۱۴ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۷:۰۰
تب بورس در بازار ایران؛ نبض اقتصاد در دست بورس بازان
بازار گزارش می دهد

تب بورس در بازار ایران؛ نبض اقتصاد در دست بورس بازان

اصفهان- دماسنج اقتصاد این روزها تب ۴۰ درجه بورس را نشان می‌دهد اگر تا همین دیروز یکه‌تاز میدان اقتصاد؛ طلا و دلار بود، حالا بورس هیجان بازار را به دست گرفته است.

اصفهان- دماسنج اقتصاد این روزها تب ۴۰ درجه بورس را نشان می‌دهد اگر تا همین دیروز یکه‌تاز میدان اقتصاد؛ طلا و دلار بود، حالا بورس هیجان بازار را به دست گرفته است.

دریا قدرتی پور؛ بازار: بازیگران اصلی میدان بورس اکنون مردمی هستند که به امید سود بیشتر هر آنچه دارند و ندارند را در این بازار صرف می کنند، کسانی که گاهی بدون دانستن الفبای بورس وارد این بازی برد و باخت شده اند.

برخی می گویند، بورس تبی است که یک شبه سرد می شود و حبابی غیر مطمئن است اما برخی تاکید می کنند نباید مردم را ترساند و بورس می تواند به اقتصاد کمک کند؛ دولتی ها هم که تمام قد از بورس دفاع می کنند.

هر چه که باشد، حالا بورس یکه تاز میدان اقتصادی شده است که قبل از این به واسطه میهمان ناخوانده کرونا متزلزل بود و رونقی نداشت؛ شاید همین عامل باعث شد که خیلی ها هر آنچه دارند و ندارند را تبدیل به سرمایه ای کنند که می تواند سود بیشتری را عایدشان کند.

اما آیا می توان در این آشفته بازار اقتصادی که در تمام کشورهای دنیا بورس را در حالت سقوط است به بورس ایران با تضادی اعجاب انگیز که هر روز در حال صعود است اعتماد کرد یا اینکه این بالا رفتن بورس تنها حبابی است که ممکن است در جنگی نابرابر با اوضاع فعلی هر لحظه بترکد!؟

موج سواری یا بازی مدیران
مدیر مرکز اطلاعات و خدمات جامع چین در گفت و گو با خبرنگار بازار در همین رابطه با اشاره به تب داغ بورس در شرایط فعلی گفت: مردم جامعه ما به دو دسته تقسیم می شوند، دسته ای که سوار بر هر موجی می شوند و با آن حرکت می کنند که این موضوع به هر حال ریسک هایی را دربر دارد و عده ای هم هستند که صبر می کنند و با کمترین ریسک وارد یک جریان می شوند.

کاظم خوش نواز در ادامه با تاکید بر اینکه بعضی از کارشناسان که به بورس وصل هستند، تب بورس را تشدید و تقویت می کنند، ادامه داد: البته برخی کارشناسان نیز  این موضوع را بازی مدیران دولتی می دانند.

وی افزود: برخی از کارشناسان اعتقاد دارند که این مساله، بازی مدیرانی است که می خواهند سرمایه های زیادی را برای مشارکت در بورس جمع آوری کنند.

طبق اعلام کارشناسان اقتصادی در این مدت کوتاه سودهای کلانی نصیب بورس شده است و باید این سود در جامعه تاثیر به سزایی بگذارد و امیدوارم این بار مدیران درست تصمیم سازی کرده باشند

خوش نواز تصریح کرد: این افراد با باد کردن بادکنک بورس می خواهند برای خود موفقیت هایی را رقم بزنند، به این خاطر که آنها نتوانسته اند در حوزه های دیگر برای خود موفقیت کسب کنند.

مدیرعامل شرکت چینستان، فروش پنج درصد از سهام یک شرکت و ایجاد هیجان در بازار بورس را نوعی عوام فریبی دانست و گفت : این موضوع باعث شیشه ای شدن آن شرکت در بورس نشد و بنابراین باید نظارت دقیق تری را برای اینگونه شرکت ها به کار گرفت؛ کما اینکه شرکت های بزرگ دیگری مثل تولیدکنندگان خودرو هم همین نظارت را نیاز دارند تا تجربه کنونی عایدشان نشود.

مدیر مرکز اطلاعات و خدمات جامع چین در بخش دیگری از سخنانش گفت: کشورهایی که توانسته اند مردم و مدیران دارای سرمایه را مدیریت کنند، همیشه درست فکر کرده اند.

وی گفت: طبق اعلام کارشناسان اقتصادی در این مدت کوتاه سودهای کلانی نصیب بورس شده است و باید این سود در جامعه تاثیر به سزایی بگذارد و امیدوارم این بار مدیران درست تصمیم سازی کرده باشند.

بالا رفتن بورس از پله های صعود و شفافیت در اقتصاد
در کنار او البته کسانی هم هستند که می گویند بالا رفتن بورس از پله های صعود می تواند به توسعه اقتصاد کمک کند و باعث شفافیت در اقتصاد شود.

کارشناس اقتصاد، بورس را عامل مهمی برای اجرای بهتر قانون مالیات بر ارزش افزوده دانسته و می گوید: هم اکنون شاهد پیوند دولت و مردم در فعالیت اقتصادی به نام بورس هستیم که اگر با آگاهی باشد می تواند در رونق و توسعه اقتصادی نقش موثری داشته باشد.

برخی از افراد بدون اینکه الفبای بورس را بدانند وارد سرمایه گذاری در بازار بورس می شوند و همین عاملی برای از بین رفتن سرمایه هایشان می شود

میثم عمرانی، با اشاره به اینکه برخی از افراد بدون اینکه الفبای بورس را بدانند وارد سرمایه گذاری در بازار بورس می شوند و همین عاملی برای از بین رفتن سرمایه هایشان می شود، تاکید کرد: اگر با اندیشه و دانستن الفبای بورس وارد این مقوله شویم می توانیم به بازار سرمایه کمک کنیم و در نتیجه سود خوبی هم عایدمان شود.

این کارشناس اقتصاد از این عوامل به عنوان مسائل پیش برنده بازار سهام نام می برد، ادامه می دهد: موفقیت در بورس با توجه به اینکه دولت حمایت همه جانبه خود را اعلام کرده و ضریب نفوذ بازار سرمایه نیز در بین توده مردم افزایش چشمگیری داشته است می تواند قابل تامل باشد.

به عقیده کارشناسان امر بورس مانند چاقویی دو لبه است که هم می تواند در رونق اقتصادی کشور موثر باشد و هم استفاده نادرست و نا آگاهانه از آن در مشکلات اقتصادی خانواده ها و زمین زدن نقش داشته باشد؛  در زمان فعلی با توجه به آگاهی زمینه ای مردم از اهمیت بورس وقت آن رسیده است که با آموزشهای صحیح و ایجاد زیرساختهای مناسب از آن در راستای پیشرفت اقتصادی کشور بهره ببریم.

کد خبر: ۲۱٬۱۳۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha