۱ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۶
«شتاب در تغییر برای حل بحران آب» به عنوان شعار روز جهانی آب اعلام شد
برای سال ۲۰۲۳؛

«شتاب در تغییر برای حل بحران آب» به عنوان شعار روز جهانی آب اعلام شد

شعار روز جهانی آب در سال ۲۰۲۳ از سوی سازمان ملل «شتاب در تغییر برای حل بحران آب» تعیین و اعلام شد.

به گزارش بازار، بحران خشکسالی همواره ساکنان زمین را تهدید می‌کند و نامگذاری ۲۲ مارس به عنوان «روز جهانی آب» تلاشی برای عبور از این بحران است. سازمان ملل برای حل و گذر از این بحران، ۲۲ مارس را روز جهانی آب نامید و هر سال عنوانی را برای این روز انتخاب می‌کند.

در همین راستا، سازمان ملل همه ساله از ۲۲ تا ۲۴ مارس اقدام به برگزاری کنفرانس آب می‌کند؛ برگزاری این کنفرانس فرصتی است که تنها یک بار در هر نسل با هدف متحدسازی جهان برای حل بحران آب و فاضلاب رخ می‌دهد. به همین منظور دولت‌های ملی و ذینفعان از همه سطوح جامعه برای تعهد به انجام کار گرد هم می‌آیند.

در سال ۲۰۱۵، جهان با هدف توسعه پایدار (SDG) ۶ به عنوان بخشی از دستور کار ۲۰۳۰ متعهد شد که همه تا سال ۲۰۳۰ آب و فاضلاب را به طور ایمن مدیریت کنند، اما در حال حاضر، ما واقعا از مسیر خارج شده‌ایم. میلیاردها نفر و تعداد بی‌شماری از مدارس، مشاغل، مراکز بهداشتی، مزارع و کارخانه‌ها به دلیل اینکه حقوق بشری آنها در مورد آب و فاضلاب هنوز برآورده نشده است، ضعیف نگاه داشته شده‌اند. به همین منظور ما باید تغییرات را تسریع بخشیم و فراتر از "اقدامات معمول" حرکت کنیم.

دولت‌ها باید به‌طور متوسط چهار برابر سریع‌تر کار کنند تا به موقع به SDG ۶ برسند، اما این وضعیتی نیست که آنها بتوانند به تنهایی آن را حل و فصل کنند. آب همه را تحت تأثیر قرار می‌دهد، بنابراین همه ما باید در این زمینه کاری انجام دهیم. شما و خانواده‌تان، مدرسه و جامعه‌تان می‌توانید با تغییر روش استفاده، مصرف و مدیریت آب در زندگی‌تان تفاوت ایجاد کنید.

بر اساس این گزارش، روز جهانی آب اولین بار در سال ۱۹۹۲، در بیست و یکمین دستور جلسه کنفرانس (محیط‌زیست و توسعه سازمان ملل (UNCED) در شهر ریودوژانیرو برزیل رسما مطرح شد.

در این کنفرانس از کلیه کشورها خواسته شد تا در راستای اجرای بیانیه ۲۱ سازمان ملل، این روز را به عنوان روز ترویج و آگاه‌سازی مردم در مورد آب اختصاص داده و از طریق پخش و اشاعه نشریات و برگزاری کنفرانس‌ها، سمینارها و نمایشگاه‌ها در گرامیداشت آن بکوشند.

همچنین آژانسی از سوی سازمان ملل برای هماهنگی مسائلی در مورد روز جهانی‌ آب تعیین می‌شود که بسیاری از مسائل را در مورد منابع آب منعکس می‌کند. بخش امور اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل (UNDESA)، دهه ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۵ را با عنوان "آب برای زندگی" معرفی کرده که ۲۰۱۵ سال آخر این دهه بود.

این دهه با هدف جهانی ‌"تمرکز بیشتر روی موضوعات مربوط به آب" آغاز شده که تلاش برای استفاده از مشارکت زنان در فعالیت‌های توسعه مرتبط با آب و همکاری در همه سطوح برای دستیابی به اهداف مربوط به آب در اعلامیه هزاره و برنامه نشست جهانی توسعه پایدار در ژوهانسبورگ را شامل می‌شد.

از سال ۱۹۹۳، هر سال یک شعار جدید درباره مسائل حیاتی و حساس آن زمان برگزیده می‌شود تا فعالیت‌های جامعه بر پایه آن شعار شکل گیرد. از سال ۱۹۹۴ تاکنون عنوان‌های ویژه روزهای جهانی آب به ترتیب زیر بوده است:
۱۹۹۴: آب و دغدغه‌های همگانی
۱۹۹۵: آب و زنان
۱۹۹۶: آب و شهرهای تشنه
۱۹۹۷: آب جهان، آیا کافیست؟
۱۹۹۸: آب زیرزمینی، گنجینه پنهان
۱۹۹۹: همه در پایین دست رودخانه‌ها زندگی می‌کنند
۲۰۰۰: آب برای قرن ۲۱
۲۰۰۱: آب برای سلامت
۲۰۰۲: آب برای توسعه
۲۰۰۳: آب برای آینده
۲۰۰۴: آب و بلایا
‌۲۰۰۵: آب برای زندگی
۲۰۰۶: آب و فرهنگ
۲۰۰۷: سازگاری با کم آبی
۲۰۰۸: آب و سلامت
۲۰۰۹: آب های مشترک، فرصت‌های مشترک
۲۰۱۰: آب پاک برای جهان سالم
۲۰۱۱ : آب برای شهرها: پاسخ به چالش شهرنشینی
۲۰۱۲: آب و امنیت غذایی
۲۰۱۳: آب در هر مکان برای همگان با همکاری های بین المللی
۲۰۱۴: آب و انرژی
۲۰۱۵ : آب و توسعه پایدار
۲۰۱۶: آب و مشاغل
۲۰۱۷: پساب، طلای خاکستری
۲۰۱۸: طبیعت برای آب
۲۰۱۹: آب برای همه
۲۰۲۰: آب و تغییر اقلیم
۲۰۲۱: ارزش آب
۲۰۲۲: آب زیرزمینی، مرئی شدن نامرئی
روز جهانی آب سال ۲۰۲۳ با شعار شتاب در تغییر برای حل بحران آب حاوی پیام بسیار مهمی است؛ شتاب گویای ضرورت سرعت بخشیدن به حل بحران آب است. اندیشمندان جهان برای نجات جهانیان از بی آبی باید سریع‌تر اقدام کنند و تمام ساکنان زمین نیز برای ذخیره و حفظ این منبع بی‌جایگزین؛ به فراخور توان خود، اقدامات لازم را انجام دهند.

در همین راستا، امسال پوستر این روز توسط دانش‌آموز هشت ساله با الهام از شعار روز جهانی آب طراحی و با همکاری شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور چاپ و توزیع شده است.
لازم به توضیح است، بیست و دومین روز از ماه مارس از سوی سازمان ملل متحد به نام روز جهانی آب نام گذاری شده که مصادف با دوم فروردین است.

کد خبر: ۲۱۲٬۷۲۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha