت‌های دانش‌بنیان تبدیل شدند.

رسولیان با بیان اینکه ۳۸۷ نیاز جدید فناورانه شناسایی شد که ۱۰۷ مورد آن در کشور تولید شد و از واردات آن‌ها بی‌نیاز شدیم و ۳۸ رویداد فناورانه هم سال گذشته در سراسر کشور توسط وزارت صمت برگزار شد، گفت: امیدواریم با راه‌اندازی ۳ شهرک دانش‌بنیان، سیلیکون و بزرگترین شهرک شرق کشور مشکلات فعالان اقتصادی را برطرف کنیم.

مراسم احیای واحدهای راکد استان خراسان رضوی عصر امروز (۵ فروردین) با حضور «علی رسولیان» معاون وزیر صمت و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی، «یعقوب علی نظری» استاندار، سید احسان قاضی‌زاده، حجت‌الاسلام نصرالله پژمان فر نماینده‌های مجلس شورای اسلامی، «امیررضا رجبی» مدیرکل صمت، تنی چند از مقامات و نماینده این شرکت‌های احیاشده در استان خراسان رضوی، در سالن مجموعه جهان‌افروز برگزار شد.

کد خبر: ۲۱۳٬۱۳۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha