۲۴ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۹:۴۶
نوسانات نوظهورهای «اِما» در محیط رشد و نرخ گذاریها |تقویت غیر مستقیم معنادار منطقه با بازگشایی چین
رئیس تحقیقات خاورمیانه بانک میتسوبیشی ژاپن مطرح کرد؛

نوسانات نوظهورهای «اِما» در محیط رشد و نرخ گذاریها |تقویت غیر مستقیم معنادار منطقه با بازگشایی چین

احسان خمان می گوید: پایان سیاست کووید صفر در چین، افزایش احتمالی نرخ بهره و اوج گرفتن قیمت دلار، همگی موجب وزش بادهای دنباله‌دار مخالف برای اقتصادهای نوظهور منطقه اِما در نیمه دوم۲۰۲۳ خواهند شد.

تهمینه غمخوار؛ بازار: علیرغم اینکه مدل نوکست ما به رشد متوالی ۰.۲ درصد در سه ماهه اول ۲۰۲۳ برای اقتصادهای نوظهور منطقه اِما ( EMEA) شامل کشور های اروپا، خاورمیانه و آفریقا اشاره می کند، ما معتقدیم که وزش بدترین بادهای مخالف اخیر، احتمالا موجب افت شاخص شرایط مالی از اکتبر، افت قیمت انرژی و البته چشم انداز رشد جهانی در حال بهبود خواهد شد. به عبارت دیگر، علیرغم بادهای مخالف اخیر، رشد در سراسر اقتصادهای نوظهور این منطقه به خوبی حفظ شده است؛ ضمن اینکه بازگشایی اقتصادی چین یک تقویت غیرمستقیم اما معنادار برای رشد اقتصادهای منطقه ارائه خواهد کرد؛ این مطالب گزیده ای از صحبتهای «احسان خمان» در خصوص وضعیت اقتصادی منطقه اِما است.

رئیس تحقیقات خاورمیانه و شمال آفریقا در بانک ژاپنی MUFG مستقر در امارات گفت: ما انتظار داریم که این اثرات از طریق دو کانال عمل کنند: ۱_ تأثیر غیرمستقیم تجارت از طریق اقتصادهای دیگر که تحت تأثیر تقاضای قوی‌تر چین هستند (به عنوان مثال، تقویت اقتصادی منطقه یورو ) و ۲_ اثرات بازگشایی اقتصاد چین بر شرایط تجارت کالا برای صادرکنندگان کالا در این منطقه. در مقابل این خوش‌بینی، فشارهای تورمی زیربنایی وجود دارد که در اکثر اقتصادهای این منطقه نسبت به اقتصادهای نوظهور دیگر مناطق، قوی‌تر به نظر می‌رسد.

وی افزود: به طور بحرانی، شواهدی از بی ثباتی در انتظارات تورمی (از جمله در تعیین قیمت، معیارهای انتظارات بلندمدت و رشد دستمزد) قابل مشاهده است. برآوردهای ما از انتظارات تورمی بلندمدت مبتنی بر بازار، برای منطقه EMEA بسیار بیشتر از سایر مناطق افزایش یافته؛ در حالی که توسط ترکیه و منطقه اروپای شرقی و مرکزی هدایت می شود.

احسان خمان اضافه کرد : برای این اقتصادها، ما رشد ضعیف‌تر را شرط لازم اما نه کافی برای مهار فشارهای تورمی می‌دانیم. با توجه به چنین نرخ تورم دائمی بالایی، پیش‌بینی‌های نرخ بهره ما عمدتاً در سمت مخالف انتظارات اجماع و قیمت‌گذاری اولیه بازار باقی خواهد ماند. استثنای اصلی برای دیدگاه‌های ما، آفریقای جنوبی است که منعکس‌کننده پویایی‌های نسبتاً ضعیف تورم زمینه‌ای است.

رئیس بانک ژاپنی ادامه داد: اگر چه دیدگاه‌های ما در مورد چشم‌انداز تورم و نرخ‌ها در سمت مخالف اجماع و قیمت‌گذاری بازار است، با این وجود معتقدیم که منحنی‌های بازده ارز محلی سطوح بالای غیرواقعی نرخ‌های بهره در سراسر منطقه EMEA را در میان مدت تا بلندمدت کاهش می‌دهند (یعنی نرخ‌هایی که بسیار بالاتر از برآوردهای منطقی خنثی هستند)

شتاب مجدد در سرعت افزایش نرخ بهره فدرال رزرو به برخی از نوظهور ها سرایت کرده است

وی گفت: شتاب مجدد در سرعت افزایش نرخ بهره فدرال رزرو به برخی از نوظهور ها سرایت کرده و باعث می شود که دریافت کنندگان با تایم زمانی کوتاه با مشکل مواجه شوند، زیرا انتظارات نرخ بهره در زمان بیشتر به عقب رانده می شوند. عدم قطعیت سیاست پولی ممکن است تقاضا برای حمایت از دلار را افزایش دهد، زیرا رابطه بین ارز اقتصادهای نوظهور و نوسانات نرخ بهره ایالات متحده همچنان تقویت می شود. بر همین اساس، به طور خالص، در محیط «رشد، افزایش نرخ ها»، نوسانات اقتصادهای نوظهور منطقه اما، به وفور باقی خواهد ماند.

وی در ادامه به بحران بانک سیلیکون ولی اشاره کرد و گفت: این بحران عدم قطعیت بیشتری را در چشم انداز معاملامات فارکس اقتصادهای نوظهور ایجاد خواهد کرد.عملکرد ارزهای بازارهای نوظهور در هفته گذشته متفاوت بوده است، اگرچه نوسانات فارکس به وضوح افزایش یافته که به بالاترین سطح سال گذشته رسیده است. پرایس اکشن در ارزهای بازارهای نوظهور در هفته گذشته نشان می دهد که پیامدهای بحران بانک سیلیکون ولی منجر به بروز یک دوره اولیه تعدیل پوزیشن شده است.

خمان بیان کرد: ارزهای پربازده «ام ایکس ان» و «اچ یو اف» دو ارز از بهترین عملکردها در بازارهای نوظهور در سال جاری بودند که به دلیل افزایش تقاضای حمل و نقل ناشی از بازدهی بالاتر در مکزیک و مجارستان افزایش یافت. با این حال، در هفته گذشته، آنها بیشترین ضربه را از افزایش نوسانات ناشی از بحران بانک سیلیکون ولی، متحمل شدند. این مسئله منجر به افزایش شدید ام ایکس ان از سال گذشته تا به امروز از پایین ترین سطح هفته گذشته با ۱۷.۸۹۸ دلار به بالاترین قیمت یعنی ۱۸.۸۷۶ دلار شده است، اگرچه این رقم در پایان سال گذشته در سطح ۱۹.۵۰۰ دلار باقی مانده بود.

رئیس تحقیقات خاورمیانه و شمال آفریقا در بانک ژاپنی MUFG افزود: افزایش ریسک گریزی در بین سرمایه گذاران جهانی به این معنی است که ارزهای بازارهای نوظهور تاکنون از تعدیل بازده ایالات متحده حمایت کمی کرده اند. بحران سیلیکون ولی بر بازارهای سهام و کالاهای جهانی تأثیر گذاشته است. شاخص سهام بازارهای نوظهور ام‌اس‌سی‌آی در حال حاضر حدود ۱۰ درصد نسبت به بالاترین سطح سال گذشته در ژانویه کاهش یافته و شاخص قیمت کالاهای بلومبرگ به پایین‌ترین سطح خود از ابتدای سال گذشته رسیده است.

ریسک گریزی و نگرانی در خصوص کندی رشد جهانی مانع از تقویت ارزهای بازارهای نوظهور در برابر دلار آمریکا شده است

خمان اضافه کرد: ریسک گریزی و همچنین نگرانی در خصوص کندی رشد جهانی مانع از تقویت ارزهای بازارهای نوظهور در برابر دلار آمریکا شده است؛ حتی در شرایطی که انتظارات فدرال رزرو برای افزایش نرخ بهره در کوتاه مدت به شدت کاهش یافته است. فعالان بازار نرخ های ایالات متحده در حال حاضر در حال بررسی این موضوع هستند که آیا فدرال رزرو در هفته آینده ۲۵ واحد در ثانیه دیگر را تحویل خواهد داد یا افزایش بیشتر را تا زمانی که نگرانی ها در مورد سیستم بانکی امریکا کاهش یابد، به تاخیر می اندازد؟ البته، این احتمال وجود دارد که افزایش قابل توجه تورم بیشتر شود تا حدس و گمان ها در مورد افزایش ۵۰ واحد در ثانیه که در هفته آینده ارائه می شود را افزایش داده و باعث افزایش بیشتر قیمت دلار شود.

وی ادامه داد: با مرور هفته گذشته مشاهده می کنیم که تورم در روسیه برای دومین ماه سال ۲۰۲۳ به روند نزولی خود ادامه داد و از ۱.۸ درصد سالانه در ژانویه به ۱۱.۰ درصد در ماه فوریه کاهش یافت. تورم در مصر نیز از ۲۵.۹ درصد سالانه در ژانویه به ۳۲.۰ درصد سالانه در فوریه افزایش پیدا کرد. علاوه بر این، بانک ملی لهستان، مطابق با انتظارات ما (و اجماع) نرخ سیاست خود را در ۶.۷۵ درصد بدون تغییر باقی گذاشت. در نهایت، تورم در جمهوری چک از ۱۷.۵ درصد سالانه به ۱۶.۷ درصد در ماه فوریه کاهش یافت که مطابق با انتظارات ما (اجماع ۱۶.۶ درصد سالانه) و پیش‌بینی بانک ملی چک معادل (۱۶.۵ درصد سالانه) بود.

رئیس بانک ژاپنی گفت: در هفته پیش رو، روسیه قرار است نرخ ها را متوقف کند ( مطابق با دیدگاه ما و اجماع ۷.۵۰ درصد)، تورم در لهستان در ماه فوریه افزایش یابد و احتمالاً به اوج خود برسد (MUFG ۱۸.۲ درصد سالانه، اجماع ۱۸.۵ درصد). همچنین، تخمین زده می شود که تورم فوریه در اسرائیل کاهش یابد (۵.۱ درصد سالانه، اجماع ۵.۰ درصد سالانه).

احسان خمان اضافه کرد که فراتر از بازارهای نوظهور، پس از انتشار خبر شاخص ان اف پی، تمرکز بازار به انتشار شاخص قیمت ‌مصرف‌کننده امریکا در فوریه تغییر خواهد کرد، زیرا سرمایه گذاران به دنبال تنظیم دقیق انتظارات خود در خصوص گردش بازار باز فدرال رزرو توسط کمیته بازار آزاد فدرال در ماه مارس هستند.

رئیس تحقیقات خاورمیانه و شمال آفریقا در بانک ژاپنی MUFG در رابطه با سوال خبرنگار بازار در خصوص چشم انداز اقتصادی این منطقه در سال جاری گفت: در حالی که بازارهای نوظهور، همچنان با موضوعات مشابه در ابتدای سال دست و پنجه نرم می کنند، ما چشم انداز را به عنوان داستان دو قسمتی در سال ۲۰۲۳ مشاهده می کنیم. محو شدن بیشتر بازگشایی اقتصادها، رکود چرخه تولید جهانی و شرایط مالی سخت تر، بادهای مخالفی هستند که بر چشم انداز این اقتصادها در نیمه اول سال ۲۰۲۳ تأثیر خواهند گذاشت.

وی در پایان گفت: به هر حال، خروج از سیاست کووید صفر در چین، افزایش احتمالی نرخ بهره و اوج گرفتن قیمت دلار آمریکا، همگی موجب وزش بادهای دنباله‌دار مخالفی برای اقتصادهای نوظهور این منطقه در نیمه دوم سال ۲۰۲۳ خواهند شد.

کد خبر: ۲۱۱٬۷۳۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha