۴ فروردین ۱۴۰۲ - ۲۱:۱۵
۴ گام مهم وزارت جهاد کشاورزی دولت سیزدهم

۴ گام مهم وزارت جهاد کشاورزی دولت سیزدهم

سال گذشته وزارت جهاد کشاورزی چهار اقدام کلیدی را در دستور کار قرار داد که اگر به درستی اجرا شود، می‌تواند امنیت غذایی کشور را تضمین و قیمت‌ محصولات کشاورزی را به ثبات برساند.

به گزارش بازار، در گزارش ذیل به مهمترین اقداماتی که وزارت جهاد کشاورزی دولت سیزدهم در سال ۱۴۰۱ انجام داده است، مروری می کنیم.

پیگیری و اجرای کشاورزی قراردادی
وزارت جهاد کشاورزی در سال ۱۴۰۱ میزان ۴.۲ میلیون هکتار زمین کشاورزی را با ستاد اجرایی فرمان امام (ره) قرارداد بسته که به روش کشاورزی قراردادی تولید شود، یعنی ستاد با کشاورزان قرارداد می‌ بندد و نیازهای نقدینگی، نهاده‌ای و سایر نیازهای آنها را تامین می‌کند و در زمان برداشت از آنها خریداری می‌کند، این قرارداد پنج ساله است.

مشکل دیرینه کشاورزان کشور که عمدتا خرده‌پا هستند کمبود نقدینگی برای تامین نهاده و ادوات کشاورزی بود و نتیجه آن کاهش تولیدات کشاورزی یا افتادن در دام دلالان بود، استفاده به موقع از نهاده، تولید محصول را افزایش می‌دهد، این طرح قرار است مشکلات کشاورزان را برطرف کند.

سرپرست مجری طرح گندم درباره جزئیات کشت قراردادی گندم، می‌گوید: در سال زراعی جاری ۲۶۰ هزار هکتار از اراضی گندم کشور تحت کشت قراردادی قرار می‌گیرد، شرکت‌هایی که برای کشت قراردادی با کشاورزان وارد مذاکره می‌شوند فقط بخش‌های خصوصی نیستند بلکه شرکت‌های دولتی و زیر نظر وزارتخانه هم مشارکت دارند.

اصلاح ارز ۴۲۰۰ تومانی کالاهای اساسی
طرح هدفمندی یارانه‌ها که اردیبهشت سال گذشته اجرا شد نقطه عطف در اقتصاد کشور بود، اقلامی که یارانه آنها حذف شد جزو تولیدات بخش کشاورزی بود و به همین دلیل تنش‌های آن در این بخش بیشتر بود، ارز دولتی ۴۲۰۰ تومانی محصولات اساسی وارداتی حذف و قرار شد وزارت جهاد کشاورزی آنها را با ارز نیمایی وارد کند.

روغن، ‌ محصولات لبنی، مرغ، تخم مرغ و نهاده‌ها محصولاتی بودند که با حذف ارز دولتی، قیمت‌ها آنها در بازار افزایش یافت، چون نهاده ۷۰ درصد هزینه تولید محصولات پروتئینی و لبنی را دربرمی‌گیرد هرگونه نوسان روی قیمت نهاده قیمت این محصولات را افزایش می‌دهد.

حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی قیمت نهاده‌های دامی که عمدتا وارداتی است را پنج برابر کرد و موجب شد قیمت مرغ، گوشت و سایر محصولات پروتئنی بالا برود و این افزایش قیمت‌ها در مقاطعی وزارت جهاد کشاورزی را با چالش‌های جدی مواجه کرد و وزارتخانه مسئول تولید و اخیرا تنظیم بازار را تحت فشار قرار داد.

اجرای طرح الگوی کشت
بیش از یک دهه بود که اجرای الگوی کشت معطل مانده بود، سال قبل وزیر جهاد کشاورزی دولت سیزدهم اعلام کرد که این طرح را اجرا می‌کند و از مهر ماه دستورالعمل آنرا به استان ها ابلاغ کرد.

این طرح‌ می‌گوید کشاورز در هر منطقه چه محصولی را به چه میزان‌ بکارد، می‌توان گفت این طرح اگر به خوبی اجرا شود پایانی خواهد بود بر سریال تولید سیب زمینی و پیاز که یک سال تولید بیش از اندازه انجام می‌شد و افت قیمت داشت و سال دیگر ‌بر عکس می‌شد، البته تردیدهایی درباره اجرای دقیق و کامل این طرح وجود دارد، آنجا که وزیر جهاد کشاورزی می‌گوید: این طرح فراوزارتخانه‌ای است و باید همه نهادها و وزارتخانه‌های مرتبط همکاری کنند، علاوه بر آن ۱۳۲ هزار میلیارد تومان برای اجرای این طرح نیاز است که باید تکمیل شود.

طرح جهش تولید در دیمزارها
میانگین بارندگی کل کشور ۲۳۰ میلی متر است که موجب شده بخش اعظمی از زمین‌های کشاورزی آب نداشته باشد حال اگر بتوان این زمین‌ها را دیم کاشت، ظرفیت بزرگی را به تولیدات کشاورزی کشور اضافه خواهد کرد.

اما نظر کارشناسی وجود دارد که می‌گوید کشت دیم در مناطقی که کمتر از ۲۵۰ میلی متر بارش دارد توصیه نمی شود، وزارت جهاد کشاورزی می‌خواهد در مناطقی که بیشتر از این میزان بارش دارد و با تکیه بر علوم و فناوری های جدید و الگوبرداری از طرح‌های جهانی، دیمکاری در کشور را توسعه دهد و تمرکز تولید روی محصولات اساسی مانند گندم و نهاده دامی و روغنی خواهد بود.

در این چارچوب وزارت جهاد قراردادی را با ستاد اجرایی فرمان امام (ره) منعقد کرده و معتقد است که این طرح ۵ میلیون تن به تولید محصولات اساسی کشور می‌افزاید بر اساس این طرح قرار شد که ۶ میلیون هکتار از اراضی دیم در پنج سال زیر کشت برود و ۱۱ کالای مهم و اساسی جزو برنامه‌های تولید در دیم‌زارها است.

کد خبر: ۲۱۳٬۰۰۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 19
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۲۱:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۵
      1 0
      هیچ کدوم نشده اگه هم شده به ضرر کشاورز بوده مثل برنج ایرانی
    • حسن IR ۲۲:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۵
      4 0
      اگه گندم ۲۵ نشه هیچ کس نمیکاره صرف نمیکنه همه چیز گرون شده
      • IR ۱۵:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۶
        2 0
        اون وقت بیا نان بخر قرصی خدا تومان
    • وهاب1515 IR ۰۰:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۶
      2 0
      آقای ودیر به کشاورز تراکتور بده نه به دلال چندساله نوبت هستیم
      • Amir IR ۱۹:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۶
        1 0
        مگه مسئول ارزونی نان کشاورزه بدبخته الان کشاورز همه چی رو خداتمن میخره کی جوابگو هست وقتی تو شغلی سر رشته نداری لطف کن نظر نده
    • IR ۰۷:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۶
      0 0
      با مغلطه و زور که کار درست نمیشه لطفا قیمت گندم رو درست کنید یا اجازه بدهید مردم حاصل شان را در میدان عرضه و تقاضا بفروشند
    • رسول IR ۰۸:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۶
      1 0
      سلام منطقه برخوار اصفهان زمین‌های بکری برای کشت گندم داره آب را از زایندرود بیاورید ودست کشاورزان بدهید وبگویید که به کسانی که زمینهایشان را باغ کردند وفروخته اند آب نمی‌دهیم فقط به گندم کاران آب میدهیم
    • علیرضا علیزاده US ۰۹:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۶
      0 0
      وقتی جهاد کشاورزی شهرستان چایپاره چایپاره راه عمومی مردم و منابع طبیعی اراضی ملی را با قرار دادن در کاداکس با هماهنگی اشخاص و زمین خاران زاعت اعلام می‌کند تا دست زمین خار را در چپاول بیت المال باز کند شما از چی حرف میزنی
    • حسین عزتی IR ۱۰:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۶
      1 0
      جهاد کشاورزی اوایل انقلاب کارهای بسیار خوبی انجام می داد واقعا جهادی بود بعدا شد دلال و دوشنده کشاورزان الان مانع اصلی تولید و پیشرفت است
    • اکارا IR ۱۰:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۶
      1 0
      چه آشی چه کشکی چه قراردادی؟ من گندمکار هستم هم دبم هم آبی، از همدان، هنوز یک ریال وام 30 درصد هم ندادن. جمع کنید..
    • IR ۱۱:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۶
      0 0
      یارانه ۴۵۰۰۰تومنی را ۳۰۰تا۴۰۰هزار کردین، و قیمت کالا رو ده تا پانزده برابر. این عدالت است؟با این وضع مردم باید برن بمیرن تا شما باور کنید.
    • طاها IR ۱۳:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۶
      0 0
      چه قراردادی بهمون بذر دادن 2500بیشتر از بذر خودمون در ضمن به صورت نقدی این چه قراردادی حتی کود بهار رو هم قطع کردن
    • طاها IR ۱۳:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۶
      0 0
      چه قراردادی بهمون بذر دادن 2500بیشتر از بذر خودمون در ضمن به صورت نقدی این چه قراردادی حتی کود بهار رو هم قطع کردن
    • توفیق IR ۱۶:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۶
      0 1
      کشاورز دارن بدبخت میکنن فقط حاصل زحمات کشاورز قیمت گذاری میکنن بقیه اجناس واقلام افسار پاره کرده
    • مهدی IR ۱۷:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۶
      0 0
      کشاورزی‌مملکت‌درپس‌بی تدبیری‌مسئولين و تصمیمات‌غیرکارشناسی‌شده‌‌توسط‌افراد‌غیرمتخصص‌‌‌درحال‌نابودیست
    • قدرت اله مرادی IR ۱۹:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۶
      0 0
      متاسفانه همش دروغ و بی عدالتی و شلم شوربا ، به بعضی کشاورزان مجوز چاه عمیق دادین در کنار دستش همسایه همون آقا مجوز چاه نمیدین یا حتا قانونی هم نیست طرف مکلف بشه به همسایه ش هم مقداری آب کشاورزی بفروشه تا اون هم بهره مند بشه
    • IR ۱۵:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۷
      0 0
      اگر قیمت گندم اصلاح نشه ،نان سال دیگه دانه ای ۵۰ هزار تومان وسلام
    • IR ۱۶:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۷
      0 0
      فقط‌خجالت‌بکشین
    • علی عبدی IR ۱۸:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۰
      0 0
      در کنار این اقدامات خوب یک کار بسیار مهم دیگر است که اگر وزارت جهاد کشاورزی موفق به انجام آن باشد عالی خواهد بود و آن عرضه مستقیم محصولات کشاورزی به مردم و حذف دلالان و واسطه های محصولات کشاورزی است دولت اگر محصولات کشاورزی را به قیمت منصانه و به موقع غز کشاورزان بخرد و در سردخانه ها نگهداری کند و به مردم مثلا در طول یکسال با قیمت ثابت بفروشد می شود کارستان اابته ابن کار توسط تعاونی های کشاورزی هم که تحت نظارت و حمایت جهاد کشاورزی باشد قابل اجراست