۵ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۸:۱۷
۲۵۴ همت، منفعت عرضه خودرو در بورس برای تولیدکننده و خریدار
در سال ۱۴۰۱ رقم خورد؛

۲۵۴ همت، منفعت عرضه خودرو در بورس برای تولیدکننده و خریدار

با معامله ۶۸ هزار و ۱۲۵ دستگاه خودرو در بورس کالا در سال ۱۴۰۱، ۲۵۴ هزار میلیارد تومان منفعت به تولیدکنندگان و خریداران نهایی خودرو رسید و همین میزان نقدینگی از جیب دلالان خودرو خارج شد.

به گزارش بازار به نقل از پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا)، عرضه خودرو در بورس کالا ابتکاری منحصر به فرد برای بازار خوردو در سال ۱۴۰۱ بود. ابتکاری که بیش از پیش، شفافیت را برای این بازار به ارمغان آورد.

اتاق شیشه‌ای بورس کالا به وضوح نشان داد که چند نفر، چگونه و با چه قیمتی خودرو را خریداری کردند؛ به طوری که با معامله ۶۸ هزار و ۱۲۵ دستگاه خودرو (حدود ۵ درصد خودروهای تولیدی) عرصه بر دلالان تنگ شد. آمارها نشان می‌دهد که مجموع سود خریداران نهایی خودرو از بورس کالا بالغ بر ۹۵ همت (هزار میلیارد تومان) بوده است.

منطق اقتصادی و تجربه تاریخی همواره نشان داده است که سود مصرف‌کننده نتیجه‌ای از سود تولیدکننده است و سود تولیدکننده یعنی دستوری نبودن قیمت‌ها که در نهایت منجر به افزایش عرضه و کیفیت محصول می‌شود.

بر همین اساس، سود تولیدکنندگان از عرضه خودرو در بورس کالا ۱۵۸ همت بوده است. بنابراین از ۴۱۴ هزار میلیارد تومان ارزش کل معاملات خودرو در بورس کالا در سال ۱۴۰۱، ۲۵۴ همت منفعت به تولیدکنندگان و خریداران نهایی خودرو رسید. همچنین دولت نیز ۱۴ همت مازاد درآمد شناسایی شده از طریق مالیات بر ارزش افزوده کسب کرد.

کد خبر: ۲۱۳٬۰۲۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha