۷ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۷
بهبود مدیریت بانک مرکزی در ۲ سال گذشته
رئیس کل سابق بانک مرکزی مطرح کرد

بهبود مدیریت بانک مرکزی در ۲ سال گذشته

مظاهری، رئیس کل سابق بانک مرکزی بیماری نظام بانکی را به کووید۱۹ تشبیه و دخالت افراد غیرمسئول در سیستم بانکی را علت بیماری این سیستم معرفی کرد.

به گزارش بازار به نقل از صداوسیما، طهماسب مظاهری با موضوع «همکاری بانک ها با واحدهای تولیدی؛ ابرچالش رونق تولید» با اشاره به اینکه سیستم بانکی از یک عامل اصلی رنج می برد و آن دخالت واحدهای غیر اقتصادی است، گفت: شاید علت العلل مشکلات در بانک ها همین دخالت هاست.

وی در واکنش به تشبیه این دخالت های افراد غیر مسئول در اقتصاد به عنوان یک مشکل بزرگ اقتصادی به ویروس کرونا افزود: اگر اسم این مشکل دخالت ها را کرونای اقتصادی بگذاریم به واقع در حق ویروس کرونا اجحاف می کنیم، چرا که کرونا یک ویروس با مأموریت الهی است و کار خودش را درست انجام می دهد. اما این حرف که دخالت غیر اقتصادی صورت می گیرد حرف درستی است.

تسهیلات تکلیفی و مشکل گریبان گیر بانک ها

وزیر سابق اقتصاد افزود: در سیستم بانکی چندبار گفتم تسهیلات تکلیفی و تسهیلات اجباری که با دخالت دولت در امور بانک ها به آنها تحمیل می شود و سالهای طولانی ادامه داشته علت العلل بیماری بانکی ماست.

مظاهری خاطر نشان کرد: وقتی دولت تسهیلات تکلیفی را به بانک ها واگذار می کند و می خواهد مدیران بانک سند و وثیقه نگیرند، شرایط برای بانک سخت می شود. همان دولتی که تسهیلات تکلیفی را اجبار می کند به بانک مرکزی هم می گوید بگذار تخلف ادامه پیدا کند.

وی با اشاره به اینکه تخلفات بزرگ در بانکداری به تسهیلات تکلیفی بر می گردد، گفت: وقتی تخلف می شود مدیر بانک هم به خودش اجازه می دهد که تخلفی کند و در این شرایط برای خودش عایدی ایجاد کند.

بهبود مدیریت بانک مرکزی در ۲ سال گذشته

در بخش دیگری مدیر کل اسبق بانک مرکزی با اشاره به اینکه طی ۱,۵ سال الی ۲ سال اخیر که سکان هدایت بانک مرکزی از ولی الله سیف به عبدالناصر همتی سپرده شده است شرایط بانکی وضعیت بهتری پیدا کرده در واکاوی دلایل این موضوع گفت: طی ۱.۵ سال اخیر که همتی آمده است به دلیل شخصیت فردی او و اینکه دولت روحانی هم از رویه چهار سال اول خودش عقب گرد کرده شاهد وضعیت بهتری هستیم. همتی با این شرط پذیرفت مدیر کل بانک مرکزی شود که به او عاملی اجبار نشود مگر اینکه برخلاف قوانین بانکی بخواهد عمل کند.

مظاهری همچنین گفت: تدبیری که رهبری اندیشیدند و ستاد هماهنگی سران قوا را ساماندهی کردند باعث شد بانک مرکزی تا حدودی در مدت حدودا ۲ سال اخیر استقلال پیدا کند و تصمیم های بهتری در این مجموعه گرفته شود. شاهد این وضعیت هم اینکه طی ۲ سال اخیر بدهی به بانک ها کمتر شده است و بانک مرکزی بهتر بر مجموعه بانک ها نظارت کرده است.

کد خبر: ۲۱٬۳۰۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha