۲۲ اسفند ۱۴۰۱ - ۲۰:۲۹
یکی از هر ۵ دستگاه پوز کشور تحت پوشش پی پاد است| عرضه داتین در نیمه دوم 1402
گزارش بازار از معرفی اولین نماد بورسی فناپ

یکی از هر ۵ دستگاه پوز کشور تحت پوشش پی پاد است| عرضه داتین در نیمه دوم 1402

شرکت پرداخت الکترونیک پاسارگاد با سهم ۱۹.۶۱ درصدیو رتبه یک به لحاظ تعداد کارتخوان ها، ۱۳.۴۱ درصدی تراکنش کارتخوان ها به زودی در بورس عرضه اولیه خواهد داشت.

مهران ابراهیمیان؛ بازار: شرکت پرداخت الکترونیک پاسارگاد با نماد “پی پاد” به زودی در بورس عرضه اولیه خواهد داشت و از این گردهمایی به همین منظور و معرفی عملکرد و چشم انداز این شرکت با حضور سرمایه گذاران اصلی، شرکت ارزش گذار و اشخاص دارای مجوز بعد از ظهر دیروز ۲۲ اسفند ماه در محل دانشگاه خاتم برگزار شد.
این شرکت که بر روی خدمات پی اس پی متمرکز است بر اساس ارزش گذاری سبدگردان «هدف» ای پی اس ۱۳۹ و پی بر ای ۴.۸ تا ۵ دارد و سود خالص مالی سال گذشته آن ۵۰۰ میلیارد تومان بوده است.
شرکت پرداخت الکترونیک پاسارگاد پیرو صورتجلسه موسسین دوم بهمن سال ۸۴ توسط بانک پاسارگاد تاسیس شد.
سرمایه شرکت با ۹۸۷ نیروی انسانی طی ۸ مرحله افزایش سرمایه به ۳۰۰ میلیارد تومان رسیده است. ۷۲.۹ درصد سهام به شرکت فناوری اطلاعات و ارتباطات پاسارگاد آریان (فناپ)، ۱۳.۵ درصد سهام به شرکت پیام آوران مدیریت ایرانیان و ۱۳.۵ درصد سهام به شرکت کاشفان نواندیش پارس تعلق دارد.
شرکت با هدف طرح های سرمایه گذاری برنامه افزایش سرمایه از ۳۰۰ به ۴۰۰ میلیارد تومان از محل آورده نقدی سهامداران را در دستور کار دارد.

کلکسیونی از ترین ها
مسیح مشهدی تفرشی مدیرعامل و عضو هیئت مدیره شرکت پرداخت الکترونیک پاسارگاد در این مراسم عملکرد شرکت در شاخص های کلیدی را ارایه کرد و گفت: بر اساس گزارش شاپرک عملکرد پی پاد در بازار پرداخت الکترونیک از سال ۱۳۹۹ از ۶.۴۵ درصد در سال ۱۴۰۱ بهمن ۱۱.۸۸ حامد کل مبلغ تراکنش های کشور رسیده است.

وی با بیان این که هم اکنون از هر ۵ دستگاه پوز کشور یکی تحت پوشش این شرکت است، گفت: بهبود جایگاه در شاخص مبلغ تراکنش طی دوره فروردین ماه ۱۳۹۹ تا بهمن ماه ۱۴۰۱، این شرکت را به جایگاه چهارم در بین فعالان این صنعت و افزایش سهم ۵.۴ درصدی از کل مبلغ تراکنش های کرده است.

مسیح مشهدی تفرشی ادامه داد: همچنین سهم پی پاد از تعداد کل تراکنش های بانکی و تجاری از ۵.۴۹ درصد در سال ۱۳۹۹ به ۹.۸ درصد در آذر ماه ۱۴۰۱ رسیده است.

وی همچنین با اشاره به افزایش سهم ۶.۰۸ درصدی مبلغ تراکنش کارتخوان ها در دوره فروردین ماه ۱۳۹۹ تا بهمن ماه سال ۱۴۰۱ افزود: سهم این شرکت از ۷.۳۳ کدام درصد بازار در سال ۱۳۹۹ به ۱۳.۴۱ درصد در بهمن ۱۴۰۱ افزایش یافته است که این شرکت در میان ۱۲ فعالین این صنعت به جایگاه چهارم ارتقا پیدا کرده است.

مدیرعامل و عضو هیات مدیره شرکت پرداخت الکترونیک پاسارگاد همچنین سهم این شرکت از تعداد تراکنش کارتخوان های سیستمی در کل کشور را بر اساس آخرین آمار (آذر ۱۴۰۱) ۱۹.۶۱ درصد عناون کرد که طی دوره سه سال اخیر با افزایش ۹.۶۹ درصد مواجه بوده است که بیانگر ارتقای چهار رتبه ای و کسب جایگاه نخست در این حوزه می باشد.

مشهدی تفرشی در ادامه عملکرد شرکت در صنعت و مقایسه با رقبای بورسی خود را نمایش گذاشت و گفت: در مدت فروردین ماه ۱۳۹۹ تا بهمن ۱۴۰۱ این شرکت در شاخص سهم از مبلغ تراکنش با رشد ۴.۰۶ درصدی مواجه بوده و موفق به کسب رتبه اول در شاخص افزایش سهم از مبلغ تراکنش شده در حالی که که تغییر سهم بازار رقبای بورسی منفی ۰.۸۵ درصد بوده است. همچنین در خصوص شاخص سهم از تعداد تراکنش ها، رشد سهم بازار پی پاد ۳.۲۳ درصد بوده در حالی که در همین مدت تغییر سهم بازار رقبای بورسی در شاخص تعداد تراکنش منفی ۱.۶۱ درصد بوده است.

وی در ادامه با اشاره به عملکرد مالی در سالهای گذشته گفت: روند صعودی حاشیه سود شرکت در مقایسه با سایر صنایع هم جالب توجه است زیرا فعالیت سایر شرکت های همکار در دوره زمانی ۱۳۹۸ تا ۹ ماهه اول سال ۱۴۰۱ نشان می دهد که همواره فعالیت شرکتهای رقبای شرکت پرداخت الکترونیک پاسارگاد مسیری نزولی و یا حداکثر به شکل خطی بوده است در حالی که عملکرد فعالیت شرکت پی پاد از سال ۱۳۹۹ روندی صعودی داشته است.

عضو هیئت مدیره شرکت پرداخت الکترونیک پاسارگاد همچنین روند صعودی بازده حقوق مالکانه و بازده دارایی های شرکت در مقایسه با فعالان این صنعت را نقطه قوت این شرکت دانست و گفت: عملکرد پی پاد از سال ۹۸ با شتاب قابل قبولی به ویژه در بازه حقوق مالکانه رشد داشته به نحوی که در سال ۱۳۹۸ از ۱۱ درصد در سال ۱۳۹۹ به ۲۳ و در سال ۱۴۰۰ به ۳۳ درصد و در ۹ ماهه ۱۴۰۱ به ۴۱ درصد رسیده است. در همین مدت بازده دارایی ها از ۵ درصد به ۱۷ درصد رشد داشته است.

یکی از هر ۵ دستگاه پوز کشور تحت پوشش پی پاد است| عرضه داتین در نیمه دوم 1402

رشد ۵۰ درصد سود خالص در مقابل رشد های منفی رقبا

وی درآمد عملیاتی پی پاد را نیز در مقایسه با فعالین صنعت مثبت ارزیابی کرد و گفت: شرکت پی پاد با ۱۳۶ درصد میانگین رشد سه ساله در درآمد عملیاتی با فاصله معناداری از سایر شرکت های همکارخود پیشتاز بوده است به نحوی این شاخص برای شرکت سپ ۳۶ درصد برای شرکت آپ ۱۱ درصد برای شرکت رکیش ۱۷ درصد برای شرکت رتاپ ۵۰ درصد و برای شرکت پرداخت ۱۹ درصد بود ه است.
وی در ادامه به رشد سود خالص پی پاد در مقایسه با همکاران صنعت اشاره کرد و گفت: پی پاد با ۱۴۳ درصد رشد در این باره پیشتاز بوده به نحوی که میانگین رشد سه ساله در سود خالص بعد از پی پاد توسط شرکت تاپ و شرکت پرداخت محقق شده که به ترتیب ۱۶ درصد و ۱۷ درصد اعلام شده است در حالی که شرکت آپ با رشد منفی ۲۷ درصد، رکیش رشد منفی ۲۰ درصد مواجه بودند.

تفرشی همچنین بالاترین سود خالص به ازای هر سهم (ای پی اس) در صنعت پرداخت الکترونیک را مورد ارزیابی قرار داد و گفت پی پاد در میانگین رشد ۳ساله سود خالص به ازای هر سهم ۵۰ درصد بوده است در حالی که شرکت سپ ۲۴ درصد، شرکت آپ منفی ۵۰ درصد، شرکت رکیش منفی ۴۰ درصد، شرکت رتاپ منفی ۳۰ درصد و شرکت پرداخت منفی ۴۰ درصد بوده است.

مدیرعامل و عضو هیئت مدیره شرکت پرداخت الکترونیک پاسارگاد در ادامه به اولویت‌های راهبردی سال ۱۴۰۲ اشاره کرد و گفت ما در چشم انداز خود بهبود کیفیت زندگی با توسعه راهکارهای پرداخت نوآور و هوشمند را ترسیم کردیم و نظام ماموریت ما فراهم آوردن بستری امن و جامع در حوزه پرداخت و فناوری مالی برای تمامی افراد جامعه است و بدیهی است پایبندی به نوآوری و ارتباط بین خلاقیت و دانش سرلوحه ما جهت تحقق این امر می باشد.

اولویت های راهبری

وی همچنین اولویت های راهبردی شرکت برای سال ۱۴۰۲ را در ۳ سطح تقسیم بندی کرد و گفت: در سطح یک که اولویت های راهبردی سرمایه گذاری بر روی پرداخت غیرحضوری، ایجاد تمایز نسبت به رقبا و ایجاد جریان های درآمدی مستقل از کارمزد شاپرک در دستور کار این شرکت می باشد. در سطح ۲ اولویت های راهبردی به دنبال مدیریت بهره وری و کیفیت تکمیل زنجیره ارزش و نفوذ در بازار هستیم و بالاخره اولویت های راهبردی در سطح سوم، توسعه و بهبود زنجیره تامین، جذب و نگهداشت و افزایش بهره‌وری سرمایه انسانی است زیرا بر این باوریم که مهمترین سرمایه این شرکت نیروی انسانی آن است.

یکی از هر ۵ دستگاه پوز کشور تحت پوشش پی پاد است| عرضه داتین در نیمه دوم 1402

سرمایه گذاری ۲۶ همتی برای فروش ۱ درصدی تولید ناخلص داخلی

همچنین در این مراسم دکتر شهاب جهانمردی رئیس هیئت مدیره شرکت پرداخت الکترونیک پاسارگاد و مدیر عامل هلدینگ فناپ گفت: سهام پی پاد بعد از ۱۷ سال از زمان تاسیس به عنوان فرزندی از بانک پاسارگاد عرصه خواهد شد.

وی ادامه داد: این شرکت هم اکنون به بانک هایی با بیش از سه هزار شعبه خدمات ارائه می دهد.

جوانمردی در ادامه به حوزه فعالیت هلدینگ فناپ پرداخت و افزود: محور توسعه، اقتصاد دیجیتال و اقتصاد نوآوری بر عهده شرکت های فناوری اطلاعات و ارتباطات و تکنولوژی محور است و ما در این عرصه نیازمند شرکت های توانمند دانش بنیان و تکنولوژی هستیم با این حال بنا داریم که تا سال ۱۴۰۴ در این شرکت فروشی معادل حداقل یک درصد تولید ناخالص ملی را داشته باشیم که این نیازمند ۲۶ هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری است.

وی هدف گذاری این هلدینگ را ایجاد ده هزار شغل باکیفیت و ۱۰۰ هزار شغل غیر مستقیم در افق ۱۴۰۴ خواند و گفت: هم اکنون حدود ۷ هزار شغل مستقیم برای متخصصان و ۳۷ هزار و غیر مستقیم توسط این شرکت ایجاد شده است.

جوانمردی با اشاره به اینکه ما در تلاشیم تا هلدینگ فناپ تبدیل به پل نوآوری ‌شود، گفت: پیام اصلی تصویب قانون جهش تولید نهایتاً میدان دادن به بانک ها برای حمایت از دانش بنیان ها و کمک به تامین مالی تحول دیجیتال در صنایع از مسیر بانک ها است.

عرضه داتین نیمه دوم ۱۴۰۲
در ادامه جوانمردی به معرفی شرکت های زیرمجموعه فناپ پرداخت و گفت: بعد از شرکت پرداخت الکترونیک پاسارگاد، شرکت داتین با سهم ۲۵درصدی تراکنشهای کشور در بورس عرضه خواهد شد.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار بازار در خصوص پیش بینی زمان واگذاری این شرکت در سال اینده په زمانی خواهد بود، گفت: با توجه به سخت گیری ها و قوانین موجود و مقررات ورود شرکت ها به بورس عرضه این محصول در نیمه دوم سال ۱۴۰۲ خواهد بود.

در ادامه این مراسم مدیران شرکت پرداخت الکترونیک پاسارگاد به همراه نماینده شرکت سبدگردان هدف به عنوان شرکت ارزش گذاری روی این شرکت به سوالات حاضرین پاسخ گفتند.

نماینده شرکت ارزش گذاری روی پی پاد در پاسخ به سوال خبرگزاری بازار مبنی بر اینکه درآمدهای عملیاتی و خالص تا چه اندازه متاثر از تورم سه سال اخیر بوده و آیا در صورت کاهش تورم افق مثبت افزایش درآمدها همچنان با این شیوه ادامه خواهد داشت؛ گفت: ارزش گذاری این شرکت فارغ از صحنه تورم و بیشتر متمرکز بر سهم این شرکت در بازار تراکنش های مالی بوده و نهایتاً با اعمال نرخ محاسبه تورم با رویکرد محافظه‌کارانه نرخ تورم ۲۵ درصد در نظر گرفته شده است. که این رقم پایین‌تر از پیش بینی های صندوق بین المللی پول و واقعیت‌های بازار می باشد.

یک میلیون ۳۰۰ هزار پوز از ۹ میلیون تحت پوشش پی پاد
در ادامه مسیح مشهدی تفرشی مدیرعامل و عضو هیئت مدیره شرکت پرداخت الکترونیک پاسارگاد در پاسخ به سوالی مبنی بر این که آیا نرخ استهلاک دستگاه های پوز و هزینه نگهداری با افزایشطول عمر انها و نیاز به تعویض آنها در پیش بینی درامدهای سال بعد لحاظ شده یا نه؛ گفت: این شرکت تنها ۵۰۰ هزار دستگاه پوز مالکیت دارد در عین حال یک میلیون و۳۰۰ هزار دستگاه پوز را تحت پوشش خود قرار داده و از طرفی دیگر با تمهیداتی که در نظر گرفته شده و در ترکیب پایانه های فروش لحاظ شده، هزینه سرمایه گذاری دوباره و هزینه استهلاک بر عهده مالک پوز می ‌باشد.

وی یادآور شد از هر پنج پوزی که در ایران استفاده می شود یکی از آنها تحت پوشش شرکت پی پاد میباشد اما به معنی این نیست که مالکیت آنها نیز با بانک پاسارگاد است. تفرشی گفت: نزدیک به ۹ میلیون در کشور پوز وجود دارد و لذا رقابت بسیار سختی در بین شرکت های خدمات دهنده در حوزه پی اس پی psp وجود دارد و اگر شرکتی واقعاً به صورت ماهانه به صورت دو دهم درصد سهم شرکت های دیگر را از این بازار بزرگ از آن خود می کند، نشان از انتخاب مسیر درست در حوزه بازار است.

کد خبر: ۲۱۱٬۶۱۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha