۵ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۲:۲۴
البرز دارو به دنبال ۵ میلیون دلار دستاورد ارزی در ۱۴۰۲| سایه کمبود نقدینگی همچنان بر سر صنعت دارو
مدیرعامل البرز دارو مطرح کرد

البرز دارو به دنبال ۵ میلیون دلار دستاورد ارزی در ۱۴۰۲| سایه کمبود نقدینگی همچنان بر سر صنعت دارو

کهزادی مدیرعامل البرز دارو به بازار گفت: کمبود دارو در سطح کشوری در سال ۱۴۰۱ باعث شد شرکت داروسازی البرز دارو به اهداف صادراتی خود نرسد؛ اهدافی که امسال به آن دست پیدا خواهیم کرد.

بازار؛ گروه صنعت: هر چند شرکت داروسازی البرز دارو به عنوان یکی از مجموعه های مطرح ۱۴۰۱ معرفی شد و توانست به لحاظ تولیدات کیفی و کمی جایگاه ویژه ای برای خود بیابد اما این شرکت هم از گزند تصمیمات هیجانی برخی از مسئولان برای صنعت دارو در امان نماند و با عدیده ای از مشکلات تامین مالی مواجه شد.

علی رغم همه گیری کمبود نقدینگی در شرکت های داروسازی و به تاخیر افتادن هدف گذاری های مجموعه های اقتصادی در این حوزه، شرکت البرز دارو برای ۱۴۰۲ درآمد ۵ میلیون دلاری از صادرات دارو را در برنامه خود قرار داده است؛ هدف گذاری ای که تحقق آن در گروه تسهیل امور صادراتی از سوی متولیان است. در این رابطه الیاس کهزادی مدیرعامل البرز دارو در گفت و گو با بازار توضیح می دهد:

* به عنوان مدیرعامل یکی از شرکت های برتر داروسازی در سال ۱۴۰۱ بفرمایید این سالی که گذشت چه فراز و نشیب هایی را پشت سر گذاشتید؟ همچنین صنعت دارو با چه موانعی رو به رو شد؟

در سال ۱۴۰۱ با عدیده ای از مشکلات اساسی، عمیق و تاثیرگذار رو به رو بودیم؛ یکی از این مشکلات، کمبود نقدینگی پیش آمده در اثر آزاد شدن نرخ ارز مواد وارداتی بود که با آن سیاست های انقباضی سیستم بانکی همراه شد. این درحالی بود که با حذف ارز ترجیحی از صنعت دارو نیاز به نقدینگی در شرکت های داروسازی افزایش یافت اما از طرفی بانک ها تسهیلاتی در اختیار داروسازان قرار ندادند.

بانک ها به جای اینکه برنامه ای برای تسهیل امور صنعت دارو داشته باشند حتی سیاست های قبلی خود را کاهش دادند و کمبود نقدینگی بروز کرد

بنابراین بانک ها به جای اینکه برنامه ای برای تسهیل امور صنعت دارو داشته باشند حتی سیاست های مرتبط با اهدای تسهیلات قبلی خود را هم کاهش دادند و کمبود نقدینگی بروز کرد. مشکلی که هنوز هم ادامه دارد و متاسفانه افرادی که باید این موضوعات را در ارتباط با هم ببینند نتوانستند مشکلات را حل کنند.

* برای رفع مشکلات نقدینگی صنعت دارو باید چه اقداماتی انجام می شد که نشد؟ چه خواسته ای از مسئولان در این زمینه دارید؟

وقتی یک مشکل نقدینگی این چنین در سطح ملی پیش می آید باید دولت فکر تامین نقدینگی ناشی از این شرایط را برای کارخانه ها و شرکت های داروسازی می کرد که متاسفانه تاکنون چنین فکری نشده است. البته مشکلات صنعت دارو فقط به بحث حذف ارز ترجیحی و کمبود نقدینگی محدود نمی شود و در سال ۱۴۰۱ مشکل تامین ارز هم داشتیم؛ به طوری که در مقاطعی ارز نیمایی به کندی، با مشکلات و تاخیر فراوان تامین می شد. علاوه بر این مسائل، معضلات ناشی از تحریم ها و انتقال پول هم سر جای خود بود.

علی رغم همه اینها ما با تلاش شبانه روزی کل گروه در شرکت توانستیم اهداف مان را پوشش دهیم و در سال ۱۴۰۲ با وجود بودن همین مشکلات مصمم هستیم که همان مسیر ۱۴۰۱ را ادامه دهیم و بر اساس اهداف و برنامه ریزی های انجام شده پیش رویم و حتی فراتر از برنامه ها به اهداف برسیم.

* شرکت داروسازی البرز دارو برای ۱۴۰۲ چه برنامه هایی دارد؟

برای ۱۴۰۲ برنامه افزایش تولید در نظر داریم که این افزایش تولید هم مرتبط به افزایش تیراژ محصولات قبلی و هم تولید محصولات جدید است.

کمبود دارو در داخل کشور باعث شد مجوزهای وزارت بهداشت برای صادرات دارو در راستای تامین بازار داخلی لغو شود

البته برای ۱۴۰۱ برنامه ریزی های قدرتمندی انجام شده بود و قرار بود در زمینه صادرات در سال گذشته دستاورد های ارزی خوبی را به دست آوریم؛ منتهی به دلیل بروز مشکلات کمبود کشوری، مجوز صادرات توسط وزارت بهداشت لغو شد و نتوانستیم بر اساس برنامه سفارش هایی که داشتیم را محقق کنیم. بنابراین اگر این مشکل حل شود قطعا در سال ۱۴۰۲ می توانیم نسبت به سال ۱۴۰۱ دستاوردهای بهتری را داشته باشیم.

* برای ۱۴۰۲ چقدر دستاورد ارزی پیش بینی کرده اید؟

بر اساس نیاز سنجی انجام شده و بازاری که خارج از مرزهای کشور برای داروهای تولید شرکت البرز دارو در نظر گرفته شده می توان به سادگی حدود ۴ تا ۵ میلیون دلار دستاورد ارزی را فقط توسط همین شرکت ثبت کرد.

کد خبر: ۲۱۳٬۰۷۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha